Marius Robles: "Imprimirem les nostres pizzes"
"La nutrigenètica ja és una realitat"
"Neveres Intel·ligents que diran què podem fer amb el que hi tenim a l'interior"
marius-robles
La tecnologia ens canvia la vida en molts sentits i també en l'alimentació. Ens ajudarà, cada vegada més, a saber què mengem i s'instal·larà en la restauració i a les cuines domèstiques. Aquests dies a Alimentaria set 'start up' presenten les seves innovacions Food-Tech per buscar inversors. Reimagine Food és el primer centre d'innovació sobre l'alimentació del futur i acceleradora de 'start-up'. Marius Robles vaticina els nostres increïbles menús del futur.
¿És cert que un dron ens portarà el menjar a casa?
En realitat ja s'està fent en alguns indrets del Regne Unit amb grans extensions de terreny i on no hi ha impediments vinculats amb les lleis aeronàutiques. A les zones urbanes encara ens estem familiaritzant amb el seu ús, que indubtablement ha de ser regulat, però estic convençut que d'aquí cinc anys ho observarem d'una altra forma.
“¿Qui no diu que a l'entrar en un restaurant veuen les meves fotos de plats preferits del mòbil i em dissenyen el menú?"
¿Les cartes es personalitzaran segons el nostre ADN o perfil nutricional?
Sí, la nutrició entrarà en escena als restaurants. La nutrigenètica ja és una realitat. Qui no em diu que quan entri al restaurant, hagi fet reserva o no, uns 'beacons' del restaurant em detectin, analitzant l'aplicació de 'health', que tinc a l'smartphone', veuen les meves preferències i les calories o dieta que estic fent i d'acord amb això em suggereixen els plats en la proporció i les mides idònies. ¿Qui no diu que a l'entrar al restaurant em veuen les fotos de plats preferits i me'ls dissenyen segons el meu interès? Veurem aviat la ¡TecnoNutrició i Personalització!
M'han parlat de Modern Meadow (primera hamburguesa 'in vitro'), Impossible Foods (carns i formatges sense utilitzar animals), Hampton Creek (ou amb proteïna vegetal)…
Tots ells responen a una imperiosa necessitat, i alhora preocupació, i es diu sostenibilitat. El món produeix prop de 300 milions de tones de carn. Això és una insaciable demanda que no podrà ser proveïda. Hem passat de menjar 46 quilos de carn per persona i any en la dècada dels 70 a 93 quilos.
Aquestes innovacions només són la punta de l'iceberg de tota una generació d'empreses d'alt impacte que busquen a través de la proteïna vegetal imitar el gust i el valor nutricional de la carn. L'any passat s'hi va invertir més de 600 milions de dòlars.
I així doncs, ¿menjarem més bé i viurem més anys?
L'envelliment de la població mundial s'accelera a un ritme sense precedents. El 17% dels habitants del planeta tindran més de 65 anys el 2050, proporció que avui és del 8,5%.
¿Com s'uneix el 'big data' i l'alimentació?
És un dels punts clau per als pròxims anys. Un exemple, Food Genius, una 'start-up' de Chicago. Recull 22 milions de cartes de restaurants dels EUA, repartits en 330.000 ubicacions, així com el comportament que fa el consumidor de cadascun dels plats exposats. Imaginem-nos el seu potencial d'anàlisi, permetent a tota la indústria de l'alimentació descobrir, incloent-hi els restauradors, fins a quin punt un comensal pagaria o li agradaria el seu nou plat segons la zona on sigui. Food Genius està molt a prop de suggerir el menú perfecte en una cantonada específica de qualsevol ciutat.
¿I la intel·ligència artificial i els aliments?
Per exemple, IBM va ser el primer que va utilitzar la intel·ligència artificial. Fa dos anys, van llançar el projecte de Chef Watson, que consistia a combinar 35.000 receptes de la Culinary Institute of America, informació sobre els ingredients a nivell molecular i nutricional i més de mil estudis sobre la percepció del gust en el paladar humà. A partir d'aquí, i després de processar trilions de combinacions d'ingredients, va desenvolupar receptes suculentes i sorprenents, amb barreges que no s'havien fet mai.
Un altre exemple, la 'start-up' irlandesa Nuritas. És una empresa que utilitza la intel·ligència artificial per identificar nous ingredients amb beneficis per a les persones que pateixen malalties com la diabetis.
¿Quines són les perspectives de futur?
Són moments emocionants per a nosaltres, on la tecnologia està impactant en estris de cuina intel·ligents, eines d'autoanàlisi, aliments intel·ligents…
Aquest impacte el podem veure molt bé en la pizza…
Sí, els dos últims anys hi ha hagut més innovacions que els últims cent. Amazon acaba de fer possible, a través del seu assistent virtual, que puguis demanar una pizza sense manipular i sense fer el mínim clic. La impressora Foodini ja permetrà ben aviat ‘imprimir’ una pizza… També tindrem neveres intel·ligents, que ens diran què podem fer amb el que hi tenim a l'interior o sistemes de pagament via 'smartwatches', taules intel·ligents, robots, hologrames…
¿Què menjarem? ¿Aliments que curen i prevenen?
Ens trobem en un moment on naturalitat, ecologia, noves proteïnes, 'superfoods', 'snacks' saludables… van agafant una gran força i són els productes més buscats.
Des del meu punt de vista, és important que comencem a observar els aliments com a pura medicina. Ja no tan sols parlant de vacunes comestibles, sinó d'aliments que estaran alineats a evitar-nos adquirir algunes malalties o combatent-les des de l'arrel.
En aquesta línia, començarem a preocupar-nos a nivell macro, en el sentit de detectar quina és la salut de les ciutats en termes alimentaris, aprofitant la tecnologia desenvolupada de 'smart cities'.
Començarem també a preocupar-nos realment per l'obesitat.
Disfrutem molt amb el menjar i sobretot amb el ritual associat a l'acte de menjar. Em costa d'imaginar que en un futur prendrem un batut substitutiu… ¿Serà una tendència?
És tendència. La pregunta que ens hem de fer és per què alguns tenen una llista d'espera de quatre mesos o per què està sent considerat com el menjar beguda de moda a Silicon Valley. Em consta que, com a mínim, dues grans marques d'alimentació ja estan treballant a recrear el mateix model.
¿Barcelona és un referent en la revolució digital de l'alimentació?
Hauria de ser-ho, i s'estan construint les bases perquè així sigui. La connexió turisme-alimentació-gastronomia ofereix tot un marc de possibilitats afegint-hi el component tecnologia, i Barcelona té molt a dir en aquest aspecte.
Notícies relacionadesTenim talent, centres tecnològics i un alt reconeixement internacional a nivell de gastronomia. Som la cinquena ciutat més creativa del món. Només falta que ens ho creguem. Creure que som capaços de ser un autèntic referent.
Entrevista TalentoDigit@l en col·laboració amb Lexus Barcelona.
- Actuació a BCN "Jo vaig molt a totes amb el més enllà"
- Exposició París era una festa que cap pintor català es volia perdre
- La guerra, un espectacle multiusos
- MÚSICA Nathy Peluso, Maria Arnal Skrillex i Arca actuaran al Sónar 2025
- ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA Olivier Assayas: "La pandèmia va acabar sent el símbol d’un fracàs col·lectiu"