Circuit europeu
El planter de la Copa Amèrica de vela recala a València
Els prometedors tripulants de la classe 69F ‘volen’ amb embarcacions similars a les que competiran a Barcelona l’any que ve
La Copa Amèrica de vela tindrà un impacte econòmic de 1.200 milions d’euros a Catalunya i generarà 19.000 llocs de treball
Carlota Planas: la nena que va fingir ser un noi per jugar a futbol
Des que Barcelonava ser elegida per acollir la Copa Amèrica de vela, qualsevol esdeveniment vinculat amb aquesta disciplina fa olor de preparatiu, assaig o demostració de cara al 2024. És el que ha passat aquests dies a València, on la celebració de la primera prova del circuit europeu de la classe 69 F ha servit per fer ‘volar’ unes embarcacions com les que s’utilitzaran l’any vinent, però a mida reduïda.
Les regates que s’han disputat davant les costes del Saler han mostrat també les arts nàutiques d’alguns dels tripulants que aspiren a participar en el que es considera l’esdeveniment esportiu més important després dels Jocs Olímpics i el Mundial de futbol. El port de València Mar ha sigut un banc de proves extraordinari perquè els esportistes demostressin el que saben fer i que els equips que competiran a Barcelona s’hi fixin.
Molta competència
És el cas del jove Clément Cron, de 23 anys, patró de l’equip francès de Groupe Atlantic. És un dels 16 escollits per incorporar-se a l’esquadró del seu país en les proves de joves de la Copa Amèrica de vela. Explica que és una selecció dura i hi ha molta competència, però la brillantor dels seus ulls revela que se sap en el grup de vuit que finalment es batran en aigües catalanes.
Cron, acompanyat de Louis Chambet, Valentin Sipan i Jessica Berthoud, han aconseguit el triomf aquest diumenge a València, davant sis equips més de diverses nacionalitats. Els 69F prenen aquest nom pels 6.9 metres d’eslora i la ‘F’ de ‘foils’, que són els apèndixs del monobuc que permeten elevar-lo de l’aigua i desplaçar-se a tota velocitat, com si ‘volés’. Poden arribar als 35 nusos, uns 65 quilòmetres per hora.
Professionalització de l’equip
L’AC40, que porta quatre persones a bord i fa 13 metres, s’utilitzarà en la competició femenina i en la juvenil, mentre que la batalla final dels sis equips serà l’octubre del 2024 amb els AC75, amb vuit tripulants. Emirates Team New Zealand haurà de defensar el seu títol contra qui guanyi d’entre l’Ineos Britannia (Gran Bretanya), Alinghi Red Bull Racing (Suïssa), Luna Rossa Prada Pirelli (Itàlia), NYYC American Magic (EUA) i Orient Express Racing (França).
«Quan jo vaig començar tot era una aventura, ara cada vegada està tot més professionalitzat i la tècnica és molt important», descriu al port de València Mar el director esportiu de l’equip Groupe Atlantic, Pierre Mas, tota una llegenda de la vela que compta amb algunes Copa Amèrica, voltes al món i altres prestigioses competicions.
Un esport que desgasta
Mas sap que els quatre joves de vint anys tenen talent i per això els orienta des de la llanxa pneumàtica amb una barreja d’orgull i respecte. El desgast físic a l’aigua i a fora és enorme, tot i que l’única noia de l’equip finalment vencedor, Jessica Berthoud, sembla estar sempre fresca i disposada.
Es va enrolar en aquest esport tard, malgrat que el seu pare s’hi dedica. Va provar primer amb la gimnàstica i la vela va acabar guanyant. Té doble nacionalitat, neozelandesa i francesa, però aposta per competir amb els gals d’Alinghi Red Bull Team, on optarà a formar part de la tripulació de joves (que és mixta) o bé de dones.
Preregata a l’Aràbia Saudita
Notícies relacionades«Un dels equívocs habituals és que creuen que treballo a les oficines, no que soc tripulant», diu fent broma la noia de 21 anys, que junt amb els seus companys viatjaran a França i Itàlia per seguir amb el circuit europeu que ha arrencat a València. La capital del Túria intenta reenganxar-se a un esport que li va donar grans moments de glòria el 2007 i el 2010, després que Barcelona hagi recuperat la competició per al Mediterrani i calculi que l’impacte econòmic de la competició serà de 1.200 milions d’euros i una creació de 19.000 llocs de treball.
La setmana passada, els organitzadors, America’s Cup Events (ACE), van anunciar que el segon emplaçament on se celebrarà la preregata d’aquest 2023 serà Jiddah, a l’Aràbia Saudita, a finals de novembre. El primer serà a Vilanova i la Geltrú entre el 14 i el 17 de setembre. Els monobucs ja ‘volen’ per a aquestes dates.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia