En comunitat

La queixa d’una lectora després de gairebé 60 anys pagant una pòlissa de defuncions: «Ens enreden»

ealos41559902 coche fnebre en sncho dvila

ealos41559902 coche fnebre en sncho dvila / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Després de gairebé 60 anys pagant ‘religiosament’ una pòlissa de defuncions i accidents amb una coneguda companyia asseguradora, Carmen Pulido es va sentir desemparada en un dels moments més tristos de la seva vida: el sepeli de la seva mare. «No pot ser que tant la companyia d’assegurances com la funerària subcontractada abusin dels moments dolorosos per enredar-nos i fer el que a ells més els convé», protesta en una carta enviada a la secció Entre Tots d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA.

La seva mare va morir el 17 d’agost del 2022 i el seu cos va ser traslladat a un poble de Còrdova. «La meva mare tenia contractada la pòlissa des del 1965 i incloïa les gestions, el trasllat i la inhumació del difunt a qualsevol lloc del territori espanyol», remarca Pulido, veïna de l’Hospitalet de Llobregat, molesta pel servei funerari prestat en l’enterrament i sobretot amb el servei d’atenció al client posterior. «Les incidències van ser moltes i he sol·licitat una reunió per comentar-les, però no m’atenen; només em van enviar una carta com a resposta a la meva queixa per substituir l’arca de zinc per una bossa sanitària», explica aquest diari.

Sense zinc, però amb bossa sanitària

Pulido afirma que s’ha produït un «incompliment de contracte», perquè aquell mateix 17 d’agost a la nit l’empresa Áltima els va informar del procés de preparació i trasllat del cos, i els va confirmar que es faria amb «un fèretre segellat amb aïllant sanitari i caixa de zinc i vàlvula», assegura. No va ser així i una portaveu de la companyia d’assegurances, Santa Lucía Seguros, n’explica a aquest diari el motiu: si bé en el contracte que es va firmar amb la funerària Áltima hi figurava la prestació d’una arca de zinc, això «ha deixat de prestar-se i el que s’utilitza d’acord amb la normativa vigent és l’aïllant sanitari interior».

Així, el cos de la mare de Pulido, de 96 anys, va ser inhumat amb «una bossa sanitària estanca autodestructible per a transport, dotada amb una vàlvula depuradora de gasos» anomenada Hermetic NOZn, també coneguda en el sector com a No Més Zinc (autoritzada per la Direcció General de Salut Pública el març del 2012 i publicat en el BOE). «Substitueix l’ús del zinc per ser una alternativa més ecològica, segura i incinerable», precisen les mateixes fonts de la companyia a preguntes d’aquest diari. També és una solució més barata, segons el mateix fabricant, Limbo.

Altres incidències

La lectora considera que l’haurien d’haver informant abans d’aquests canvis i assegura que «no va ser l’únic incompliment del servei, si bé va ser el més greu», precisa. «No ens han dit res de la compensació per disposar de nínxol propi i teníem contractats un nombre concret de recordatoris, 75, però allà n’hi havia uns 50. Són detalls, però són moltes coses i ningú m’atén», afegeix Pulido, que aporta entre altres documents una factura d’Áltima pels serveis prestats per a l’enterrament de la seva mare que ascendeix a uns 5.900 euros.

Notícies relacionades

Des de Santa Lucía asseguren que «el trasllat es va fer de manera correcta, ja que la funerària ens va confirmar reiteradament que no van detectar cap incidència i que la morta en qüestió no va estar desprotegida en cap moment». Si haguessin tingut coneixement d’una incidència amb les postals de record, sostenen, «s’hauria reparat en la mesura possible». 

La lectora continua sense estar d’acord amb les explicacions i sol·licita una «entrevista presencial» amb la companyia per expressar «totes les deficiències del servei». En cas contrari, continua, no descarta prendre accions legals. «Reiterem la nostra predisposició, en tot moment, a arribar al millor acord possible entre les dues parts», responen des de les oficines centrals de la companyia d’assegurances.