Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Aquestes són les 5 tendències fitxades en la 080 Barcelona Fashion que assaltaran els carrers
Tornen les ratlles i el ‘print animal’ (que mai se’n va), tornaran amb força les transparències, els volums ‘genderless’ i haurem de fer un curset accelerat en superposicions i moda atemporal
Mira les desfilades de l’última jornada de la 30a 080 Barcelona Fashion
El divendres 28 d’octubre va concloure amb gran èxit la 30a edició de la 080 Barcelona Fashion. No només perquè les 23 firmes participants han pogut tornar a desfilar presencialment i retrobar-se amb el seu públic, sinó perquè ha sigut la cita que més assistència internacional ha tingut, sobretot a nivell d’‘influencers’ estrangers, que no han volgut perdre’s l’oportunitat de viure en directe una de les passarel·les de moda més avantguardistes del vell continent.
Aquesta vegada, les grans novetats han sigut una aposta tecnològica que s’ha materialitzat en un instal·lació virtual on la marcaLR3 ha presentat la seva col·lecció i el seu projecte ‘genderless’ i universal –«una talla per a tots els cossos»–, i també una aposta per la circularitat del tèxtil que s’ha concretat amb l’infantament d’una nova desfilada, 080 Reborn, amb roba de segona mà (un tema a l’ordre del dia i al qual gegants com Inditex s’acaba de sumar, amb Zara Pre Owned, una plataforma ‘online’ per revendre peces).
Aquests quatre dies de desfilades s’han pogut veure propostes de tota mena i, tot i que cada marca és un món, un concepte i un estil, és cert que s’han pogut ensumar algunes tendències que es repeteixen sospitosament i que apunten als ‘looks’ que veurem al carrer en els pròxims mesos. Hi ha diversos colors estrella, estampats predominants, patrons grans i un nou ‘outfit’ per a la nit. En línies generals, cada vegada es difumina més el femení i el masculí i neix una nova manera de combinar els ‘looks’ en superposicions originals i molt elegants.
Vet aquí les tendències que hem caçat:
‘Orange (is the new black)’
És cert que el color fúcsia de l’estiu passat continua trepitjant fort i s’ha vist en vestits curts de setí d’Is Coming, el disseny ‘Menina’ que tants «ohhh» va propiciar la posada en escena del debutant i arquitectònic Larhha, o el superabric esponjós de Simorra. Però el color que triomfarà en els pròxims mesos és el taronja, el nou bàsic, original, alegre, entusiasta, divertit i sempre jove... Sortir d’una pandèmia té aquestes coses, i fins i tot la moda troba la manera d’expressar-ho. És el color que s’ha anat repetint com un mantra en l’exposició virtual deLR3 –al cap i a la fi, és el color germinal de la firma–, en els vestits i ‘blazers’ d’Avellaneda i en la renovada posada en escena del fins ara clàssic Escorpion. Però també a Is Coming i en un Simorra que ha proposat la resta amb el terrós i ocre concepte de la col·lecció ‘Nomad’.
‘Print animal’, ratlles i estampats dels seixanta
Hi ha un estampat incombustible que no falta temporada rere temporada, en noves versions, teixits i combinacions. És el ‘print animal’, que la docusèrie de Netflix surrealista i macarra ‘Tiger King’ va tornar a impulsar fa dues temporades. Lluny d’aquelles taques ‘kitsch’ mal posades, a la passarel·la de Barcelona han elevat aquest estampat a un altre nivell Lola Casademunt by Maite i Guillermina Baeza amb les seves col·leccions ‘Dreaming Africa’ i la de bany ‘Safari Journey’, respectivament.
Però, a més d’aquest clàssic, un altre estampat infal·lible trepitjarà amb força: les ratlles, les verticals que s’han pogut veure en la col·lecció vitamina i alegre ‘Euphoria’, d’Escorpion, i també a The Label Edition, que ha entronitzat les ratlles en les seves bruses i pantalons en ‘total looks’ blaus.
Una altra aposta per als pròxims mesos seran els dibuixos dels seixanta, com els que ha protagonitzat la romàntica col·lecció ‘Hotel en Barbados’ d’Is Coming.
‘Genderless’ (la nova silueta universal)
Moltes de les dissenyadores i dissenyadors que han presentat les seves propostes a la passarel·la 080 es decanten cada vegada més cap als patrons sense gènere. El que fa un temps era una raresa ara ja és gairebé la norma. Fins i tot firmes de moda clarament d’home, com Avellaneda, aposta perquè els seus ‘blazers’ i esmoquins acolorits els vesteixin dones (la seva musa, Nieves Álvarez, n’és la millor ambaixadora). Altres firmes de nou encuny, com el debutant Larhha, va néixer fa tres anys amb models femenins, però ja disposa d’un 20% dels seus dissenys pensats perquè els portin homes. «És un clar reflex de la nostra societat», resumeix l’equatorià Martín Across, que des dels seus inicis, el 2015, crea ‘looks’ intercanviables «per a qui se’ls vulgui posar». Com Tíscar Espadas, i el seu home tan androgin, o els models de la dissenyadora sabadellenca Txell Miras, o els de LR3, des del principi tan unisex.
Superposicions (fans del ‘layering’)
Des de fa uns mesos s’estila l’art del layering o les superposicions. Les ‘it-girls’ manegen els seus codis a Instagram i a la passarel·la de Barcelona ha quedat més que demostrat que l’hem de començar a dominar, ja que, a més d’aconseguir ‘looks’ amb caràcter, també serveix per donar una nova vida a les peces del nostre armari. Tot i que a l’hivern té més sentit que mai, quan arriba el bon temps també es pot donar curs a la imaginació. La combinació estrella que s’ha vist a la 080 Barcelona Fashion ha sigut la del vestit/quimono amb pantalons de cama ampla o leggings sota. Així ho han mostrat des d’Amlul, la firma de Gala González, coneguda per ser la primera bloguera de moda d’Espanya, però també Simorra amb les seves siluetes de nòmades, Larhha amb els seus vestits globus sobre ‘leggings’ distingits i rematats amb llaços als turmells, i l’experta en capes, Txell Miras.
Visca la brillantor (adeu a la nit atzabeja)
El recurrent negre per a la nit ha passat a millor vida si tenim en compte els dissenys més glamurosos i ‘cool’ que han desfilat a Barcelona. Després de dos anys foscos, les firmes de ‘prêt-à-porter’ i alta costura proposen teles setinades, metal·litzades i brillants per sortir a donar-ho tot. Amb Custo al capdavant, que reconeix que «ha tornat la brillantor i a la llum després d’aquesta apagada que hem passat tots, per dir-ho d’una manera romàntica», l’aposta també l’han compartit companys, com Dominnico, amb exuberants dissenys de ‘Nenne Spring 2023’, que incorpora fins a una peça 3D «que forma part d’un para-xocs» i altres amb «molta xapa i fins i tot teixits de carrosseria, laminats, metal·litzats i reixetes amb pedreria, així com peces de cuir amb detalls que recorden els embellidors de cotxes i motos».
Les siluetes atemporals amb reminiscències orientals (quimonos) d’Amlul busquen els plates i les brillantors, igual que les aquàtiques d’Eiko Ai (‘Underwater life’), Yolancris i Avellaneda, que aposta pels colors intensos, del violeta i el vermell fins al taronja, propi dels capvespres mediterranis.
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim del que es parla al carrer i a les xarxes socials i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra't a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.