El misteri de Darren Dein

L’agent de futbolistes, involucrat en l’acord amb Spotify, va aparèixer a última hora en l’operació de renovació de l’aliança entre el Barça i Nike, que ha de ser ratificada demà per l’assemblea telemàtica de compromissaris.

Darren Dein, agente de futbolistas e intermediario para Laporta.

Darren Dein, agente de futbolistas e intermediario para Laporta.

4
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

Després de molts mesos de negociacions, amb les qüestions pendents més farragoses a prop de segellar-se, Joan Laporta va aparèixer en una reunió davant la plana major de Nike acompanyat d’un home ben plantat per a qui va demanar una comissió pels serveis de millora del contracte. Es tractava de l’anglès Darren Dein, advocat i representant de futbolistes de 51 anys, a qui els negociadors de la multinacional nord-americana no havien vist fins aquell dia. L’estupefacció es va convertir en negativa. No, no es faria càrrec d’aquesta retribució. Si el FC Barcelona considerava valuosa la seva misteriosa aportació, havia de ser el que pagués per ella.

El 2022, Laporta va sol·licitar als socis compromissaris una ovació per a Dein quan va vendre amb la seva rica oratòria les bonances de l’acord amb Spotify. Sí, una ovació per a un presumpte intermediari... Coses d’aquest Barça familiar. Ara, una de les incògnites de l’assemblea de demà, convocada per certificar l’acord amb Nike, és si tornarà a demanar un aplaudiment per a l’amic anglès.

Fora d’això, es dona per descomptat que la renovació d’una aliança en vigor des del 1998 serà aprovada sense gaire objecció. També es dona per descomptat que no es revelaran gaires xifres, emparant-se amb clàusules de confidencialitat, tal i com va passar amb Spotify. N’hi haurà prou amb sentir que es tracta del millor contracte de la història de l’esport mundial (s’ha filtrat que poden suposar 1.700 milions fins al 2038) perquè tiri endavant en una altra cita telemàtica.

El refugi en el secretisme no és patrimoni exclusiu de Laporta i la seva junta. Quan el 2016 la directiva de Josep Maria Bartomeu va sotmetre al plebiscit dels compromissaris la firma de renovació amb Nike, Manel Arroyo, per llavors vicepresident de màrqueting, va dir que "no podem oferir xifres detallades, perquè hi ha confidencialitat per no donar pistes a la competència, ni la seva ni la nostra, però volem tenir el contracte de patrocini número u al món". El mateix relat.

La diferència és que llavors no hi va haver pagament a un intermediari. A tot el procés de la renovació actual, consta la presència de Dein en un sopar de feina al restaurant Via Veneto, amb el seu característic mocador blanc sortint de la butxaca de l’americana, en el qual van participar els dirigents de Nike, Laporta, la cap de personal Manana Giorgadze i el vicepresident Rafa Yuste, avui desaparegut de la vora del president per la seva defensa de Xavi. A Dein se’l va veure més en trobades amb dirigents de Puma, quan el Barça mirava de posar gelosa Nike.

Esquerdes i divorcis

Que el seu paper en tot el teixit de l’acord ha sigut irrellevant ho demostra la sorpresa de la mateixa multinacional i la irritació de Juli Guiu, el vicepresident de màrqueting del club, com va avançar Toni Frieros a Sport. En la reunió de la junta directiva convocada molt de pressa al novembre per exposar les línies mestres de la renovació, Guiu, connectat de matinada des de Nova York, va objectar fins on li va permetre el vehement Laporta. L’acord amb Spotify va acabar per provocar el divorci entre el CEO Ferran Reverter i Laporta, i el de Nike ha esquerdat la relació Guiu-Laporta. Dein, al mig en els dos casos.

Nike i Barça, aliats des de fa 26 anys i amb relacions personals a la cúpula de les dues institucions, no haurien de necessitar d’intermediaris per estrènyer-se les mans. Però Laporta, amb ferms vincles amb els superagents de futbolistes, o sigui, Jorge Mendes i Pini Zahavi, ha incorporat en el seu cercle Darren Dein, definit pels que l’han tractat com "el típic anglès, molt educat, i com a representant es mou molt bé en la Premier".

Una vegada segellat l’acord amb Spotify, una font coneixedora de les seves maniobres en el club assegura que Dein va mirar d’apropiar-se de les gestions fetes amb l’empresa de criptomonedes Polkadot, que aspirava a patrocinar la frontal o la màniga de la samarreta, per emportar-se el contracte precisament a la Premier. Polkadot va ser descartada pel Barça i Dein va veure una oportunitat de redoblar el negoci.

Notícies relacionades

D’ell s’explica que va saber aprofitar molt bé els contactes forjats pel seu pare, David Dein, president i accionista de l’Arsenal durant 25 anys. El seu fill Darren va començar com a consultor legal de Sports Entertainment & Media Group, de l’agent Jerome Anderson. Quan va deixar la companyia, va muntar la seva pròpia, Doubled, que va incorporar clients d’envergadura, sobretot de l’Arsenal. Un d’ells va ser, i encara és, Thierry Henry, de qui va ser el seu padrí de casament. Un altre, Cesc Fàbregas. També va representar al seu dia Bojan Krkic, mà dreta de Deco.

Actualment, la joia de la seva cartera és el neerlandès Xavi Simons. Compta en total amb 34 jugadors, tot i que no té els noms reconeixibles d’abans. No juga a la lliga dels Mendes o Zahavi. Potser per això ha obert la via de negoci de la intermediació, un terreny abonat a la confusió. El seu nom hauria de sortir en l’assemblea.