CAMPIONS CATALANS

Toni Bou i Dani Comas, els reis de l'equilibri

El pilot ha conquistat aquest any el segon títol de campió del món de trial, i Comas, el sisè de 'biketrial'

 Domini Toni Bou, en moto, i Dani Comas, en bici, es diverteixen a les instal.lacions de Montesa-Honda de Santa Perpètua de Mogoda.

Domini Toni Bou, en moto, i Dani Comas, en bici, es diverteixen a les instal.lacions de Montesa-Honda de Santa Perpètua de Mogoda. / JOSEP GARCÍA

4
Es llegeix en minuts
S. MEJÍAS / G. CADEVALL
BARCELONA

Només veient-los en acció a un se li posa la pell de gallina. Van anar al col.le, com qualsevol xaval, però poc se'n recorden de la llei de la gravetat, per a ells no existeix. Toni Bou i Dani Comas són dos autèntics malabaristes. El primer a cavall de la seva moto Montesa Cora R4T; el segon amb la seva bici, una Monty Kammel 221. Bou ha conquistat aquest any el seu segon títol de campió del món de trial a l'aire lliure i Comas ha sumat el sisè debiketrial. Dos reis de l'equilibri, un en moto i l'altre en bici, però els dos capaços de deixar bocabadat el públic amb les seves cabrioles impossibles.

Un va néixer a Piera i té 22 anys; competeix en moto i li agrada el futbol, els esports de motor i la neu. L'altre, un mag sobre una bicicleta, va néixer a Barcelona, té 26 anys i li encanta la muntanya. Les seves carreres esportives són com dos rius amb cabals que baixen en paral.lel i que a vegades s'encreuen fins que desemboquen al mateix mar: ser els grans dominadors de les seves especialitats. Ser la referència, el rival a batre, no és fàcil, tots dos ho saben, però els ha tocat defensar el títol de campió mundial.

Canviar i seguir guanyant

Toni Bou, amb 22 anys acabats de fer, va conquistar el seu segon campionat del món de trial fa unes setmanes. I ho va fer de forma consecutiva. Aquest cap de setmana ha conquistat --amb Adam Raga i Albert Cabestany, els rivals habituals-- el Trial de les Nacions."L'any passat vaig fer una temporada molt completa. Vaig guanyar 9 carreres d'11, que poques vegades passa. Aquest any hi ha hagut més pressió però estic més content perquè he acabat amb 17 punts d'avantatge respecte al meu rival", explicava Bou a la seu de l'equip Montesa-Honda de trial a Santa Perpètua de Mogoda.

Comas, amb un palmarès més extens, s'ha enfrontat aquesta temporada al repte de canviar les mesures de les rodes de la seva bicicleta. Han passat de 20 a 26 polzades. Potser per això ho assaboreix d'una altra forma."He disfrutat molt amb aquest canvi. Volia demostrar que es pot guanyar el campionat del món amb aquest tipus de bicicleta",explicava Comas mentre es preparava per realitzar una sessió fotogràfica amb Toni Bou, amb el títol a la butxaca i lluny de la pressió de la competició. Perquè l'any passat, a Bou li va passar una cosa semblant al guanyar per primera vegada el Mundial amb una moto de quatre temps i no de dos.

Quin dubte hi ha que les disciplines delbiketriali del trial motoritzat porten vides paral.leles. Diversos són els pilots de trial que s'han iniciat en elbiketrialper després passar-se a la moto. El mateix Toni Bou i rivals com Jeroni Fajardo i Albert Cabestany van començar amb els pedals per saltar a la moto. Comas ho va fer al revés. Va començar a practicar el trial amb el seu pare, fins i tot va participar en alguna competició i va obtenir bons resultats. Però el cost econòmic era molt alt per mantenir el ritme i un dia un amic del seu pare li va proposar anar a una carrera de bicicletes. Hi va anar i la va guanyar. Així va començar Comas en elbiketrial.

Il.lusió renovada

Tots dos han estat testimonis excepcionals dels millors anys de grans fenòmens de les seves especialitats. Per a Bou, pilots com Jordi Tarrés i Doug Lampkin van marcar el seu temps, mentre que el català Ot Pi és la referència per a Dani Comas. Per Bou el trial és un esport on costa molt marcar la diferència."Quan apareix un extraterrestre com Tarrés o Lampkin i aconsegueixen regnar tant de temps és impressionant",sentencia el de Piera. El cas de Comas és diferent. Ot Pi és el mestre i a Comas l'afalaga que el considerin el seu deixeble, tot i que actualment és el seu cap de files."De petit era el meu ídol i ara, encara que és el meu cap, és un dels meus millors amics i m'intenta ajudar al màxim possible",comenta.

Notícies relacionades

Tot i les seves envejables trajectòries, de motivació no els en falta per lluitar per un altre títol mundial."L'any que ve m'he marcat un nou objectiu: tornar a guanyar el mundial amb una Monty de roda petita, de 20 polzades. És com el pilot que passa de 250cc a MotoGP. Serà complicat perquè m'hauré d'adaptar a la bicicleta, però és una motivació més",comentava el trialer.

"El meu objectiu és guanyar els dos mundials de l'any que ve, el cobert i a l'aire lliure. Serà complicat guanyar tres anys seguits", s'acomiada Bou abans d'anar a dinar al menjador de la fàbrica de Montesa-Honda a Santa Perpètua de Mogoda, on seu a taula i menja el mateix menú que els treballadors de la fàbrica, com un més.