Pau Relat: "A Espanya hi ha lloc per a dos grans premis de fórmula 1"
El president de Fira de Barcelona i també de Fira Circuit aposta per diversificar l’activitat a Montmeló en aquesta nova etapa. «En aquests moments no contemplem el sistema de rotacions. Pretenem donar continuïtat a un GP que s’ha celebrat aquí des del 1992».
«Fira de Barcelona ha sigut un model d’èxit i volem replicar-lo al Circuit»
![Pau Relat: "A Espanya hi ha lloc per a dos grans premis de fórmula 1" Pau Relat: "A Espanya hi ha lloc per a dos grans premis de fórmula 1"](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/923c3325-9157-4ec4-adf0-69b01ea22d2d_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Acaben d’arribar i ja poden celebrar un acord amb Dorna fins al 2031. ¿Satisfet?
Va ser un gran dia. L’acord l’ha firmat Circuits de Catalunya, que continua sent titular de la instal·lació i dels contractes de la fórmula 1 i MotoGP. Nosaltres, com a Fira Circuit, portem la gestió comercial. És un acord important per tot el que representa i pel missatge que hi ha darrere. Dorna, després de 33 anys de GP de Catalunya, aposta per prorrogar cinc anys més el gran premi aquí i és un reconeixement a la bona feina feta històricament per la institució. També és una mostra de confiança un cop més de Dorna amb el Circuit.
¿Com resumiria les atribucions de Fira Circuit en el Circuit de Catalunya?
Gràcies a aquest acord la gestió de la infraestructura està en mans d’aquesta nova societat que és Fira Circuit, amb un objectiu molt clar que és el desenvolupament del pla estratègic que es va definir al seu dia, que el que pretén, fonamentalment, és treballar en tres grans eixos: digitalització, sostenibilitat i diversificació. I en aquest últim apartat té sentit l’entrada de Fira com a gestor. El que es pretén és que aquesta infraestructura, que per a nosaltres és una infraestructura de país, més enllà de la celebració d’esdeveniments de motor, que són el vaixell insígnia, diversifiqui les activitats que se celebren en aquestes instal·lacions.
¿De quin tipus d’esdeveniments estem parlant?
Fonamentalment, de quatre tipus d’activitat. En primer lloc, pretenem convertir això en un hub de la mobilitat sostenible. El futur del món del motor passa per la sostenibilitat i volem que l’activitat que es faci tingui un impacte que vagi molt més enllà de la celebració dels esdeveniments i que tingui un impacte al territori, en la indústria i en la transformació de la indústria de la mobilitat. En segon lloc, en l’àmbit del motor, la nostra estratègia és molt clara, mantenir els dos grans esdeveniments esportius mundialment, que són MotoGP, amb la renovació d’aquest contracte, i la fórmula 1. I a partir d’aquí, altres esdeveniments de motor. En tercer lloc, l’activitat musical, concerts, festivals... Pretenem que el Circuit s’acabi convertint en un pol d’atracció d’aquest tipus d’esdeveniments. I, en últim lloc, la celebració de fires, congressos i esdeveniments relacionats amb l’activitat firal.
¿És un exemple d’èxit de col·laboració pública i privada?
Crec que un exemple paradigmàtic d’un model de governança que combina la titularitat pública d’un actiu amb la gestió privada, cosa que permet treballar amb visió a llarg termini, amb una voluntat de crear llegat darrere de totes les activitats que es realitzen. En aquest sentit, Fira Barcelona ha sigut un model d’èxit i el que es pretén és replicar-ho en el Circuit, que és una infraestructura com a actiu molt potent per rendibilitzar.
¿Aquesta combinació pot ajudar la renovació amb l’F1?
