Piqué: el president a l'ombra

Està molt pendent del seu perfil empresarial i forma amb Shakira la segona parella més influent del món

El paper del jugador en l'acord del Barça amb Rakuten reforça la seva dimensió fora del camp

jdomenech36331838 gra121  sant joan desp   barcelona   18 11 2016   los jugado161118195728

jdomenech36331838 gra121 sant joan desp barcelona 18 11 2016 los jugado161118195728 / ANDREU DALMAU

6
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

Quan feia uns quants mesos que era al Barça, acabat de fitxar per Txiki Beguiristain i Pep Guardiola, Gerard Piqué va venir a la redacció d'EL PERIÓDICO de la mà de Nike per a una sessió de fotos. Pràcticament s'estrenava com a model. Llavors, a finals de l'any 2008, era suplent i la seva fama encara era limitada, però tenia una bona planta (1,94 d'altura), bona presència i no deixava de ser jugador del Barça. Ens servia per a un especial de moda masculina del Dominical.

Durant la sessió fotogràfica va seduir amb la seva predisposició desenfadada, completament allunyada de la gestualitat de tedi que sovint acompanya els futbolistes en els seus compromisos mediàtics. La seva actitud va ser lúdica, s'ho va prendre com un divertimento, i alguns ens vam adonar aquell dia que el central blaugrana ha vingut a aquesta vida a descobrir coses noves i pel camí passar-s'ho bé.

A Piqué segueix interessant-li enormement el món de la moda. De fet, va fer posteriorment campanyes per a Mango, una joieria d'Igualada i poca cosa més. Però ha declinat un bon nombre d'ofertes, fins i tot de marques de renom internacional. Potser algun dia les acceptarà. De moment, més que no pas posar, la seva especialitat és prendre decisions. Parlem de les seves activitats fora del terreny de joc.

Piqué, a punt de complir 30 anys, s'ha convertit no només en un central de referència mundial sinó en un personatge polièdric i fascinant, capaç de moure's en el complex camp de l'emprenedoria amb la facilitat amb què actua sobre la gespa. Un esportista singular. «O meravellosament anormal», com va dir al seu programa Jordi Basté.

Aquesta setmana el president del Barça, Josep Maria Bartomeu, l'ha identificat com l'aconseguidor de la primera trobada entre el Barça i Hiroshi Mikitani, el cap suprem de la companyia japonesa Rakuten. Un recordatori que a Piqué l'etiqueta de futbolistal i va petita.

Grans reptes

A Silicon Valley es diu que no importen les idees, sinó la capacitat de portar-les a terme. Algú del seu entorn més pròxim afirma que Gerard «s'imposa sempre grans reptes» i que «és capaç d'imaginar i de concretar». Tot alhora. Explica així com actua empresarialment: «És molt intel·ligent, té molta personalitat, és valent i alhora entremaliat. Si pensa a abordar un projecte, mesura molt bé els riscos, però com que el mou la curiositat i té aquella valentia, possiblement acabarà fent-ho si li interessa».

No es limita a posar-hi el seu famós nom, com la immensa majoria de futbolistes. Intervé activament en les decisions estratègiques de les empreses en què és accionista. La seva principal creació és Kerad Games, ubicada a Sant Joan Despí amb una cinquantena de treballadors i que es dedica al disseny, desenvolupament i comercialització de videojocs.

Sol passar per les oficines cada dia després d'entrenar a la Ciutat Esportiva Joan Gamper, que és just al costat. Supervisa el que hi hagi entre mans, dina allà mateix i se'n va just a temps per recollir el seu fill Milan del col·legi. Així pot ser un dia rutinari de Piqué.

És també accionista de Natrus, una empresa càrnia catalana especialitzada en hamburgueses d'alta qualitat; de la marca d'ulleres de sol Kypers i, des de fa pocs mesos, d'una beguda isotònica amb productes 100% naturals en què també participa de manera minoritària Carles Puyol. A més, gestiona els seus béns immobiliaris i financers.

