Apunt

Veure el que ningú veu

Veure el que ningú veu

Sefutbol

1
Es llegeix en minuts
Jordi Puntí
Jordi Puntí

Escrpitor. Autor de 'Confeti' i 'Tot Messi. Exercicis d'estil'.

ver +

Acabo d’empassar-me un vídeo amb tots els gols que s’han marcat a l’Eurocopa 2024. Són poc més de 20 minuts, sense repeticions de les jugades, per veure 117 gols amb les respectives celebracions. Rematades imparables, gols acrobàtics, penals, cops de cap a centrades mesurades, xuts des de fora de l’àrea, i ni més ni menys que 10 gols en pròpia porta. Malgrat que són la salsa del futbol, els gols no m’expliquen quin equip ha jugat millor. La trajectòria i la victòria ens diuen que el millor ha sigut Espanya, i no crec que cap aficionat al futbol ho discuteixi (ni tan sols Bellingham), però m’obsessiona una altra qüestió: l’escassa influència dels números 10, els creadors, aquells talents que veuen els que els altres no saben veure i posen la pilota on ningú s’ho espera.

Notícies relacionades

Parlant de la seva música, Miles Davis va dir: "No toquis el que és allà, toca el que no hi és", i el que busco és aquest caràcter visionari, diferent. Enyoro les passades en profunditat, les jugades entre línies, aquells instants que aturen el temps al camp i l’aficionat destaca amb sorpresa i admiració. Entre tots els gols que es van marcar a l’Eurocopa, només tres responen a aquesta qualitat distintiva. En l’Alemanya-Escòcia inaugural, Gündogan fa una passada entre un bosc de cames a Havertz, que assisteix Musiala i és gol; en l’Espanya-Croàcia, Laporte passa en llarg des del centre del camp perquè Morata defineixi en gol; contra Anglaterra, Schranz aconsegueix un gol per a Eslovàquia després d’una passada mesurada i meditada de Strelec. I això és tot.

Des de l’extrem dret, Lamine Yamal ha ofert diverses assistències imprevisibles, i si Pedri no s’hagués lesionat potser ens hauria ofert el seu repertori de passades inesperats –a l’estil Xavi, Iniesta, Pirlo, Platini (¿m’entenen, oi?)–. Sovint es diu que aquest tipus de jugadors saben llegir els partits. Entenen que el joc és més complex que passar-se una simple pilota i intentar que el contrari no te la tregui. En el futbol, trobar el que no és evident és més semblant del que ens pensem a l’operació de llegir literatura: observar i llegir entre línies, buscar la profunditat d’allò aparent.

Temes:

Música