L’any inoblidable d’Aitana

La vida professional de la migcampista del Barça, que avui aspira a guanyar la seva segona pilota daurada, ha viscut molts canvis des que es va coronar com la millor jugadora del món. Les marques han multiplicat el seu interès, tot i que ella s’ha imposat no fer més d’un rodatge per setmana i que mai excedeixin les quatre hores.

L’any inoblidable d’Aitana
4
Es llegeix en minuts
Laia Bonals
Laia Bonals

Redactora d'esports

Especialista en Esport femení

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Teatre du Chatelet de París va esclafir a aplaudir. Aitana Bonmatí acabava de ser consagrada com la millor futbolista del món. La blaugrana va pujar a l’escenari i es va posar rere el micròfon. Tot era igual que un minut abans que sonés el seu nom pels altaveus. No obstant, alguna cosa havia canviat. Aquesta etiqueta, aquest reconeixement, comportava moltes coses. Aitana sabia que aquest guardó implicaria certs canvis en l’àmbit professional, però segurament no augurava la magnitud de tot el que venia. Ja ha passat un any d’aquell moment. Un temps que ha catapultat la futbolista a una altra dimensió. El canvi de Nike per Adidas i la seva renovació pel Barça han sigut moments clau, però les petites decisions que ha pres en el dia a dia han permès que, malgrat el creixement, ella continuï sent la mateixa. Avui aspira a la seva segona pilota daurada amb la seva companya al Barça Caroline Graham-Hansen, també en la llista de favorites al guardó.

"L’últim any, i sobretot arran de la Pilota d’Or, la visibilitat d’Aitana ha augmentat. Els seus seguidors també. I aquesta dimensió d’una audiència més global ens va acostar també a marques que tenen un enfocament global", explica Cristian Martín, representant d’Aitana Bonmatí, a EL PERIÓDICO. Van arribar moltes peticions que l’equip d’Aitana va concretar. Actualment és la imatge de Revlon, Adidas, Bimbo, Alpro, Nissan, EA Sports i Topps. Totes elles han decidit apostar o reafirmar la seva aposta per la jugadora. A més, ben aviat, s’anunciaran més acords amb marques d’aquesta entitat.

L’exigència d’Aitana amb ella mateixa es trasllada també a les diferents marques amb què treballa. La presa de decisions pausada ha fet que tant la futbolista com el seu equip hagin descartat acords amb altres marques. "Els valors que remarquem principalment són l’honestedat, la cultura de l’esforç, l’empoderament femení i la reivindicació. També la capacitat de saber expressar i comunicar", assenyala Martín.

"Al final hi ha moltes coses que una marca vol d’una celebrity o d’un esportista. Els esportistes tenen intrínsecs alguns components que ja per si mateixos són agradables. L’esport té a veure amb la salut, amb els bons hàbits, amb el descans i amb la bona alimentació. Paral·lelament a això també hi ha intangibles com saber comunicar, tenir experiència en rodatges, un bon acting, ser una persona agradable davant les càmeres o que tingui un component mediàtic. Que generi repercussió i, lògicament, que tingui un abast global", enumera el representant d’Aitana. "A les marques els agrada l’èxit i les persones referents. Ser referent sense guanyar és complicat".

Per comprendre la magnitud de l’impacte d’Aitana és crucial observar l’estratègia d’Adidas a l’associar-se amb ella. La futbolista del Barça va decidir acabar la seva vinculació amb Nike i fitxar per la firma alemanya. "Totes les marques hi estaven interessades. Nike volia renovar-la. Però sentíem que Adidas era la marca ideal per molts factors. Des de l’aposta que feien per ella com a número u de la marca, com el fet que és una firma menys saturada quant a jugadores top", explica Martín. Malgrat no revelar els termes del contracte, afirma que es va fer una aposta econòmica molt forta, a més de vincular de manera directa la marca amb el seu campus i el club on va començar jugar, el CD Ribes, que esponsoritza Adidas.

Una altra jornada laboral

Notícies relacionades

La feina amb els espónsors ha significat una nova jornada laboral per a Aitana, a més del futbol. Per això, cada detall és clau perquè s’adapti a totes les necessitats que té com a esportista per prolongar el seu millor moment. "Aitana no fa més d’un rodatge per setmana i aquests mai superen les quatre hores. Intentem que tots els rodatges estiguin concentrats entre la Ciutat Esportiva Joan Gamper i Sant Pere de Ribes. En aquests rodatges, tot el que es beu i es menja és saludable. L’equip sempre és present per ajudar-la i es concentra la major part en èpoques on no hi ha dos partits per setmana. Com tampoc en moments de semifinals, finals de Champions o de més repercussió o dificultat esportiva", explica el seu representant, que assumeix gran part de les gestions perquè Aitana pugui descarregar-se d’aquesta responsabilitat.

Com amb les marques, la mateixa situació es va donar amb la seva renovació amb el Barça. "Haver guanyat la Pilota d’Or va ser un factor fonamental en la negociació. Considerem que els timings són fonamentals. Hauria sigut un error demorar l’inici d’aquestes converses. Aitana tenia clar que volia quedar-se, i tenint-ho les dues parts clar, ho vam anticipar un any. Segurament és el primer cas en el qual una jugadora renova uns deu mesos abans de la finalització del seu contracte. Perquè, al final, va ser una renovació que ja pràcticament la vam tenir tancada abans que comencés la temporada, independentment que s’oficialitzés més tard", conclou l’agent. La imatge d’Aitana no para de revaloritzar-se. Els seus èxits a la gespa es traslladen als sets i a les campanyes.