Fórmula 1

Verstappen, víctima de l’embolic a Red Bull

 El pilot que pensi que guanya carreres per si mateix està molt equivocat. L’actual situació de Max Verstappen, que no ha guanyat cap de les últimes cinc curses, ho demostra.

Verstappen, víctima de l’embolic a Red Bull
3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

L’autodestrucció de la immensa, milionària, moderna i científica escuderia Red Bull de F1 ha començat a posar en perill la prestigiosa reputació de Max Verstappen, l’holandès volador, que, als 26 anys, atresora ja tres títols mundials, els tres últims i estava cridat a ser el pilot més gran de tots els temps.

El que, ara, atesos els últims resultats (zero victòries en els últims cinc grans premis), comença a qüestionar-se, en aquests moments de crisi i queixes públiques seves, és si qui guanyava era Verstappen, les seves mans, la seva gosadia, la seva llestesa o, simplement, era l’amo del bòlid més increïble mai dissenyat.

El pàdoc està convençut, fins i tot molt abans que l’australià Lando Norris, de 24 anys, hagi demostrat que això és possible, que, en l’actual graella de la F1 hi ha, com a mínim, set pilots més que serien capaços de guanyar carreres i títols als comandaments del millor Red Bull: Lewis Hamilton, George Russell, el mateix Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, Carlos Sainz i Fernando Alonso.

¡Alerta!, en 72 voltes, Norris li va treure la barbaritat de gairebé 23 segons d’avantatge a Verstappen, és a dir, va rodar 0.350 segons més ràpid per volta al circuit de Zandvoort, la casa de l’holandès. Norris va guanyar el GP dels Països Baixos amb una mà i, tot i que està a 70 punts, que són molts, del tricampió, ja hi ha qui diu que, tot i que encara falten nou carreres, la possibilitat que Max pateixi per renovar el ceptre és evident, sobretot si Piastri, que maneja el segon McLaren, també fos capaç de tractar amb Verstappen i restar-li punts a cada gran premi. "Hem tingut sort que McLaren hagi tingut un rendiment inferior a l’esperat a l’inici de temporada", diu Christian Horner, cap de l’equip Red Bull. "Tenim, en efecte, un avantatge important de 70 punts, però queda encara molt campionat. És un avantatge que pot disminuir amb bastanta rapidesa". "Norris i McLaren tenen, ara, la velocitat necessària per atrapar Max en el campionat", va reconèixer el guru de Red Bull, Helmut Marko.

Tot va començar amb la mort, l’octubre del 2022, del propietari de Red Bull, Dietrich Mateschitz. Després va arribar la guerra civil en el si del que, per a molts, era l’equip impecable, l’estructura perfecta. L’embolic de faldilles de Horner va dividir per complet l’escuderia. En un costat, l’altre propietari del tinglado, el tailandès Chalerm Yoovidhya, que es va posicionar al costat de Horner, i, en l’altre, el pare de Verstappen i Marko. Això va fer que el gran geni, l’autor dels cotxes voladors, que no era Verstappen, no, ni Marko, tampoc, ni Horner, sinó l’enginyer Adrian Newey, digués que passava de guerres i intrigues i anunciés que, a final d’any, deixaria Red Bull. A partir de llavors, va començar el politiqueig en el si de l’equip perfecte, un fet molt semblant al que sempre ha passat a Ferrari.

No tot són diners

Notícies relacionades

Els responsables de cada una de les àrees de disseny, creació, fabricació, motor i desenvolupament van començar a culpar-se de la falta de competitivitat de l’RB20. És més, van començar a sonar equips per a Newey i molts dels genis de Red Bull van començar a somiar que se n’anaven amb el guru allà on fos, fos Ferrari o Aston Martin.

El cas és que el delicat grup d’enginyers que treballen a Red Bull van començar a pensar en altres coses, per exemple en el seu futur. La piràmide impecable, quant a estructura, genis, coneixement, diners, recerca i desenvolupament, ha passat a millor vida. Ja no hi ha amo poderós, savi, eficaç, se’n va el guru i els que queden (Horner, Marko i Verstappen) estan barallats. Res d’això permet que el millor cotxe continuï evolucionant com ho va fer al llarg de les últimes quatre campanyes.