Club d'Estil
Coneix els guanyadors de l'OT de la moda emergent catalana: Joplin Atelier, Boulard BCN, Rubearth i Naida C. Castel
Les quatre marques de moda i joieria són els ‘triunfitos’ de la cinquena edició del programa d'emprenedoria Barcelona Fashion Foward A més de cinc mesos d'assessorament comercial i de comunicació ara disposen d'una pop-up al passeig de Gràcia per vendre els seus dissenys
Mireia Escobar, directora del Disseny Hub: "Barcelona té el millor ecosistema de disseny i talent, nosaltres només donem l'última empenta"

"Tenir la nostra marca al passeig de Gràcia és una oportunitat única"; "és increïble poder ser aquí tan ràpid i sent una firma tan petita"; "és molt bonic, perquè el discurs de les meves col·leccions també és el modernisme, Barcelona, aquesta preciosa ciutat que tenim" o "és emocionant perquè des d'aquí podré arribar a compradors molt diversos" Els que parlen són els dissenyadors de moda Aida Molano, Gabriel Nogueiras, Ugo Boulard i de joies, Naida Camarasa Castel, al capdavant de les seves marques respectives: Joplin Atelier, Rubearth, Boulard BCN i Naida C. Castel, les quatre guanyadores de la cinquena edició de Barcelona Fashion Foward, una mena de màster que fa sis anys va posar en marxa Mireia Escobar, directora del Disseny Hub Barcelona (DHub) i l'àrea municipal d'Indústries Creatives.
El programa d'emprenedoria de moda que promou l'Institut de Cultura de Barcelona en col·laboració de Barcelona Activa escull cada any 15 empreses o dissenyadors i els forma durant cinc mesos perquè en treguin el màxim rendiment a les marques incipients. “Les marques posen el talent creatiu i nosaltres els donem les eines que els falten en l’àmbit empresarial per moure's i consolidar-se dins de la indústria de la moda. És un èxit que, de les 54 marques que han completat, 43 segueixen en actiu”.
Notícies relacionadesAl final, quatre firmes es converteixen en els 'triunfitos' d'aquest 'OT' de la moda emergent catalana, amb llaminers premis, com un ‘showroom’ de vendes, ni més ni menys que a l'exclusiu espai Lynk & Co, al 44 de passeig de Gràcia, on no només podran vendre els seus dissenys fins al pròxim 30 de juny, sinó conèixer directament la seva clientela, a més de muntar esdeveniments.
Aquesta és l’experiència dels quatre talents guanyadors d’aquest any:
Joplin Atelier, germanes Laura i Aida Molano

Un viatge iniciàtic, el 2016, per la Ruta 66. Una parada en un karaoke a Joplin, Missouri, durant aquell periple de Laura i Aida Molano, les germanes més 'cool' de Vilafranca del Penedès, va donar peu a un somni conjunt, una firma de moda inspirada en l'estètica western. "Vam fer la primera inversió forta llavors, maquinària, identitat gràfica, logotip i tot això... i va arribar la covid, que és quan vam tenir temps de pensar bé la marca i posar en marxa el negoci i la pàgina web", explica a aquest diari Aida, que admet que en aquest temps els ha anat "molt bé" –han lluït els seus vestits i americanes des d'Alèxia Putellas, Eva Amaral fins a Irene Montero–, però "amb el Foward hem après llatí", reconeix.
Les germanes compaginen Joplin Atelier amb les seves respectives feines: "Laura fa 20 anys que és al grup Tendam, abans Grupo Cortefiel, i jo, 16 a Gratacós, l'empresa de teixits". Ens van parlar d'aquest programa i de l'empenta que suposaria per a la nostra empresa. "Hem après des de la part més teòrica, la de negoci, que pot fer més mandra al principi, de com funciona per exemple el canal multimarca, en el nostre cas vital, i com funciona el sector a nivell de temps i on has d'estar tu a cada moment", descriu Molano.

Les germanes Laura (dretes) i Aida Molan, creadores de la firma Joplin Atelier. /
Rubearth, de Gabriel Nogueiras

El dissenyador Gabriel Nogueiras va néixer a Veneçuela, va viure alguns anys de la seva infància als EUA i després a Galícia. Va passar també per Madrid (ha estat guardonat tres vegades a la Mercedes Benz). Des de fa quatre anys viu a Barcelona, i no només és un dels guanyadors del Barcelona Fashion Foward per la seva marca Rubearth [l'acrònim de 'reuse', 'be', 'art' i 'earth'], amb la qual redefineix la moda masculina fusionant moda, art i disseny, sinó que és un dels nous talents que per primer cop desfilarà a la 080 Barcelona Fashion (divendres, a les 16.00 h). Tot i que feia 18 anys que treballava en moda, en empreses com Zara i Bimba i Lola, “hi havia la part de negoci que a mi se m'escapava quant a coneixements, per això em vaig apuntar a aquest programa, i m'han ajudat a focalitzar-me en això. També a xarxes socials, que jo abans delegava en altres persones, i em van dir que no, que he d'estar darrere perquè no sembli impersonal, ni automatitzat”.
Fa cinc anys, amb la pandèmia, va deixar la feina i es va animar a tirar endavant el seu propi projecte. "És molt colorista i divertit, està molt enfocat al mercat asiàtic, perquè venc molt al Japó, per exemple", descriu.

El dissenyador Gabriel Nogueiras, ànima de la firma Rubearth. /
Boulard BCN, d’Ugo Boulard

La marca 'prêt-à-porter' Ugo Boulard va néixer l'any 2020. "És una empresa familiar en què també participen els meus pares i la meva germana; si això funciona és una manera de tenir la família coberta", explica el dissenyador de les peces luxoses i sofisticades de Boulard BCN, amb clares referències a la cultura modernista de Barcelona i a les arrels franceses del seu creador. Materials nobles i sostenibles que ja han vestit figures de la música urbana com ara Quevedo o Nicki Nicole. "En realitat la meva roba ja es ven al passeig de Gràcia, a la multimarca The Garden, just davant de Casa Fuster. Toquem un sector que és purament de luxe, a la botiga, per exemple, no s'exhibeixen els preus, perquè la gent que ve a comprar ni els mira", assegura, encara que també està encantat de tenir el seu espai a l'exclusiu Lynk & Co, i que "grans marques donin suport als joves i emergents".

Ugo Boulard, amb dues vaqueres amb el logotip característic de la seva firma, Boulard BCN. /
Naida C. Castel

La balaguerina Naida Camarasa Castel té el seu taller de joieria "rebel, indòmita i contemporània" en un local al barri de Gràcia on comparteix espai amb altres dissenyadors de roba. Ells van ser els que van parlar del programa de suport a marques emergents. Tot i que va començar a fer joies fa “moltíssims anys, no va ser fins fa uns sis que s'ho va plantejar de debò, i uns tres, que va comprar la maquinària necessària i el taller. "Aquests mesos m'han ensenyat a treure'm la visió romàntica que soc una persona creativa que fa alguna cosa i pensar com una petita empresa. Al final, has de tenir una organització perquè el teu projecte s'allargui en el temps i puguis créixer. En el seu cas, abans venia més fora d'Espanya, sobretot al nord d'Europa, Alemanya principalment, però ara ja està al 50% amb el mercat interior.
Un altre dels avantatges del programa, al seu parer, és que ha après a desenvolupar-se millor amb les xarxes i la comunicació de la marca: "Abans penjava coses sense pensar. No hi havia un fil conductor ni cap cadència. Ara m'organitzo millor per explicar la meva història”, explica.

La dissenyadora de joies Naida C. Castel. /
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.