Motor

Sainz defensa el seu regnat al desert del Dakar

La 47a edició del mític ral·li comença avui a l’Aràbia, on el pilot espanyol, de 62 anys, aspira a guanyar el cinquè títol de la prova.

El valencià Tosha Schareina encapçala la llista de candidats en motos, amb Honda

Sainz defensa el seu regnat al desert del Dakar
2
Es llegeix en minuts
Laura López Albiac

El Dakar, la primera gran cita esportiva de l’any, es posa en marxa avui amb un pròleg de 79 quilòmetres (29 d’especial) a Bisha (Aràbia Saudita) que donarà inici a la 47a edició del ral·li més dur del món. Un aperitiu abans del foc real. Quedaran per afrontar gairebé 8.000 quilòmetres, 5.115 d’aquests de trams cronometrats, repartits en 12 etapes, amb una jornada de descans el dia 10 i el final el 17 de gener a Shubaytah.

L’Aràbia s’ha consolidat com a escenari de la carrera després dels seus orígens a l’Àfrica i el pas per Sud-amèrica. Serà la sisena edició en territori saudita i segons el director del Dakar, David Castera, "la més exigent" en sis anys. Un recorregut variat, "més de resistència que d’esprint, que comença ja amb trampes, ja que la dura etapa de 48 hores arribarà el segon dia de competició.

I encara que en aquest ral·li sempre és complicat pensar pronòstics, tot apunta que serà un Dakar molt disputat, amb la presència de quatre marques oficials en cotxes –Toyota, Ford, Dacia i Mini– i gairebé tots els favorits canviant de muntura respecte a l’any passat, inclòs el vigent campió, Carlos Sainz.

El Matador buscarà la seva cinquena victòria amb la cinquena marca diferent després d’embarcar-se en el projecte de Ford, però Nasser al-Attiyah i Sébastien Loeb aspiren a posar-l’hi molt difícil amb el nou Dacia Sandrider. En motos, el valencià Tosha Schareina espera seguir els passos de Marc Coma i aconseguir un altre Touareg per a Honda. "Ford ha arribat al Dakar per guanyar", adverteix Nani Roma, l’únic espanyol que ha guanyat la carrera en motos (2004) i cotxes (2024). L’any passat va estrenar el projecte americà de mode d’experimental amb un Ranger, preparant el terreny per al debut del Raptor T1+, ja amb tot per aspirar a la victòria.

Sainz, que el 2024 es va imposar amb el prototip electrificat d’Audi sabent per endavant que era l’últim any de la marca en raids, torna a la gasolina amb Ford i disposat a "canviar la història". El repte és aconseguir que un cotxe debutant guanyi el seu primer any al Dakar. Als 62 anys, Sainz vol ser el primer a conquistar el Toaureg amb cinc marques diferents, després d’haver-ho fet amb Volkswagen, Peugeot, Mini i Audi.

‘Dream team’ de pilots

L’aposta de Ford és ambiciosa i marca diferències amb els seus principals adversaris. El Raptor T1+ munta motor atmosfèric V8 i suspensions Reiger, davant els motors turbo V6 i les suspensions Fox dels rivals.

Notícies relacionades

Quant a l’alineació, compten amb l’experiència de Sainz, Mattias Ekström i Nani Roma, que afronta la 28a participació en el ral·li després de superar un càncer i ha sigut el principal responsable del desenvolupament del cotxe. Se’ls hi afegeix el jove Mitch Guthrie.

Dacia, del grup Renault, també estrena projecte, amb un Sandrider que ha heretat l’ADN del Hunter de Prodrive i presenta un autèntic dream team de pilots, encapçalat pel pentacampió Nasser al-Attiyah, l’etern aspirant Sébastien Loeb. En motos, el valencià Tosha Schareina, de cognom alemany, és la punta de llança de la representació espanyola per aspirar a conquistar la prova amb una Honda.