Nous carburants

Cap a un Dakar més verd

Les energies renovables s’obren pas en el món del motor i els biocombustibles comencen a agafar el relleu amb projectes com el de Repsol.

Cap a un Dakar més verd
2
Es llegeix en minuts
Laia Bonals
Laia Bonals

Redactora d'esports

Especialista en Esport femení

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El canvi climàtic també està fent efecte en l’esport. Algunes disciplines, sobretot de motor, s’estan havent d’adaptar per no quedar desfasades. Per això, Repsol fa anys que va arrencar un projecte que ja està començant a canviar el món de l’esport. Fa temps que l’empresa espanyola treballa en uns combustibles renovables que permetin als automòbils competir amb les mateixes prestacions i sense fer modificacions tècniques i que al seu torn redueixin la seva contaminació. L’ús d’aquests carburants en competició no només els ha permès accelerar el procés de creació, sinó també tenir òptims resultats. Pilots com el català Isidre Esteve o el portuguès Joao Ferreira ja els utilitzen i els utilitzaran per competir en el Dakar, que es disputarà entre el 3 i el 17 de gener del 2025 a l’Aràbia Saudita.

"Els combustibles renovables són combustibles que químicament s’assemblen moltíssim als que tenim actualment d’origen convencional", afirma Dolores Cárdenas, assessora de producte de Repsol. "Ens aporten el gran avantatge que no s’ha de fer res ni als motors, ni en tot el sistema logístic, i per la manera de fabricar la matèria primera i com els produïm, podem reduir les emissions netes de CO2", explica la investigadora.

Hi ha dos tipus de combustibles renovables: els biocombustibles i els sintètics. "En realitat, el que realment ara mateix estem produint són biocombustibles [que són els que s’utilitzen als cotxes de competició]. Respecte als combustibles sintètics, hi ha diferents denominacions per parlar del mateix. Ara estem en una fase de desenvolupament", explica.

Per poder fabricar-los, tot i que encara tenen un cost elevat, no fa falta gaire cosa més que el que la mateixa societat rebutja. "Els biocombustibles que tenim ara mateix es fabriquen utilitzant biomassa, residus orgànics bàsicament. Quan parlem de residus orgànics és típic pensar en oli utilitzat de cuina, però hi ha moltes més coses. Estan les restes orgàniques de les escombraries que tenim a casa, això també és matèria primera que ja comencem a utilitzar per fabricar combustibles renovables. Restes de poda, restes de la indústria", detalla Cárdenas. Perquè la recollida sigui eficient s’està creant l’estructura de recollida d’aquests residus que a més permeti reduir el cost.

¿Utilitzar aquest tipus de combustible com afecta el cotxe? "M’agrada la cervesa i el vi. Potser és per això que anem tan ràpid", comenta entre rialles el jove pilot nord-americà Seth Quintero sobre dues de les bases que s’utilitzen per crear el combustible que utilitza el seu Toyota.

Mateixa potència

Notícies relacionades

El posseïdor del rècord de més victòries d’etapa en un únic Dakar (12 en l’edició del 2022 amb només 19 anys) defensa que la potència "és la mateixa" després de moltes proves.

"El combustible va bé. L’equip està fent un gran treball amb el combustible dièsel 100% renovable de Repsol. La part més positiva és que podem competir en les millors competicions del món sense perdre la performance del cotxe", va celebrar Joao Ferreira, pilot de l’equip Mini, per al qual és "un gran honor" treballar amb la companyia espanyola.