VA PASSAR A L'AGOST
Una dona gran atropellada a Esplugues, primera vianant víctima dels patinets elèctrics
La dona, de 92 anys, va morir el mes d'agost passat quan va ser arrossegada per dos joves a la rambla del Carme
Els ocupants, que es troben en ple procés judicial, circulaven a uns 30 km/h per una zona d'ús per als vianants
Una dona de 92 anys va morir el mes d’agost passat aEsplugues de Llobregat(Baix Llobregat) després de ser arrossegada per un patinet elèctric en el qual viatjaven dos joves. Es tracta de la primera mort d’un vianant com a conseqüència de l’ús d’un d’aquests vehicles de dues rodes.
L’esdeveniment es va produir a la rambla del Carme, quan els dos joves circulaven per la part central d’aquesta avinguda, una zona d’ús per als vianants, a poc més de 30 quilòmetres per hora, una mica per sobre de la velocitat màxima permesa en la majoria de consistoris. Després de l’impacte, la dona va caure a terra i es va colpejar fortament el cap, i després d’això va ser traslladada a un hospital, on va morir dies després.
Tot i que els fets van passar fa més de tres mesos, la informació no ha transcendit fins ara, en ple procés judicial contra els dos ocupants del patinet elèctric, als quals la fiscalia sospesa atribuir una imprudència greu amb resultat de mort, ja que al tractar-se d’un patinet elèctric no és aplicable el delicte contra la seguretat viària, dedicat exclusivament alsvehicles a motor.
Un usuari de patinet, a la rambla del Carme d’Esplugues, on va morir atropellada una dona gran a l’agost /
Fonts de l’Ajuntament d’Esplugues asseguren que, tot i que coneixien els fets, ni la policia local ni el consistori estaven al corrent del transcurs del procés judicial. El tema es va arribar a debatre en una de les reunions regulars de la Junta Local de Seguretat, en la qual els Mossos van informar l’alcaldessa, Pilar Díaz (PSC), que el procés seguia el seu curs.
Pendents d’una regulació municipal
Després dels fets, fonts municipals asseguren que el consistori preveu incorporar pròximament una normativa per regular l’ús dels patinets elèctrics en l’espai públic, seguint les recomanacions formulades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) el mes d’octubre passat als 36 municipis metropolitans.
En aquestes recomanacions s’estableixen els espais de circulació adequats per a cada tipus de vehicle de mobilitat personal (VMP), tant amb motor com sense, així com les edats mínimes per utilitzar-los -de 12 en els primers i 16 en els segons-, i s’insta als consistoris a limitar-ne l’ús a vies ciclistes i establir permisos municipals per a les empreses que gestionen flotes de vehicles compartits.
Segons les mateixes fonts municipals, des del consistori s’està estudiant encara de quina manera aquestes recomanacions s’adaptaran a la normativa legal, si es farà incorporant-hi una ordenança específica per a vehicles de dues rodes, que inclogui tant patinets com bicicletes, o si es modificarà l’ordenança actual afegint-hi alguna esmena relativa al seu ús.
Primera mort per atropellament
La dona morta a Esplugues suposa el primer cas de mort d’un vianant a causa d’un accident provocat per un patinet elèctric a Espanya, però no és, no obstant, el primer relacionat amb l’ús d’aquests vehicles, que han proliferat en els últims mesos.
Al gener moria a Badajoz un nen de cinc anys atropellat per un autobús de línia. En aquest cas concret, el menor conduïa el patinet per la vorera quan, segons la policia local, va envair la calçada, cosa que va provocar la conseqüència fatal.
A Catalunya, el primer cas de mort en patinet elèctric es va produir fa tot just mes i mig, quan una dona que circulava pel centre de Sabadell en un d’aquests vehicles va ser atropellada per un camió. Segons van apuntar llavors els testimonis, la víctima, veïna del municipi i de 39 anys, circulava per la vorera quan va caure a la calçada i va ser arrossegada pel vehicle.
A l’espera de la norma de la DGT
L’eclosió i meteòrica reproducció del patinet elèctric ha agafat amb el peu canviat les administracions i són les municipals les que paguen habitualment els plats trencats a l’haver de suportar els conflictes que poden generar amb bicicletes, cotxes o motos i amb els vianants. Alguns ajuntaments com el de Barcelona <a href="https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20180910/norma-circulacion-patinete-electrico-barcelona-7021859">encara poden presumir</a> d’haver reaccionat amb una certa pressa, però altres consistoris s’han quedat ‘in albis’ mentre esperen que la Direcció General de Trànsit imposi la seva última paraula. Serà al juliol, com a mínim, quan entri en vigor <a href="https://www.elperiodico.com/es/trafico-y-transportes/20181121/categorias-patinetes-electricos-vehiculos-movilidad-personal-dgt-7159419" target="_self">el reglament que prepara la DGT </a>en què quedaran fixades les categories dels vehicles de mobilitat personal, les seves velocitats màximes i altres requisits imprescindibles. Per exemple, quedarà clar que els patinets elèctrics no poden superar els 25 quilòmetres per hora.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia