ENTRENAMENT A LA SALA
El 'boom' de l'esport a casa
La pràctica d'activitat física al domicili o a l'aire lliure torna a prendre impuls amb la segona onada del coronavirus. Hi ha productes que s'han tornat a esgotar a les botigues de material esportiu
imagen home 1200x676px
¿Has mogut mig menjador per plantar la teva estoreta de ioga o has instal·lat un ‘trx’ a la porta? ¿Has fet exercici seguint les indicacions d’algun influencer o entrenador virtual? ¿Et sents més còmode entrenant a casa que al gimnàs? Tranquil, no estàs sol. Una de cada tres persones fa ara més exercici que abans del coronavirus, segons un estudi publicat per una marca de roba esportiva. La majoria ja no segueix el model d’entrenament tradicional. El fitnes a domicili és la nova gallina dels ous d’or, i amb aquest segon confinament moltes empreses i botigues de material esportiu tornen a tenir els seus productes esgotats.
L’esport, després de la pandèmia, va passar a ocupar un lloc privilegiat a les vivendes, i qui mñes qui menys, va comprar alguna goma, manuella o fins i tot una cinta de córrer. Davant una situació de confinament sense precedents, l’exercici es va convertir, per a moltes persones, en l’única via d’escapament disponible.
Ara, mesos després del final de l’estat d’alarma, molts continuen entrenant com van fer llavors, a domicili, un fet que evidencia la crisi del model tradicional de gimnàs i reforça l’auge del sector del fitnes online.
Tina Montaner, a la sala de casa seva, amb alguns dels aparells que té per practicar esport. / ÀNGEL GARCÍA
«Estava desesperada, durant el confinament em queia la casa a sobre», explica Tina Montaner, acostumada a fer molt esport diàriament, amb l’estat d’alarma va haver de trobar solucions imaginatives que pogués dur a terme a la sala de casa.
La Tina, administrativa de 29 anys de Barcelona, va comprar una estructura metàl·lica per a casa seva amb què realitzar exercicis similars als que duia a terme a la seva rutina habitual d’entrenaments de força i curses d’obstacles. «Abans del confinament ja tenia algunes coses, però vaig decidir ampliar el meu ‘gym’ casolà i ho continuaré fent en vista del que està per venir». La Tina no es penedeix de la inversió que va realitzar. «Tot i que quan es pot anar al gimnàs l’utilitzo menys, continuo incorporant l’entrenament casolà en les meves rutines», explica.
«Abans del confinament ja tenia algunes coses, però vaig decidir ampliar el meu ‘gym’ casolà i vist el que ve ho continuaré fent», diu Tina Montaner
L’estalvi de temps, la disponibilitat total i absoluta i l’adaptació de l’exercici als objectius de cada un, han sigut per a altres persones el principal motiu pel qual no han tornat a entrenar com feien abans del coronavirus. «Feia anys que entrenava en gimnasos, i com la majoria de gent vaig haver d’adaptar els meus entrenaments amb el confinament. Per sorpresa, comprant unes pesos russes i unes gomes, vaig ser capaç de crear una rutina igual d’efectiva a casa meva seguint els vídeos d’alguns ‘instagramers’. A més, no perdo temps en el desplaçament al gimnàs i ja no pateixo per la possibilitat de contraure el virus al ‘gym’«, assegura Felipe Noriega.
«Des que es pot sortir, baixo part del material al parc i entreno a l’aire lliure amb total llibertat i adaptant-me al que em ve de gust fer cada dia», explica aquest cocteler de 27 anys, que assegura que per ara no pensa tornar a apuntar-se a un centre tradicional.
LES DADES
El cas de Xavier Ponce, metge i pare de dos fills, és una mica diferent. Per al Xavier, l’esport és part de la seva rutina de cura i salut i forma part del seu enfeinat dia a dia. «Molta gent veu el gimnàs com un lloc social on parlar i conèixer gent. Per a mi, anar al gimnàs significava posar-me música, aïllar-me i entrenar», relata el Xavier.
«A casa he aconseguit una concentració més gran per entrenar i tenir sempre disponible el material em permet planificar millor el temps», assegura. Després del final de l’estat d’alarma, el Xavier ha optat per continuar entrenant des de casa. «La meva intenció és anar ampliant el gimnàs casolà quan em mudi el pròxim mes, però és complicat trobar material ara que tothom vol tenir alguna cosa a casa», rasa.
