BCN, València i Madrid van alternar o van compaginar dos GP d’F-1

Els EUA disfruten en l’actualitat de tres grans premis del ‘Gran Circ’ i Itàlia compta amb dos. Per contra, Alemanya, França i Bèlgica s’han quedat sense carrera amb l’arribada de l’Aràbia i Qatar.

BCN, València i Madrid van alternar o van compaginar dos GP d’F-1

jordi grÍfol

2
Es llegeix en minuts
Jordi Grífol

Durant quatre anys, dos Grans Premis espanyols van conviure al calendari de la fórmula 1. Va passar del 2008 fins al 2012, quan al Circuit de Barcelona-Catalunya es va afegir el Gran Premi d’Europa, disputat en el circuit urbà de València. Ara, 45 anys després de l’última carrera en el circuit del Jarama, Madrid recupera l’F-1 a partir del 2026, cosa que obre la possibilitat a una possible coexistència al calendari en el que serà l’últim any de contracte del circuit de Montmeló.

La capital espanyola ha aconseguit un acord amb la fórmula 1 per deu temporades (2026-2035) per convertir el circuit urbà de Madrid en el Gran Premi d’Espanya. No obstant, es dona la circumstància que el Circuit de Barcelona-Catalunya té contracte per ser el Gran Premi d’Espanya fins al 2026.

En la presentació oficial del nou circuit, Stefano Domenicali, president i conseller delegat de l’F-1, va admetre que no descarta que les dues proves puguin conviure. Les declaracions de Domenicali deixen la porta oberta a dues opcions, una possible convivència dels dos circuits al calendari del 2026 i, de cara al futur, que es mantingui l’esmentada convivència o es produeixi una alternança entre les dues ciutats.

Madrid i Catalunya ja van alternar la seva presència al calendari de la fórmula 1. Va ser de 1969 fins a 1975, quan es va decidir alternar anualment el circuit madrileny del Jarama amb el circuit de Montjuïc. Els problemes de seguretat del circuit urbà de Barcelona –amb cinc morts el 1975– van acabar amb la prova.

La fallida valenciana

El 2008, el Gran Circ va arribar al circuit urbà de València, que es va denominar Gran Premi d’Europa i va conviure amb el Circuit de Barcelona-Catalunya fins al 2012. Malgrat que el circuit valencià tenia contracte fins al 2014, la greu crisi econòmica, la fallida dels seus promotors i les polèmiques van acabar amb una prova que va tenir cinc edicions amb un cost de 300 milions d’euros. En aquell moment, Espanya era l’únic país que comptava amb dues proves al Mundial al calendari de la fórmula 1. Durant els sis anys següents (2013-2019), no hi va haver cap país que tingués dos GP.

Notícies relacionades

Després de la pandèmia, es va ampliar el calendari de la fórmula 1 fins a les 23 carreres. Mai hi havia hagut tantes proves en una mateixa temporada. I amb aquesta ampliació, Itàlia va acordar organitzar dos Grans Premis, el de l’Emília-Romanya (fins al 2025) i el GP d’Itàlia a Monza (2024).

Un any després, al circuit d’Austin se li va afegir el circuit de Miami, amb la qual cosa els Estats Units sumaven un nou circuit al campionat. El 2023, es va afegir el tercer circuit nord-americà, el controvertit traçat de Las Vegas, que va firmar un acord de deu anys. De cara al 2024, s’ha afegit una carrera fins a arribar a les 24, i conviuran tres proves als Estats Units i dues a Itàlia. Alemanya (2019), França (2022) i Bèlgica (2023) s’han quedat sense fórmula 1, amb l’entrada de l’Aràbia Saudita i Qatar.