Piastri firma una actuació de cine i amenaça Verstappen
L’australià suma el seu segon triomf de la temporada després d’una brillant defensa davant Leclerc, i Sainz cau del podi a causa d’un dur accident amb Checo Pérez. Alonso acaba sisè.
El Gran Premi de l’Azerbaidjan prometia sorpreses i emoció en un dels circuits més atípics i exigents del calendari. I les expectatives es van complir amb escreix. Oscar Piastri es va reivindicar amb una gran defensa davant Charles Leclerc per emportar-se la seva segona victòria de la temporada, després de la que va aconseguir a Hongria, amb igual mèrit, però més polèmica per les ordres d’equip.
Va ser un dia rodó per a McLaren. Si la desastrosa classificació de dissabte feia presagiar el pitjor per a Lando Norris, 15è a la graella, la carrera va ser una altra història. L’anglès va minimitzar danys, va remuntar 11 posicions per acabar quart. A més, va deixar enrere Max Verstappen, que continua líder del campionat a falta de set grans premis, amb 59 punts d’avantatge. El resultat de Piastri i Norris va permetre a la seva escuderia consumar el sorpasso a Red Bull per 20 punts en el Mundial de constructors.
Verstappen, amb problemes de frens i degradació, va viure un autèntic malson a Bakú. Per una vegada, el millor RB20 en pista va ser Checo Pérez, tot i que va marxar amb les mans buides després de protagonitzar un duríssim accident amb Carlos Sainz, quan tots dos lluitaven pel podi amb Leclerc en la penúltima volta. La FIA va deixar sense sanció els dos pilots al considerar que va ser una situació de carrera, però el zero va fer mal i molt gol tant a l’espanyol com al mexicà, que van merèixer recompensa a la seva gran actuació. Russell va heretar el tercer lloc al podi i Fernando Alonso, sisè, va tornar a treure petroli del seu Aston Martin, després d’executar una carrera perfecta en estratègia.
Leclerc, que partia en la pole per quart any consecutiu a Bakú, es va defensar amb solvència de l’atac de Piastri a la sortida per intentar posar terra pel mig amb el rapidíssim McLaren. Pérez, el pilot que més vegades ha guanyat a l’Azerbaidjan (2021 i 2023), li va guanyar la partida a Sainz per la tercera posició i Verstappen va superar Russell per situar-se cinquè. Alonso va conservar el setè lloc.
El líder del Mundial tenia una oportunitat per distanciar el seu rival directe pel títol, Lando Norris. La penalització a Hamilton, que va arrencar des del pitlane per canviar de motor, igual com Ocon, va permetre a l’anglès ascendir a la 15a posició.
Atac a Leclerc
Colapinto va obrir el ball d’aturades, seguit per Verstappen i Alonso, que no podia contenir els dos Williams i va optar per replicar a l’argentí. Ferrari, després de l’exitosa estratègia a una parada de Monza, continuava volant en pista amb mitjans i buscava demorar al màxim el seu primer pas per boxes. Leclerc va ampliar a sis segons la seva renda amb Piastri, a qui també va avançar Sainz. En la volta 17 va triar Leclerc fer la seva aturada. Sainz ho va fer una volta després, per tornar a pista per darrere de Pérez, tot i que amb pneumàtics més frescos que el mexicà de cara a la recta final.
Piastri va millorar amb el compost dur i va llançar un espectacular atac a Leclerc per situar-se líder després de 20 voltes. El monegasc, més preocupat pels pneumàtics, no va poder respondre a l’amenaça de l’australià. Pérez va aprofitar el desconcert per unir-se a la festa. Els tres primers estaven en un puny, separats per tot just set desenes, amb mitja carrera per davant.
Norris va parar a 13 voltes del final per muntar mitjans nous i va atacar sense pietat Verstappen, que no va poder contenir-lo. Per davant, Piastri consolidava el seu avantatge i Sainz aconseguia acostar-se a Pérez. Leclerc estava contra les cordes, sense pneumàtics. Checo es va tirar a sobre del monegasc i Sainz va veure el buit per intentar superar tots dos. Però a la sortida de la corba el madrileny no va traccionar bé, es va posar en paral·lel amb el mexicà i tots dos van acabar al mur.
"¿Què fa aquest boig? Quin idiota", va clamar Pérez per ràdio. Després de passar per comissaris i visionar les imatges, suavitzaria el seu discurs. "El Carlos és l’última persona amb qui buscaria un contacte", va concedir. La FIA no va apreciar culpables en un incident per al qual Sainz no tenia explicació: "Vaig fer la meva traçada. No vaig fer cap maniobra estranya, ni res intencionat per defensar-me de Checo. I per alguna raó que encara no entenc, hem xocat", va resumir el de Ferrari.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia