COPA AMÈRICA DE VELA

Entrevista a Grant Dalton: «Volem que la Copa Amèrica signifiqui una cosa especial per a Barcelona»

Grant Dalton, president de l’organització de l’esdeveniment de vela, lloa la velocitat amb què es construeixen les infraestructures

El president de l’organització de la Copa Amèrica és un australià simpàtic amb un esperit aventurer innegable i que vuit mesos després de seleccionar Barcelona com a seu de la competició per al 2024 es mostra agradablement sorprès de com de ràpid que avancen les infraestructures. En aquesta entrevista amb EL PERIÓDICO remarca que desitja guanyar-se l’apreci dels barcelonins per una prova que, diuen, només supera en atenció global els Jocs Olímpics i el Mundial de futbol

Entrevista a Grant Dalton: «Volem que la Copa Amèrica signifiqui una cosa especial per a Barcelona»

JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

¿Què ha passat des que fa vuit mesos es designés Barcelona com a seu de la competició?

Bastant. S’està fent un esforç increïble. Francament, no he vist mai una velocitat semblant. Certament no succeiria a Auckland. Hem definit el recorregut de la carrera. Hem establert els paràmetres d’on serà el ‘village’, les pantalles gegants i fins i tot l’accés. Tot fet. Així que els components bàsics de l’esdeveniment ja són al seu lloc. I ara estem en la fase de creació en lloc de la planificació.

És un gran esdeveniment.

Ho és. I per això l’altra cosa que estem fent és buscar maneres d’involucrar Barcelona. Sempre ha sigut molt important. Treballar per involucrar més persones a més dels voluntaris, crear consciència del que és l’esdeveniment i mirar d’atraure la gent local de tornada al mar. Sé que les platges són plenes tot l’estiu, però no són necessàriament locals.

La gent comuna de Barcelona no sap gaire bé què és la Copa Amèrica.

Crec que no hi ha dubte que no en saben gaire. Per això un dels nostres compromisos i certament crec que un dels nostres llegats pels quals serem jutjats és que signfiqui una cosa especial per a Barcelona i per a la regió.

¿Quins són els beneficis per a una ciutat com Barcelona?

La Copa Amèrica es converteix en un catalitzador d’obres importants. Molt del que està passant al passeig marítim finalment hauria passat, és cert. El mateix amb la reubicació de transbordadors, el tipus d’urbanització del Port Vell, espais verds, diferents estructures que s’estan construint allà, restaurants, etc... Però tot s’accelera i estarà acabat el 2024, en lloc del 2028 o el 2030. És una de les coses invisibles que sempre succeeixen. I de fet, si ho penses bé, el cost d’ara de tot això, quan mires les xifres d’inflació, si haguessis d’acabar-los en cinc anys, no en dos anys, hauria sigut enormement més car. Podria argumentar doncs que la inversió de les administracions és més que compensada només pel diferencial en la inflació. Ja ha succeït a Auckland tres vegades.

«El turista de la Copa Amèrica no es queda dos o tres dies, sinó dues o tres setmanes. És un tipus de turista bastant diferent»

¿Què més?

Número dos, estan els obvis beneficis del turisme. Sabem que aquesta ciutat està bastant saturada de turistes tot el temps. No obstant, hi ha un tipus de turista que vindrà a la Copa Amèrica. No seran dels que agafen un vol de Ryanair per 15 euros des de Manchester per a un comiat de solter i que tenen una taxa màxima de turisme de dos a tres dies. El turista de la Copa Amèrica es queda dues o tres setmanes. És un tipus de turista bastant diferent. I després hi ha un tercer element, que és l’impacte dels equips. Cada un té entre 300 i 350 persones si inclous les famílies que es queden molts mesos que lloguen pisos i van a restaurants.

¿Podria posar una xifra?

Sempre es realitzen estudis sobre l’impacte econòmic, però ja saps que pots fer tres estudis i tots sortir completament diferents, de manera que sempre soc una mica escèptic sobre això, ja que estarà fet depenent de si al tipus li agrada la Copa Amèrica o no. Així que prefereixo centrar-me en els factors no monetaris.

¿I estaria d’acord amb la seva percepció que aquesta és una competició molt elitista?

En certa manera, absolutament. És una percepció construïda al llarg de 170 anys. Així que no canviarem això en 10 minuts. Tanmateix, el que mirem de fer és una integració vertical: impulsem jocs en e-Sports per a nois, impulsem la diversitat amb la Copa Amèrica femenina, una Copa Amèrica juvenil... En termes de sostenibilitat, el nostre projecte principal és l’hidrogen. Només veuràs barcos d’hidrogen. Així que, sí, d’una banda, ho és, però a Nova Zelanda hem fet un bon treball al llarg dels anys de fer caure aquesta percepció. I és que hi ha moltes coses a sota per valorar i esperem deixar un llegat positiu que repercuteixi en el futur.

¿Què li sembla la zona de competició? 

És una zona de la competició única. Vull remarcar, perquè és molt important, que l’espectacle serà gratuït, i aquí torno a la teva pregunta sobre l’elitisme. Tot ha de ser gratuït. Hi haurà grans pantalles, comentaris en les tres llengües, exhibicions... Seria erroni fer pagar per veure les carreres. Va totalment en contra de la nostra filosofia i de Barcelona. I el que és únic, com deia, és que la competició se celebrarà molt a prop de la costa. A 200 metres de la platja ja és profund. Pots anar a la platja, prendre una cervesa i veure la carrera. No necessites tenir un barco i acostar-te per veure alguna cosa com ha ocorregut en altres llocs. 

Notícies relacionades

¿I és divertit de veure?

Si ets totalment nou en l’esport pots quedar-te una mica en blanc. Crec que necessites comentaris en directe, que els produirem en tres llengües, perquè la gent entengui què passa i amb ajuda de les grans pantalles. Aquestes grans pantalles amb gràfics explicatius es col·locaran sobre la platja perquè es pugui seguir el que ocorre. Tractarem de fer-ho el més comprensible possible. Hi ha nombrosos elements per observar en una Copa Amèrica, molts, ja s’adonaran. Per televisió esperem saltar dels 900 als 1.400 milions de teleespectadors. Creixerem molt.