El guru de la F1 ajudarà Alonso

Adrian Newey, l’enginyer britànic, que ha dissenyat tots els Red Bull campions del Mundial de Fórmula 1 desembarca amb 65 anys a Aston Martin i treballarà colze a colze amb el pilot asturià, que compleix un dels seus vells anhels. L’admiració és bidireccional i preparen així el que pot ser el seu últim ball.

El guru de la F1 ajudarà Alonso
5
Es llegeix en minuts

Se sol dir que mai és tard si l’ocasió és bona. I en aquest cas, se suposa que per a Fernando Alonso no seria només bona, sinó que seria la millor possible. Amb 43 anys i després de més de dues dècades en la F1, el pilot asturià pot complir un dels seus vells i grans anhels, treballar amb Adrian Newey. I de passada, si tot va com s’espera d’un moviment de tal magnitud, donar-se una última oportunitat de tenir un cotxe guanyador que li permeti lluitar, qui sap, pel seu tercer títol Mundial.

Amb 65 anys, el guru de l’aerodinàmica, peça clau i indispensable per entendre els èxits de Red Bull, l’escuderia més guanyadora d’aquest segle, desembarca a Aston Martin. Ho fa després de 19 anys liderant el projecte de la marca de begudes energètiques, en la qual ha sigut el pare dels cotxes amb què Sebastian Vettel, en quatre ocasions, i Max Verstappen, en tres i a la recerca d’una quarta, han arribat a aquests títols que se li han escapat a Alonso.

Dissenys rupturistes

Ningú ha guanyat més que Red Bull en aquesta era, i tot partint des del no-res. I ningú ha acabat tantes vegades amb les esperances d’Alonso com els cotxes de Newey, que van frustrar dos intents d’aconseguir el títol en el millor moment de l’asturià (2010 i 2012) fent valer el gran llegat de l’enginyer britànic: els dissenys aerodinàmicament rupturistes.

La història, no obstant, podria haver sigut molt diferent. El rei de l’aerodinàmica i un dels millors pilots de sempre, potser el menys afortunat quant a la balança talent-campionats, van estar a punt d’unir els seus camins el 2008, just abans de l’inici de la primera era daurada de Red Bull, com el mateix Alonso va confessar fa no gaire.

"Ron Dennis em va trucar per explicar-me que Adrian estava cansat de la pressió, que se n’aniria a Red Bull com a entreteniment, en fi, que no em preocupés. Cinc anys després vam començar a preocupar-nos tots de veritat", va escriure l’espanyol en la biografia de Newey. "Vaig ser a la fàbrica de Red Bull xerrant amb ell. Vam començar a parlar de la possibilitat de córrer amb ells el 2008. Però vaig decidir tornar a Renault, a casa meva, amb la meva gent, a un equip de fàbrica, a esperar els murmuris de Maranello que acabarien per arribar".

"Vam estar molt a prop de firmar amb Fernando. Helmut Marko i jo vam anar a veure el seu mànager a finals del 2008 [amb Alonso nouvingut a Renault des de McLaren], per oferir-li dues temporades de contracte, 2009 i 2010. Ell només en volia una i li vam dir que la posició de Red Bull era de dues o res, i ell no podia comprometre’s", va confirmar fa no gaire Christian Horner, director de Red Bull, que també va assegurar que van intentar contractar Alonso el 2009. En totes les ocasions, el pilot asturià va posar per davant el seu desig de córrer amb Ferrari.

Inicis en la IndyCar

"M’hauria agradat treballar amb Fernando Alonso o amb Lewis Hamilton, però fins ara mai hi ha hagut el lloc o el moment adequat perquè uníssim les nostres forces", va dir Newey fa uns mesos, recordant aquests capítols i deixant oberta la porta a una de les opcions que sempre ha tingut al cap l’enginyer britànic: construir un altre cotxe per a un dels pilots que admira.

Newey va començar treballant en el campionat d’IndyCar el 1983, i va arribar a guanyar la Indy 500 amb l’equip March. D’allà va passar a la fórmula 1, en concret a FORCE, tot i que l’equip es va disgregar a finals del 1986 i va tornar a March, però per continuar ajudant el seu nou equip de fórmula 1.

Com molts genis, en els seus inicis va ser una mica incomprès. De fet, va ser acusat per la premsa i alguns equips de donar massa importància a l’aerodinàmica dels seus monoplaces en una era diferent de l’actual, en la qual prioritzaven altres factors. Fins i tot l’antiga escuderia Leyton House, el seu següent destí, va arribar a acomiadar-lo per això.

Tot i així, Williams li va donar una altra oportunitat, oferint-li més diners i recursos per als seus dissenys. I Newey, un avançat al seu temps, va saber trobar la tecla, construint un cotxe que va conquerir quatre Mundials de pilots i quatre més de constructors. A l’escuderia britànica també va viure el tràgic episodi de la mort d’Ayrton Senna.

Newey va sortir el 1997 rumb a McLaren, on va ser vital perquè Mika Hakkinen conquerís els títols del 1998 i el 1999. I el 2006 va desembarcar a Red Bull, on ha sigut gran protagonista de dues eres dominadores (del 2010 al 2014 i del 2021 fins ara). En total, 13 títols del Mundial de pilots i 12 més del de constructors amb tres escuderies l’acrediten com el millor enginyer de la història.

Ara, unirà el seu camí amb el d’Alonso en el que tot fa indicar que serà l’últim ball de tots dos. Un bon grapat de milions durant els pròxims quatre anys segur que tenen part de culpa del canvi d’aires. Però segur que, per sobre, hi ha la possibilitat de guanyar amb un quart equip i, de passada, donar una altra oportunitat a aquest veterà pilot a qui sempre ha professat una admiració que és bidireccional i que porta anys a la recerca d’un cotxe que li permeti lluitar.

L’asturià, eufòric

Notícies relacionades

Fernando Alonso va assistir ahir a la presentació d’Adrian Newey, on va elogiar obertament el moviment de la seva escuderia i va desfermar l’eufòria entre els seus seguidors: «És un dia increïble per a l’equip. La visió de Lawrence [Stroll] comença a prendre forma amb aquest edifici, amb Adrian, Honda, Aramco, el túnel de vent... Som l’equip del futur. Per a mi serà una oportunitat increïble en l’àmbit professional per poder treballar amb Adrian i vestir aquests colors verds, una cosa de la qual estic molt orgullós».

El pilot asturià, que amb 43 anys és bicampió del món i té contracte amb Aston Martin fins a final del 2026 es va personar a Silverstone hores abans de marxar cap a l’Azerbaidjan, on competirà aquest cap de setmana en el seu gran premi.