Competició internacional
El Patí Català celebra un campionat de rècord aquest cap de setmana a Premià de Mar
El Patí Català, una embarcació amb 100 anys d’història
¿Pot un Patí de Vela fer de vaixell oceanogràfic?
El campionat de Catalunya de Patí de Vela, o Patí Català, celebra aquest cap de setmana a Premià de Mar (Maresme) la seva 82è edició amb rècord de participants, i amb l’objectiu de visibilitzar aquesta modalitat nàutica arrelada al patrimoni català i amb una història centenària. «El rècord de participació està en 117 participants. A data de 25 d’abril estàvem en 119 i per al cap de setmana podríem ser 120 o més», explica Pau Delclós, un dels organitzadors i regatistadel Club Nàutic de Premià de Mar, on els dies 29 i 30 d’abril i 1 de maig tindrà lloc la competició.
Delclós reivindica que aquest rècord de participació evidencia l’interès que hi ha al Patí Català i la forta tradició que hi ha a Catalunya. «No hi ha cap club nàutic que no tingui patí», assegura. De fet, la de Premià de Mar serà la 82a edició del certamen, una altra mostra de l’arrelament d’aquesta cita a les costes catalanes.
Però el Patí Català no és només comú a Catalunya; a Múrcia, València o Andalusia també hi ha tradició. I en països com França, Bèlgica o Alemanya s’està començant a implantar, per la qual cosa, remarca Delclós, estem davant una modalitat que s’està internacionalitzant.
El campionat català té la particularitat, a diferència del que se celebra a nivell estatal, que és d’un format que permet l’ascens a la primera categoria, de manera que els tres primers classificats ascendeixen l’any següent. En el campionat espanyol, explica Delclós, es competeix sense distingir el nivell i un regatista de segona categoria sol pot ascendir si acaba entre els 15 primers de la classificació. Aquest format, afegeix, fa que molts regatistes somiïn amb la possibilitat d’arribar a primera i s’inscriguin.
La vista a la Copa Amèrica
Per als organitzadors, aquesta edició té l’atractiu afegit que Barcelona acollirà l’any que ve la Copa Amèrica de Vela, la competició més important d’aquest esport al món. Per això, aprofitant que la mirada del sector ja està posada a la capital catalana, esperen que el patí català guanyi en visibilitat.
De fet, la gran afició per la vela a Catalunya ha sigut un dels factors que han convertit Barcelona en seu de la 37a edició d’aquest esdeveniment mundial. La Copa Amèrica de Vela és el tercer esdeveniment amb més beneficis econòmics per a l’amfitrió després d’uns Jocs Olímpics i de la Copa del Món de futbol. En l’edició passada, que va acabar amb una victòria del club neozelandès RNYZS, va tenir uns 940 milions d’espectadors arreu del món. S’estima que l’edició de Barcelona tindrà un impacte econòmic de 1.200 milions d’euros a Catalunya i generarà 19.000 llocs de treball.
Del 1920 fins avui
L’origen del Patí Català es remunta als anys vint del segle passat, quan uns pioners es van inventar una manera d’evitar l’aigua bruta que hi havia a la costa de Barcelona. «La gent es va cansar d’utilitzar les barques de rem per anar a trobar aigües netes, se’ls va acudir posar una vela i la cosa va funcionar», explica Joan Comajuncosa, que fa més de 50 anys que navega amb patí català.
Des d’aleshores, el litoral barceloní es va omplir de patins de vela i als anys trenta ja s’havien popularitzat. Va ser, no obstant, el 1942 quan es va decidir fer una regata per escollir quin era el que millor navegava i es van establir així les dimensions d’aquesta embarcació que encara continuen vigents avui dia. Sense orsa ni timó, el Patí Català es va convertir en una embarcació d’esbarjo que es va estendre per tot Europa.
Gobernat pel pes del tripulant i la tensió de la vela, el patí català és per a molts aficionats un retorn a l’essència de la navegació. «El fet que tu amb el teu cos governis el barco és magnífic, és una sensació molt directa, de només tu i el mar», explica Manel Sala, navegant de Patí Català. A més, les seves característiques fan que es pugui entrar i sortir amb facilitat des de la mateixa platja.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme