Roger Torrent: "¿Madrid? Si fem les coses bé, som imbatibles"
¿Què esperava trobar i què va trobar quan el van designar per al càrrec el 2021?
Sabia que em trobaria un circuit amb molta història, amb 30 anys de vida, molt arrelat al país i apreciat pels ciutadans. Però també vaig veure la necessitat de fer un pas endavant, de plantejar-nos la seva modernització. En aquests casos sempre tens dues alternatives: una és no fer res, i l’altra és implicar-te, assumir la responsabilitat d’afrontar un canvi profund. I jo, per voluntat i per criteri, em vaig decidir pel segon. Hem assumit un escenari de lideratge en la transformació del Circuit, de posar-lo a punt perquè sigui una infraestructura del segle XXI.
Es va estrenar en la presidència segellant la renovació per cinc anys del Mundial de MotoGP i de F1, fins al 2026. ¿Com estan actualment les negociacions amb Liberty i Dorna? Malgrat la irrupció en escena de Madrid, ¿continua sent optimista?
Tenim una excel·lent relació amb els dos promotors, amb Dorna i la F1, i crec que tots dos tenen una percepció molt positiva del que els oferim. L’anterior renovació ens va permetre treballar amb un marge d’estabilitat i tranquil·litat i hem reforçat els vincles en cada gran premi. La nostra voluntat és que tant MotoGP com F1 segueixin molts anys en el Circuit. Òbviament, fins que no hi hagi res firmat no ho explicarem, però som optimistes.
¿Fins a quin punt influirà l’èxit del pròxim gran premi?
L’últim de MotoGP va ser un èxit, i estic convençut que també veurem el millor gran premi de F1 que s’hagi fet mai a Barcelona. I és evident que això reforçarà el potencial i el futur del Circuit i de Catalunya a ulls de la F1 i de MotoGP. Després de la pandèmia, les exigències de la F1 han canviat, perquè han crescut les audiències i l’expectació. Liberty busca una experiència d’excel·lència i nosaltres hem assumit aquest repte, començant pels pilots i els equips, els vips i el públic en general. Si l’organització funciona, tot això suma al nostre favor. A més, després de la inversió realitzada, de les obres de modernització que s’han emprès, tenim el millor circuit permanent d’Europa i del món.
Durant anys, l’Ajuntament de Barcelona va donar l’esquena als grans esdeveniments esportius que se celebraven en el Circuit i que repercutien en la imatge i l’economia de la ciutat. ¿Celebra la nova sintonia amb el consistori?
Diria que durant alguns anys es feia per inèrcia, no es prestava prou atenció al Circuit. Ara, el vincle amb la ciutat és una bona notícia. El village per als fans a la plaça de Catalunya i el show run al passeig de Gràcia ens proporcionen una sèrie d’experiències per acostar la F1 a un públic familiar i als aficionats en general, però sobretot a aquells que no poden assistir al gran premi. Tot això fa que el paquet de la Fórmula 1 a Barcelona sigui més competitiu. Cada vegada hi ha més països i ciutats que aspiren a organitzar una carrera i a pagar el que faci falta per tenir-la. Per tant, nosaltres hem d’oferir una proposta de valor i estic convençut que el 2024 farem un gran salt.
Com tota iniciativa pública, el show run al centre de Barcelona també té detractors. Diverses entitats s’hi han manifestat en contra. ¿Què els diria?
Evidentment, totes les opinions són respectables i és cert que els esdeveniments d’aquesta mena poden provocar problemes de caràcter logístic o de mobilitat, però, en qualsevol cas, val la pena, perquè aporta molts més beneficis que són molt positius per a la ciutat, en el sentit que la connecten amb un esdeveniment que es veia llunyà i elitista. La Fórmula 1 busca la implicació de les grans ciutats, i a nosaltres ens interessa molt com a administració per projectar Barcelona i Catalunya.
Sempre han afirmat que Madrid no influeix en els seus tempos de negociació. A més del canvi de nom, ja que hauran de renunciar al GP d’Espanya el 2026, ¿en què més els pot afectar?
Madrid no ens pressiona especialment. De fet, la competència és arreu del món. Lapròpia F1 ha dit que Barcelona té els seus propis camins de negociació, independentment de si Madrid o qualsevol altra ciutat organitza el seu gran premi. Nosaltres ens hem de centrar a fer les coses bé aquí. I, si les fem bé, som imbatibles en qualsevol àmbit. Sempre hem dit que ens preocupa poc el que passi al nostre voltant i el soroll que pugui venir, perquè estem molt focalitzats en la nostra gestió, que, al final, és el principal argument que tenim a l’hora de convèncer tots els promotors d’esdeveniments esportius.
Però, ¿veu viable que coexisteixin dos grans premis a Espanya?
Nosaltres confiem que l’acord amb Barcelona serà per a molts anys més. De fet, el 2026 ja conviuran els dos grans premis i Domenicali i la F1 s’han mostrat oberts a la possibilitat.
Molts pilots de la graella, començant per Carlos Sainz i Fernando Alonso, s’han posicionat a favor de la continuïtat de Barcelona en el calendari. ¿Creu que la F1 tindrà en compte l’aspecte esportiu o diria que només es mou pel factor econòmic?
Crec que és un balanç general. Es tindrà en compte la nostra tradició després de 33 edicions consecutives de F1 en el Circuit i també la història de l’automobilisme al país, des dels temps de Montjuïc. Alhora, això ha d’estar perfectament lligat als principis i l’oferta a la qual aspirem al segle XXI. L’estem perfilant, encara l’estem construint. El pla estratègic és una mirada al futur d’una infraestructura que fa els deures, que es posa al dia, i això està ben vist pels pilots, sens dubte, però també pel públic i pels promotors de la Fórmula 1.
¿Fins a quin punt pot ajudar a la "causa" el recent acord amb Fira de Barcelona de cara a l’explotació del Circuit?
Molt, i per això ho hem fet. Per a nosaltres és clau, és un acord que ens permetrà trobar noves sinergies. Una de les claus del pla estratègic és l’obertura a noves activitats, noves línies de negoci. En definitiva, noves fonts d’ingressos que ens permetin també reduir l’aportació que fan les administracions al pressupost del Circuit.
Sense F1 ni MotoGP, ¿tindria sentit una inversió tan ambiciosa en el Circuit?
Notícies relacionadesEl Circuit té sentit en qualsevol situació, però volem que en tingui més, i això significa allotjar grans esdeveniments esportius, que continuen sent molt importants, i sumar-hi altres activitats en el portfolio que ofereix aquesta infraestructura perquè hi hagi més activitat i, per tant, més ingressos. Volem una instal·lació més sostenible, també des d’un punt de vista econòmic, i que ajudi posicionar-nos al món a través de les carreres, però que també es vinculin, per exemple, a la indústria de l’automoció, que està fent la transició a la mobilitat elèctrica i que té un pes molt important en l’economia de Catalunya.
Amb els canvis en la formació del Govern, si en un futur ha de deixar el càrrec, ¿de què se sentirà més orgullós pel que fa a la seva gestió personal?
D’haver tornat a posar el Circuit a l’aparador, d’impulsar un projecte estimulant i que la gent que ve aquí percebi i valori molt positivament tota aquesta evolució. Del canvi físic de la instal·lació, però sobretot que el Circuit torni a ser un protagonista molt evident en els plans de futur del país. Una de les coses que val la pena posar en valor és la renovada connexió entre el procés de reindustrialització de Catalunya i el Circuit com a eina que pot ajudar en aquesta línia.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.