Patrocinador principal

Nike, milions ¿impossibles?

En el nou contracte amb Nike, el Barça ha aconseguit que desapareguin les penalitzacions que perjudicaven els seus ingressos, però els objectius que la firma nord-americana exigeix esportivament per pagar 121 milions anuals són molt difícils de complir: exigeix Lliga,Copa i semis de Champions.

Nike, milions ¿impossibles?
4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Joan Laporta i la seva junta, obligats pels estatuts del Barça per la periodicitat llarga del nou contracte amb Nike (més de cinc anys) i per l’alta quantia dels ingressos (el club ha fet córrer, tot i que no ho explicarà en l’assemblea d’avui, que es podria arribar als 1.700 milions d’ingressos fins al 2038), no tenen més remei que sotmetre a votació dels socis el nou acord amb la firma nord-americana de roba.

L’acord, que, contràriament del que s’ha vanagloriat Laporta, ha estat dirigit i en mans de Nike –entre altres raons perquè va guanyar en els tribunals el més que un club, va menysprear la institució culer i no tenia cap pressa per renovar o millorar el contracte, ja que expirava el 2028–, arrenca, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, del mateix punt de partida, quant a import econòmic es refereix, que el document que substituirà.

En aquest sentit i tot i que fonts oficials del Barça van comentar en el seu moment (8 de novembre passat), que "el nou acord de col·laboració amb Nike és plurianual i serà efectiu a partir d’aquesta temporada, aporta un nou model d’associació estratègica col·laborativa entre les dues organitzacions", fonts que coneixen les negociacions afirmen que "molt difícilment" es compliran totes les condicions perquè el Barça, com ha anat pregonant, ingressi 121 milions per temporada i, al final, totalitzi els 1.700 milions pronosticats.

Difícil compliment

La raó per la qual és molt difícil que s’arribin a aquestes quantitats és perquè, malgrat haver aconseguit, en la negociació, una cosa molt positiva per al Barça, com és la desaparició dels malus, clàusules costosíssimes de penalització per incompliments del Barça, és cert que les condicions fixades per anar sumant quantitats importants passen per condicions molt difícils de complir pel club, sobretot pel que fa a la representació, a les seves estrelles i als èxits esportius, tant de l’equip masculí com del femení, que ha sigut inclòs en el global del contracte.

En l’època de Messi, Suárez i Neymar, Nike es va entregar al Barça, però crec els malus, al témer, com així va passar, que el club no fos capaç d’aconseguir desenes de títols amb ells i, sobretot, retenir-los de per vida. Per això, any a any, els malus van anar perjudicant els balanços de l’entitat blaugrana. Ara, en el nou contracte, el llistó per anar sumant milions anualment i en el global, s’ha situat a guanyar cada any LaLiga, arribar, almenys, a les semifinals de la Champions i guanyar la Copa del Rei. En cas de no ser així, es redueixen els ingressos.

Més marge de negoci

Les fonts consultades per EL PERIÓDICO asseguren que el Barça és, ara com ara, amb molt avantatge sobre la resta de clubs europeus, la millor marca i qui més marxandatge genera. I en aquest sentit, el club ha collat Nike, que no travessa el seu millor moment i està mirant de tornar a les xifres de guanys d’anys anteriors, de manera que ha acceptat entaular un altre tipus de relació, concedint al Barça, i al seu reconegut departament BLM, més marge per al negoci.

El problema de l’altre negoci o el nou negoci que emprendrà el Barça té truc, tant per al club com per a Nike, que és qui ven a l’entitat blaugrana totes les samarretes. I, en aquest sentit, els experts asseguren que, en moltíssimes ocasions, "es confonen ingressos amb benefici: el que ingresses mai és totalment benefici".

Tota idea, el que en el vocabulari del negoci es denomina cobranded, és a dir, peces, especialment samarretes, que porten els dos escuts, el del Barça i el de Nike, ha de ser encarregat i produït per Nike. I en aquest sentit cal tenir en compte que si el Barça genera per aquests nous productes, posem per cas, 100 milions, el benefici és, a tot estirar, de 20, ja que se n’ha de descomptar els costos de disseny, fabricació, pagament a Nike, gestió, botigues, distribució... Laporta, doncs, parlarà del millor contracte de la història del futbol mundial, sempre que es guanyin títols.

Amenaça de portar l’assemblea als tribunals

Un soci compromissari del FC Barcelona va enviar una carta al president Joan Laporta i al secretari de la junta, Josep Cubells, en la qual els instava a desconvocar l’assemblea de compromissaris d’avui per aprovar la renovació amb Nike. En cas de no fer-ho, amenaça de portar-la a òrgans administratius i judicials «en defensa del bon govern del club». L’amenaça de la impugnació, doncs, plana ja sobre la cita telemàtica.

Notícies relacionades

Josep Oriola San Nicolás, soci compromissari número 6.459, considera que la convocatòria als socis de manera telemàtica vulnera la llei de l’esport i també els estatuts de l’entitat blaugrana, tal com van denunciar dijous nou col·lectius de socis barcelonistes.

En la mateixa línia, aquest soci reclama «que es convoqui una nova assemblea general que sigui celebrada de manera presencial per sotmetre a votació el contracte amb Nike, fent-los saber que subsidiàriament s’interposaran les reclamacions adequades davant els òrgans administratius o judicials en defensa del bon govern del club», indicava en la seva missiva.