Ciclisme

Sara Carmona: "Ho faig per totes les dones"

La Titan Desert vol batre el seu propi rècord i arribar a les 100 ciclistes en l’edició d’aquest any, que se celebra de l’1 al 6 de maig. Sara Carmona, coordinadora del repte, i Belén Hidalgo, participant, reflexionen a EL PERIÓDICO sobre el desafiament al Sàhara.

«Moltes ciclistes no tenen accés a participar-hi, ja sigui per por o per conciliació familiar»

Sara Carmona: "Ho faig per totes les dones"
3
Es llegeix en minuts
Laia Bonals
Laia Bonals

Redactora d'esports

Especialista en Esport femení

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cada vegada més dones van conquerint terrenys inhòspits. L’esport s’està veient obligat a obrir mires i les proves més exigents i dures del món cada vegada acullen més participació femenina. Encara no s’ha arribat a xifres que reflecteixin una igualtat, però iniciatives com She Titan permeten que les més aventureres puguin participar en la Titan Desert, una carrera de ciclisme de muntanya per etapes en ple desert del Sàhara durant sis dies.

"Aquesta iniciativa neix de la necessitat de donar veu a les dones perquè s’atreveixin a realitzar aquesta mena de proves. Moltes ciclistes de vegades no participen en una Titan ja sigui per por, per conciliació familiar o simplement perquè no tenen algú que els digui: ‘Estàs preparada, ves-hi’", explica Sara Carmona (Barcelona, 1988), que participarà en aquesta edició i coordinarà la participació de la resta de dones de la She Titan. "Durant molts anys, la participació femenina ha sigut molt reduïda. El 2018 vaig poder assistir-hi amb 30 dones, que, sumades a d’altres que s‘hi van inscriure, vam arribar a ser 69, el rècord de la prova. Aquest any se’n celebra la vintena edició i un dels objectius és arribar a les 100 participants", comenta.

Encara no s’ha arribat a aquesta xifra, però des de l’organització preveuen, com a mínim, una xifra semblant a la de 2018. Queden dos mesos (les inscripcions continuen obertes) perquè més dones facin el pas i puguin estar l’1 de maig en la línia de sortida. Belén Hidalgo Valls (Cerdanyola del Vallès, 1973) hi serà. "He practicat esport tota la vida. Vaig fer natació molts anys, després waterpolo, després em vaig aficionar a córrer i fins i tot vaig completar dues maratons el 2007 i 2008 a Barcelona. Després de donar a llum a la meva tercera filla vaig començar amb la bicicleta. La bici em feia respecte, però coneixia la Sara i vam coincidir en algunes proves. Quan vaig veure que anunciaven la She Titan, li vaig trucar per informar-me’n", confessa, amb la bicicleta al costat.

Comunitat enriquidora

Totes dues són mares, i poder conciliar esport i maternitat "és molt complicat", confessen. "Aquest any ha sigut molt difícil, perquè tinc una nena de 3 anys que m’absorbeix tot el temps lliure. Encara no dormo bé, això em genera fatiga i estrès. Si em preguntessin ara si repetiria aquest repte, probablement diria que no. Quan vaig acceptar el projecte, ho vaig parlar amb la meva família i la meva parella i tots van dir que sí, però la realitat del dia a dia és molt diferent. He passat setmanes amb molta ansietat i estrès, qüestionant-me si val la pena. Però després penso que no només és un repte per a mi, sinó per a totes les dones que poden inspirar-se en això", se sincera Carmona.

Notícies relacionades

La creació d’una comunitat ha fet més fàcil aquest repte per a moltes. "Tot i que no ens veiem cada dia, tenim un grup de WhatsApp per comunicar-nos. Cada una segueix el seu entrenament per arribar en la millor forma possible. Les dones que han participat en anys anteriors comparteixen consells sobre equip, nutrició i preparació. S’està creant una comunitat, especialment a les xarxes socials, que és molt enriquidora", comenta Carmona. "La She Titan no només busca arribar a les 100 dones participants, sinó que també ofereix suport i assessorament en entrenaments, consells sobre força, nutrició i aspectes psicològics a través de les xarxes socials. Així se senten acompanyades i sense excuses per no intentar-ho. Em van escollir com a entrenadora del projecte per assegurar-se que ningú se senti sola en el procés", afegeix.

La prova, de l’1 al 6 de maig, no és barata. La inscripció costa 2.100 euros. I s’hi han de sumar vols (uns 300-350 euros) i serveis addicionals, com mecànica i fisioteràpia, que valen 300 euros cada un i es poden afegir al pack. En total, la despesa pot arribar a uns 3.500 euros, sense comptar-hi la bici i l’equipament. No obstant, moltes ja tenen bicicleta i, si se’n compren una, ho veuen com una inversió a llarg termini en la seva vida esportiva.