Jaume Betrian: "Totes les ofertes en una 'app'"

Ofertia digitalitza els fullets publicitaris que ens trobem a la bústia

jaume-betrian-

jaume-betrian-

6
Es llegeix en minuts
XANTAL LLAVINA

La seva idea va ser crear una plataforma mòbil i web que agrupés els tradicionals catàlegs d'ofertes de botigues i establiments. Normalment aquests fullets, que ens trobem a la bústia i que acaben a la paperera, ara estan tots digitalitzats. I la veritat és que encara que costi de creure-ho, els ha funcionat. L'inventor té només 33 anys i va crear Ofertia en fa quatre. Si vols arribar lluny, vés en equip, i el Jaume, que afirma que emprèn i per tant existeix, ja ho ha aconseguit tenint presència a EspanyaMèxicXileColòmbiaSuèciaDinamarca Noruega.

¿Es tractava de revolucionar l'oferta?

Exacte. És una aplicació mòbil i una web que agrupa, digitalitza i geolocalitza els catàlegs d'ofertes de les millors botigues i establiments. Permet transformar un mitjà publicitari de tota la vida --el fullet en paper-- en una eina informativa, pràctica i accessible per als consumidors, on i quan ho necessitin. Pensem, d'una banda, en un estalvi familiar digital i, de l'altra, a permetre als comerços tradicionals i marques distribuir els seus catàlegs d'una manera mesurable i ecològica, arribant a consumidors sense tanta intrusió, que moltes vegades molesta.

“Actualment comptem amb 17.439 catàlegs publicats”

¿I quina és l'experiència amb els comerços?

Molt bona, ja tenim més de 70 clients a Espanya, entre els quals hi ha els principals distribuïdors  (El Corte Inglés, Carrefour, Dia, Leroy Merlin…). L'avantatge és que la marca o botiga simplement ens envia les seves ofertes o catàlegs, en qualsevol format compatible amb la nostra plataforma, i nosaltres ens encarreguem de publicar-ho, etiquetar els productes per fer que cridin l'atenció, geolocalitzar-los a les botigues en què estiguin disponibles i donar-los visibilitat en el món digital. És un servei, amb la clau a la mà, que permet a la companyia reaprofitar i donar una nova vida al contingut en paper, arribant directament a la butxaca del consumidor al seu 'smartphone'.

¿Quants catàlegs publiqueu?

Actualment comptem amb 17.439 catàlegs, però aquesta base es renova de manera gairebé setmanal, ja que les ofertes tenen una vigència mitjana de quinze dies i, a més, varien per regió o fins i tot per botiga d'un cap a l'altre del territori. 

La idea és que l'usuari o consumidor pugui utilitzar-nos gratuïtament per preparar les compres.

¿I quantes botigues hi ha geolocalitzades?

Al tancament del 2015 ja comptàvem amb 177.227 botigues a tot Espanya, si bé esperem que aquesta xifra segueixi augmentant durant el 2016. A més, a nivell de trànsit, en cada país està creixent molt. Per exemple, a Espanya tenim un trànsit a la web de 2,5 milions d'usuaris mensuals i comptem amb prop de dos milions de descàrregues de l'aplicació.

¿L'aplicació és gratuïta per al consumidor?

Sí, i està disponible tant per a Android com per a iOS. La idea és que l'usuari o consumidor pugui utilitzar-nos gratuïtament per preparar les compres. El model d'ingressos ve per l'altre costat de la plataforma, els distribuïdors comerços que són els nostres clients, que paguen per les lectures del seu contingut.

¿Quin percentatge de consumidors reals estem “hiperconnectats”?

A Espanya més del 70% de la gent ja té un 'smartphone' connectat, i aquesta xifra segueix augmentant.  El pròxim pas és estar més enllaçats amb tot el que ens envolta, i en aquest sentit veiem cada dia iniciatives com els 'wearables', 'connected house', 'connected car', o coses més senzilles com els 'beacons' que fem servir per a l'Smart Finder, que ens permetran ser més eficients cada vegada, consumir o desplaçar-nos de manera més intel·ligent, i en definitiva utilitzar aquesta connectivitat per millorar la nostra vida.