Felipe Noriega fa exercici a casa seva, on no falten les manuelles ni altres aparells d’esport. / ÀNGEL GARCÍA
«Mai m’havia plantejat entrenar a casa, però m’hi vaig veure forçada durant el confinament», assegura Lourdes Fuster. «Per sort vaig reaccionar ràpid i vaig ser de les primeres que van aconseguir fer-se amb una bicicleta estàtica i pesos tot just començar l’estat d’alarma, però pocs dies després es van esgotar a tot arreu», assegura l’especialista en màrqueting digital de coches.net. «Al final em vaig sorprendre a mi mateixa entrenant fins i tot més que abans del confinament», comenta.
La Lourdes va decidir tornar al gimnàs en la nova normalitat i ara és principalment el seu pare qui l’utilitza. Tant la bicicleta com els pesos han passat a ser part del dia a dia del seu pare, que després de passar la Covid i estar confinat prop d’un mes aquest estiu, ha començat a exercitar-se a casa de manera habitual.
El confinament, punt d’inflexió
El confinament, punt d’inflexióPrimer van ser les bicicletes estàtiques i cintes de córrer, i posteriorment les manuelles, barres, discos i gomes, però és innegable que, en general, el material esportiu es va convertir en un nou bé escàs durant la pandèmia i ho continua sent ara després del segon tancament de gimnasos. Segons l’Observatori Cetelem Consumo España 2020, un 85% dels consumidors han comprat algun producte d’esport en els últims dotze mesos i un 76% té intenció de fer alguna compra en aquest sector en el futur.
«Els primers 15 dies de confinament la gent encara confiava a poder tornar al gimnàs, però passat aquell període, les vendes de material esportiu per a casa es van disparar i s’han mantingut altíssimes des de l’abril fins avui», explica Rafael Rodríguez, gerent d’Oss Fitness.
«Hem triplicat la facturació en cosa de mesos i tenim el material compromès fins al febrer de l’any que ve perquè tan aviat comptem amb un contenidor d’estoc, s’esgota», assevera Rodríguez. Fonts de Decathlon asseguren que el gran auge de l’esport i l’alta demanda van provocar que hi hagués alguns problemes amb l’estoc «sobretot en categories esportives relacionades amb la pràctica d’esport a casa en una primera fase i de mobilitat sostenible després de la desescalada».
Fins al moment en què el Govern va decretar el confinament, la venda al detall era entre el 5% i el 20% del negoci de la majoria de les empreses de material esportiu, habitualment més enfocades a proveir als gimnasos i professionals, però després de l’estat d’alarma moltes d’elles, com Thomas Wellness Group, han identificat un gir en la tendència i s’ha convertit en la seva font d’ingressos principal.
«El Home Fitness s’ha convertit en una gran finestra de negoci per a moltes companyies que fins ara no tenien ni tan sols un web d’ecommerce amb venda directa als particulars», assegura Tomás Junquera, CEO del grup que engloba marques com Evergy i Singular WOD.
«El ’home fitnes’ s’ha convertit en una gran finestra de negoci per a moltes companyies que fins ara no tenien web», afirma un expert del sector
El perfil del nou comprador és tan variat, que tant esportistes habituals, com gent que no feia esport han sucumbit a la tendència i cada vegada més, la despesa en articles esportius està considerada per la societat com articles relacionats amb la salut i de primera necessitat.
«El que més interès va generar en un primer moment van ser les màquines de cardio, però poc després es va desencadenar l’interès pels pesos. La gent es va veure obligada a canviar d’hàbits amb el confinament i des d’aleshores continuem veient un interès tremend i creixent», explica Albert Aguilar, creador de la pàgina gimnasioencasa.net.
«Nosaltres notem un augment del trànsit de gairebé un 300% des de l’estat d’alarma i no hem tornat als números ‘prepandèmia’«, afirma, convençut que la gent ha descobert «el potencial d’entrenar des de casa». «Abans del confinament la idea de tenir un gimnàs propi a casa era una cosa que tan sols gent amb un interès marcat per l’esport es podia plantejar», afirma Jaime Rodríguez, gerent de tupropiogym.com.
En l’elaboració d’aquest reportatge també hi han participat Eva Domínguez (direcció creativa) i Silver Larrosa (il·lustracions).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.