A mesura que el seu perfil d'emprenedor va creixent, i el seu poder adquisitiu és de sobres conegut, més i més propostes d'inversió se li acumulen damunt la taula. De la primera tria se n'encarrega el director general de Kerad Games, Alberto Guerrero, i el seu representant des que tenia 15 anys, Arturo Canales, del grup Actyvos. Són les seves dues persones de confiança. Després és el mateix Gerard qui pren la decisió final. «És molt ambiciós en el bon sentit de la paraula. Per entendre'l convé saber que té un pla estratègic a llarg termini», indica la mateixa font.

Piqué va acabar l'institut però no té formació universitària. És una mena de self made man en termes de negocis. Va comptar durant un any amb un professor de l'escola Esade que li va impartir un curs a mida i amb el qual quedava una vegada a la setmana. Li explicava la dinàmica del mercat borsari, per exemple. Però com insisteix la persona del seu entorn que prefereix no identificar-se, «el Gerard destaca per la seva curiositat. Sempre ha dit que li encanta ajuntar-se amb persones més formades que ell. I com que té inquietud i escolta, doncs aprèn molt».

D'aquí ve que fes tot el possible per conèixer el propietari de Rakuten. O visités les instal·lacions de Twitter i de la companyia creadora d'Angry Birds durant la gira pels EUA del Barça. O hagi aconseguit entaular amistat amb Mark Zuckerberg, el cèlebre inventor de Facebook, amb qui ha sopat en les dues ocasions en què ha visitat Barcelona durant el Mobile World Congress.

Compta en aquest sentit amb la imbatible atracció de Shakira, la seva parella. La seva fama planetària l'ajuda a obrir encara més portes a tot el món. On no arriba ell, hi arriba ella, icona artística i referent filantròpic. L'un i l'altra conformen sens dubte la parella més poderosa i internacional d'Espanya. Zuckerberg no sopa amb l'alcaldessa o el president del Govern quan ve a la península. Sopa amb ells.

Un conegut rànquing, d'Apple Tree communications, basant-se en seguidors de xarxes socials, situa Piqué i Shakira com la segona parella més influent del món, només darrere de Katy Perry i Orlando Bloom. I no és un detall menor la personalitat del futbolista: expansiva, extremadament social, disposat a provar coses noves… Tothom vol conèixer Messi, però per compartir estovalles i conversar, millor Piqué i Shakira.

Totes aquelles persones consultades per a aquest reportatge coincideixen a ressaltar el carisma del jugador. I que aconsegueix tot allò que es proposa, ja està dit. ¿Vol ser president del Barça? Ho serà.

Un membre de l'staff tècnic del Barça de l'època de Guardiola ha reconegut a aquest diari que molts dels habitants d'aquell vestidor tenien claríssim que ja fa molt temps que va començar a rumiar sobre la possibilitat d'algun dia ser president. «Però, no tant per ser president, que també, sinó per l'amor i la passió que sent per tot el que és el Barça i el seu entorn», assenyala.

Notícies relacionades

«És molt intel·ligent, llest i viu i aprofita totes les oportunitats que li ofereix la vida per enriquir-se personalment», insisteix aquesta font. «El que acabeu de descobrir amb el cas del nou patrocinador del Barça és només un exemple més. El Gerard està tot el dia donant voltes al seu cap sobre aquestes coses, sobre què li interessa, què pot anar-li bé a la seva família, als seus i, per descomptat, al Barça», afirma aquest tècnic. També recorda que els pares del Gerard i el seu avi, l'exdirectiu Amador Bernabéu, «són persones tremendament interessants». I Piqué «es comporta tot el dia com una autèntica esponja, absorbint tot el que veu, sent, analitza i li expliquen».

Un exdirectiu del FC Barcelona va dir en una ocasió en privat que un exfutbolista mai podria ser president del club. És un monstre massa gran,s'ha d'estar molt ben preparat, venia a dir. Al·ludia al Bayern Munic, governat per exjugadors. No ho deia per Piqué. Segurament no preveia la dimensió que va adquirint el central. «Jo el votaré», va anunciar ahir Pep Guardiola des de Manchester. Se sospita que, quan arribi el dia, no serà l'únic.