“A través d'un radar, el dispositiu li indicarà la distància a la qual es troba la persona o objecte”.

Ara heu presentat aquest Smart Finder, una nova funcionalitat de la vostra 'app' que incorpora la tecnologia Beacon ¿Què és el que permet?

Smart Finder permet a l'usuari estar connectat amb allò que més li importa en el moment de la compra a través de l''app'. Per poder utilitzar-lo, la persona ha de col·locar el dispositiu Beacon Smart Finder a l'objecte que desitgi, i connectar-lo amb l'aplicació mitjançant 'bluetooth', de manera que rebrà un avís al mòbil quan aquest element s'allunyi i superi els metres de seguretat que prèviament hagi establert, amb un màxim de 25. A través d'un radar, el dispositiu li indicarà la distància a la qual es troba la persona o objecte respecte al seu telèfon mòbil. El consumidor quan rebi el Beacon només l'haurà de posar a les claus, a la bossa o, tal com proposem nosaltres, en un collaret per a nens, connectar-lo al mòbil des de l''app' i definir el rang màxim de distància a partir del qual vol ser avisat. A partir d'aquí, si el nostre fill s'allunya, o ens deixem les claus o la bossa, rebrem una notificació, on veurem a quina distància es troba.

 ¿Quin és per tu el millor sistema per llançar una 'app'?                                              

Si parlem d'iOS i Android, cada sistema operatiu té les seves peculiaritats. No obstant, per un tema de quota de mercat, Android a Espanya representa el 80% dels dispositius mòbils, així que diria que aquest és el número u. Però depèn del públic objectiu a qui t'adrecis, ja que en categories de luxe, per exemple, iOS (Apple) probablement tindria un pes molt més gran. En el nostre cas està disponible per als dos sistemes operatius. Quan parlem de mòbil no hem d'oblidar la web, ja que cada vegada més les cerques a Google es produeixen des de dispositius mòbils. En el nostre cas ja representa el 70% del trànsit a la web.

¿Què és el que fa que una 'app' tingui èxit?

No hi ha cap recepta màgica, però hi ha alguns punts clau. L'usuari té poc espai a la pantalla i perquè una aplicació s'hi quedi molt de temps ha de proporcionar una solució o un servei rellevant. Les 'apps' de missatgeria o xarxes socials són les més usades, ja que ens permeten estar connectats i al dia de tot, de manera permanent. Això significa que el 'usecase' de l'aplicació és molt ampli. En el nostre cas és molt divers, ja que hi afegim informació de sectors molt variats (supermercats, electrònica, decoració, joguines, moda…), de manera que un mateix usuari ens pot utilitzar per a diferents àmbits.

Més punts clau…

Un altre punt són els anomenats 'network effects', que es produeixen en aquelles aplicacions que com més gent les utilitza més interessant és per a tu com a usuari, perquè la utilitzes més… i així de manera viral, el consum d'un incentiva el de l'altre i es genera un creixement exponencial. Això fa que els propis usuaris la comparteixin amb els amics, ja que el fet que ells la facin servir els beneficia directament.

I no ens hem d'oblidar…

La usabilitat, la velocitat de càrrega i altres aspectes més tècnics. Els usuaris som cada vegada més exigents i si ens descarreguem una aplicació que en les primeres interaccions no ens satisfà o es penja directament l'eliminem i té molt poques probabilitats de tornar a ser consumida.

Quatre anys després de la vostra fundació, heu venut el 64% a Bonial.com, líder i creador del model de difusió de catàlegs digitals a escal mundial, ¿Què significa per a vosaltres?

Que en un període de temps tan curt un grup com Bonial, que és part de l'editorial Axel Springer, s'interessi a comprar una participació majoritària de la teva companyia supera totes les expectatives com a fundador.

A nivell executiu, per al meu soci, Thomas Roggendorf, i per a mi suposa l'oportunitat d'impulsar l'expansió del model de negoci a LATAM i Escandinàvia amb més recursos i suports que mai. ¡Seguirem intentant revolucionar milers d'ofertes per tot el món!

Notícies relacionades

Entrevista TalentDigit@l en col·laboració amb Lexus Barcelona