Influeixen diverses coses. En primer lloc, ajuda a tenir una infraestructura prèmium com és actualment el Circuit de Barcelona-Catalunya, i especialment després de les inversions dels últims tres anys, on hi ha hagut una inversió pública pròxima als 35 milions d’euros per posar la instal·lació en els més alts estàndards de qualitat. En segon lloc, la gestió d’esdeveniments esportius de primera, una capacitat organitzativa que es va demostrant històricament, perquè fa 33 anys que celebrem MotoGP i altres tants fórmula 1. L’exemple més paradigmàtic de bona gestió és que fa tres mesos, en qüestió de 15 dies, vam ser capaços d’organitzar i celebrar el gran premi solidari de MotoGP que es va haver de cancel·lar a València per la dana. Aquesta gestió excel·lent és un altre dels arguments, una condició que hem de posar per treballar en la renovació de la fórmula 1. I, en tercer lloc, el teixir les complicitats adequades.
¿En quines persones recauen les negociacions amb Liberty?
És important entendre que el contracte de la fórmula 1 es firmarà amb Circuits de Catalunya, que és l’entitat pública, perquè el cànon procedeix de diners públics. Nosaltres treballem molt estretament a l’equip, amb gent de Fira Circuit, que té, evidentment, una credibilitat guanyada al llarg del temps, com és el cas del nostre conseller delegat en funcions de Fórmula 1 (6:33) i de MotoGP, Oriol Sagrera i també Pol Gibert, secretari general del Departament d’Empresa i conseller delegat de Circuits de Catalunya.
¿El fet que Liberty vagi a gestionar MotoGP i Fórmula 1 pot influir veient el bé que ha anat l’acord amb Dorna?
El sentit comú diu que si Dorna forma part de Liberty i ha pres una decisió de renovació per cinc anys per Barcelona, tenint en compte la qualitat d’infraestructures i la capacitat organitzativa, és un punt a favor i ens fa ser molt optimistes.
¿El fet que Madrid tingui un contracte firmat a deu anys en aquests moments és un inconvenient? ¿O pensa, com diu Stefano Domenicali (CEO d’F1), que la convivència de dues ciutats espanyoles al calendari és possible?
El Circuit té entitat pròpia, vida pròpia i és independent dels altres Grandes Premis que es puguin celebrar. Des d’una òptica de mercat, a Espanya caben dos grans premis i nosaltres treballarem perquè la renovació del Circuit Barcelona-Catalunya sigui una realitat.
Notícies relacionades¿L’alternança en qualsevol cas es contempla?
En aquests moments no contemplem el sistema de rotacions. Tenim contracte fins al 2026, amb la qual cosa tenim temps i el que pretenem és donar continuïtat a un Gran Premi que es va celebrant aquí des de l’any 92 de forma ininterrompuda. Aquesta és la voluntat tant del Govern de la Generalitat, que és el titular de la instal·lació, com de Fira Circuit.
- Enologia Així és el vi espanyol que ha arrasat als 'Masters of Wine' europeus
- Previsió meteorològica El Meteocat avisa: canvi a la vista a Catalunya
- Els amos de Nördic Cerdanya de Puigcerdà compren Luz de Gas
- Oriol Junqueras: "El Govern ha de condonar el 20% del deute del FLA la setmana vinent"
- Junts frustra la moció de censura contra Orriols a Ripoll
- Viatge oficial a la UE Illa reivindica des de Brussel·les que el català sigui oficial i un front democràtic contra Trump
- Operació rescat Sergi Pàmies: «La novel·la és monògama i el conte, polígam, gairebé promiscu. O també és monògam, només que encara no se n’ha assabentat»
- Enquesta del Govern i de l’Idescat El català guanya parlants, però retrocedeix com a llengua «habitual» i d’«identificació» a Catalunya
- Mobilitat sostenible El Govern assumeix el bitllet amb tarifa plana de 20 euros a partir de l’1 de juliol
- Operació Catalunya El Suprem confirma la condemna de l’ex número dos de la Policia per introduir un ‘pendrive’ d’origen dubtós en el cas Pujol