Les dones generen el 20% dels beneficis del món del ciclisme

La venda de bicis, roba i accessoris entre la clientela femenina creix de manera espectacular i cada vegada es veuen més corredores en carreteres i camins

L’auge del gràvel, que atrau moltes cicloturistes, ha sigut determinant

Les ciclistes amb llicència federativa a Espanya suposen el 10% dels 69.895 federats

Les dones generen el 20% dels beneficis del món del ciclisme
4
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

No fa gaires anys, trobar-se una dona en bici en una carretera o camí era tan difícil com trobar una agulla en un paller. Bona part de les cases comercials ignoraven una clientela que si entrava en una botiga era per fer un regal a la parella o a un amic. Era complicat comprar una bici amb la talla idònia i de roba no n’hi havia.

Avui, per sort, la situació ha canviat, però falta molt per fer o pedalar, utilitzant un terme propi d’aquest esport, i això tampoc resulta estrany si es compara amb altres disciplines esportives, ja sigui buscant una vida saludable o apuntant-se a esdeveniments competitius. Ja hi ha bicis de talles apropiades, seients de tots els preus ajustables a la fisonomia femenina, roba amb talles de dones i els organitzadors de proves esportives s’esforcen a l’hora de millorar les xifres de participació entre el públic femení. Les empreses del sector consultades per aquest diari xifren en un 20% els beneficis que els genera la clientela femenina per la compra de bicicletes, roba i accessoris.

El reclam del Tour, la Titan...

En aquest context s’expressen responsables de la xarxa de botigues Scapa, el fabricant de roba Gobik i la firma de bicicletes Orbea. Així mateix, organitzadors de carreres com la Titan Desert treballen perquè aquest any s’arribi a la xifra de 100 dones entre els 500 inscrits a la prova de resistència marroquina creada el 2006 per Juan Porcar. Molts aficionats que es desplacen al Tour o a la Vuelta per seguir les etapes de muntanya solen realitzar prèviament els ascensos amb les seves bicicletes. Si fins a principis d’aquesta dècada era gairebé impossible veure una dona entre els cicloturistes, ara n’hi ha desenes, fins al punt que el 2023, en la pujada al Tourmalet de la ronda femenina, van ser els homes els que van acompanyar les corredores aficionades que no van voler perdre’s la victòria de Demi Vollering des de la cuneta de la més famosa muntanya ciclista.

"L’entrada del gràvel ha sigut clau per animar les dones a practicar el ciclisme, ja que han descobert una bicicleta polivalent que crea tendència entre elles, que fomenta el contacte a través de les xarxes socials a l’establir-se grups i fomentar rutes i reptes", explica Julio Mesanza, coordinador de màrqueting de Scapa.

Les bicis de gràvel, l’última moda, són similars a les de carretera, tot i que amb rodes de tacs adaptades per als camins. "Hem notat un descens en les vendes de bicis de muntanya davant la moda del gràvel i el manteniment del comerç i augment de les de carretera", afegeix Mesanza.

Dissenys universals

El retrat de la nova dona ciclista es dibuixa com la d’una persona que es desplaça a comerços en grans superfícies per comprar una bicicleta senzilla per començar a pedalar. A l’aficionar-s’hi, busca assessorament dels especialistes del sector per comprar-se una bici amb millors prestacions. Passa igual amb la roba, el calçat i accessoris com casc, ulleres i guants. "De fet –adverteix Jokin Díez, director de comunicació d’Orbea–, no disposem d’un percentatge específic, però la venda de bicis en dones van a un ritme ascendent. Nosaltres solem dir que fem bicicletes per a humans, sense distinció de sexe, perquè el disseny és universal i després l’adaptem a la morfologia de cada persona. Des dels anys 70 que col·laborem i ajudem equips femenins", diu, i reivindica que en el cas de la seva empresa no és una moda.

"La transacció de vendes a través d’internet és molt gran en l’apartat femení. És superior al 20%, però prefereixo rebaixar les expectatives, perquè moltes vegades compren per regalar i és impossible xifrar exactament si la compra la fan per a elles o si es tracta d’un regal, sobretot pel que fa als accessoris", puntualitza Antonio Cabello, propietari de Ciclos Cabello, un dels líders en vendes online de material ciclista.

Notícies relacionades

Gobik és una de les empreses punteres en la fabricació de roba ciclista. Ubicada a Iecla (Múrcia), vesteix equips com Movistar i Ineos i patrocina el vestuari en carreres com la Volta. Recalquen l’augment de venda entre dones, tot i que ells rebaixen la xifra de compres al 12%. "No perquè generin vendes, sinó perquè també està augmentant de manera espectacular el comerç entre clients masculins", explica Ángel Lencina, responsable de producte de l’empresa murciana. "Fa 10 anys no hi havia ni mallots ni culots específics per a dona. No es tracta de fabricar peces amb un color especial, ni de bon tros és la idea, sinó adaptar el vestuari a la fisonomia més comuna de la dona", afegeix Inma Hernández, portaveu de Gobik.

Strava és la principal plataforma on esportistes de tot el món es comuniquen entre ells –inclosos professionals-, mostren els recorreguts realitzats, tant en bici com a peu, i els registres aconseguits. Segons dades de l’empresa, el 2024, el creixement de dones ciclistes a Espanya va ser del 19%, superior a l’11% a nivell mundial. Les xifres són més altes en el circuit de carreres Mussara. En 10 anys, un total de 12.000 participants de 80.000 han sigut dones, mentre que en la marxa aragonesa d’Orbea Monegros participen unes mil dones entre els 8.000 concurrents. Quant a llicències de la Federació Espanyola, el 10% de les 69.895 que hi ha registrades corresponen a dones.