Dues rodes per la vida

Motos que ajuden a néixer

Les motos i els sanitaris de l’oenagé del Mundial miren d’arribar on ningú arriba

Els pilots de MotoGP continuen recolzant l’oenagé Two Wheels For Life, les motos de la qual, metges, sanitaris i llevadores salven vides a l’Àfrica.

Motos que ajuden a néixer

emilio pérez de rozas

5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

"Ni podem, ni volem arribar a tots els racons del planeta. Sabem que això és una pretensió que no té sentit. El que nosaltres volem i comencem a aconseguir després de molts anys, molt esforç i molta col·laboració per part de MotoGP i la fàbrica Yamaha, és demostrar als diferents governs de països molt necessitats, amb sistemes sanitaris molt precaris, que la nostra idea, el nostre projecte, la nostra fórmula, és la que funciona, és la que garanteix una certa salut, ajuda i assistència a aquests poblats".

Motos que ajuden a néixer /

Andrea Coleman és una de les deu dones més encantadores i eficaces que un pot trobar-se en aquest món i el següent. Britànica, nomenada Dona de l’Any a la Gran Bretanya el 2015 per la manera de dirigir l’ONG de MotoGP, Two Wheels For Life –(Dues rodes per la vida), presidida per Maria González, dona de Carmelo Ezpeleta, CEO de Dorna Sports–, rebutja les medalles i l’únic que desitja és que els pilots, els patrocinadors i l’organització del Mundial de motociclisme continuïn ajudant-la a enviar, mantenir i utilitzar com més motos (sanitàries) millor en països com Gàmbia, Libèria, Lesotho, Nigèria, Malawià o Zimbàbue, que és on estan treballant ara mateix.

Motos que ajuden a néixer /

Two Wheels For Life intenta arribar on no arriba ningú. On no hi ha ni hospitals, ni assistència, ni tan sols sanitaris per poder atendre la població, allunyada de qualsevol punt civilitzat. Save The Children els va demanar ajuda per atendre la població de Gàmbia i, ara, acaben de rebre el reconeixement i felicitació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Repeteixo, ni Coleman, ni González, ni Randy Mamola, exsubcampió del món de 500cc, imatge i líder d’aquest projecte, volen premis. Ells necessiten diners i que els pilots de MotoGP els continuïn ajudant amb les seves propostes, subhastes i dedicació.

Mamola, de 64 anys, un dels pilots més populars de tots els temps, quatre vegades subcampió del món de 500cc amb Suzuki (1980 i 1981), Honda (1984) i Yamaha (1987), un dels principals benefactors del món de les dues rodes, parla de com els va costar que les autoritats de tots aquests països entenguessin quina era la seva idea i el motiu del desplegament de motos i sanitaris als seus poblats, on no hi ha cap possibilitat que malalts, avis i embarassades siguin atesos com cal.

¿Com ho fan? "No és fàcil, ja que el primer que et trobes quan et presentes davant els governs d’aquests països per explicar-los el teu modest projecte és una enorme incredulitat. ¿Motos, al nostre país? No pot ser, no serveixen de res, no solucionaran el nostre problema, oblidi-se’n, desisteixi", explica Mamola.

"Modesta però fructífera"

"Quan els expliques que nosaltres tindrem cura de tot, des de l’arribada dels vehicles fins al seu manteniment i logística, et deixen posar en marxa la teva idea. I a partir d’allà, només reps agraïment perquè, en efecte, les autoritats són les primeres, juntament amb els pobladors, que s’adonen que la nostra ajuda, modesta, sí, és fructífera, millora la salut de la seva gent, gairebé tot tribus o pobladors de diminuts enclavaments totalment aïllats, a més de disminuir la mortalitat i evitar la mort de centenars de nadons", acaba assenyalant Randy.

Tot comença aconseguint diners, recursos, la majoria dels quals provenen del mateix pàdoc. Tot va començar amb suculentes subhastes anuals, on els aficionats liciten amb milers d’euros per objectes dels pilots del campionat, en què s’han arribat a pagar autèntiques barbaritats per un casc de Valentino Rossi o unes botes de Marc Márquez. "Ara –explica Friné Velilla, MotoGP media manager de Dorna Sports– "s’hi han implicat encara més i ofereixen paquets d’experiència únics, que també generen un munt de diners". Si voleu ajudar, aquest és el compte que Motos Solidàries Riders For Health té al BBVA: 0182 1004 91 52511497902.

Hi ha sortejos i subhastes de passis especials per estar-se, fins i tot, a la graella de MotoGP, a les conferències de premsa dels pilots, conviure durant un dia o tot el cap de setmana amb una escuderia, compartir una jornada amb un campió i un munt de propostes més. Tot ajuda, tot compta i la idea és continuar generant continguts que augmentin la bossa amb què continuar assistint els més necessitats. Com diu Andrea, "és impossible arribar a tots els racons, però hem de continuar treballant, ja que hi ha massa gent que ens necessita".

Yamaha ha intensificat la seva contribució en aquests països i ofereix unes motos formidables per complir la missió d’arribar a qualsevol racó d’aquests països. La moto ideal, expliquen, és la Yamaha AG 200 i 100, fabricades, especialment, pensant en els pastors d’ovelles australians, així que dura, dura moltíssim.

"El que és vital", assenyala Mamola, "és completar la formació dels metges, infermers i llevadores. Els ensenyem a mantenir la moto, a cuidar-la i, sobretot, a conduir-la per trialeres, camins de carro, congostos; a travessar rius, pujar i baixar muntanyes fins a arribar als poblats". Els sanitaris acaben sent mecànics eficaços i millors pilots.

Embarassades en carretó

"Una de les coses que més ens van espantar va ser quan vam descobrir que moltes embarassades eren transportades en carretons, sí, sí, ¡en carretons!, fins a un lloc on pogués atendre-les un sanitari", explica Coleman. "És evident que la possibilitat que aquests pobladors sàpiguen que cada X dies tindran assistència, ja que arribarà fins a ells un sanitari amb moto, és vital per a la seva supervivència i, molt especialment, per al desenvolupament de l’embaràs i el naixement, controlat, del nadó".

De moment, Two Wheels For Life ha posat en marxa més de 2.000 motos i es calcula que atén, de manera correcta i regular, al voltant de més de 20 milions de persones. "No només assistim directament la població i els portem vacunes, també fem i traslladem anàlisis, medicaments... intentem que la gent se senti protegida i sàpiga que intentarem estar al seu costat en un moment de necessitat i urgència", afegeix Coleman.

Notícies relacionades

El següent pas, ara mateix, és la fabricació d’una ambulància molt especial, molt necessària, basada, lògicament, en les motos, ja que resulta molt difícil, per no dir gairebé impossible, utilitzar un vehicle de quatre rodes per accedir als poblats on ells accedeixen amb moto.

"Haurà de ser un vehicle molt rudimentari, però el necessitem per traslladar els malalts o embarassades", acaba dient Mamola, que agraeix als pilots l’ajuda que sempre els ofereixen.

Temes:

BBVA Motos