20-D

Els tuiters marquen el debat electoral a Espanya

Els 'millenials', els que més s'informen sobre la política a Twitter

2
Es llegeix en minuts

El debat entre els partits polítics per a la campanya electoral és a les xarxes socials. A Twitter, de cada 10 usuaris a Espanya, vuit s'han informat sobre el #20D a la xarxa. Així es desprèn d'un estudi dut a terme per aquesta mateixa plataforma a través d'una enquesta a 4.789 usuaris durant el mes de novembre.

Els tuiters estan marcant el ritme del debat electoral. Segons les dades, el 26% d'internautes estan interessats en assumptes de política. Encara que són els 'millenials', ciutadans entre els 18 i 34 anys, els que s'interessen un 33% més respecte a la resta d'internet en aquests temes. 

La volatibilitat del vot, un dels grans desafiaments en aquest nou escenari electoral, es va manifestar en els resultats de la investigació. I és que 1 de cada 3 usuaris encara no ha decidit el seu candidat.

AUTONÒMIQUES

En col·laboració amb la xarxa social, la Universitat Carles III de Madrid va desenvolupar al llarg de sis mesos una investigació sobre la interacció dels usuaris durant diferents processos electorals el 2015 a Espanya (eleccions a Andalusia, Comunitat de Madrid, Ajuntament de Madrid i Ajuntament de Barcelona). 

Respecte a totes les franges d'edat, de cada 10 usuaris sis diuen estar molt d'acord que la plataforma els permet descobrir punts de vista polítics diferents. Pel que fa a la gent jove, el 40% tuiteja regularment les seves opinions polítiques i el 80% busca notícies d'última hora. En la franja de 18 i 24 anys, la participació va ser particularment elevada tant a Andalusia (72%) com a Madrid (63%) i Barcelona (54%).

Així, a Barcelona la ideologia política declarada a les enquestes del CIS reflecteix una majoria d'esquerres amb un 54,6%; a Twitter el mapa és igual amb un percentatge del 48,52%. A Madrid, es percep la mateixa correlació, si bé els índexs són menors: el 42,2% de la població segons el CIS, i el 34,9% dels usuaris que parlen de política a Twitter. En canvi, a Andalusia el centre és el corrent amb més simpatitzants amb un 46% del total de la població (CIS) i un 40% a Twitter.

PLURALITAT 

Notícies relacionades

A Madrid es va observar com el pes de les mencions positives dels candidats o els partits polítics va ser superior a les negatives, tant a les eleccions autonòmiques (+56%) com a les municipals (+33%). En aquesta comunitat, el PP va concentrar el 33% dels tuits positius i un 35% del total de vots. En el cas de Podem, el pes en tuits positius va ser d'un 19%, u va congregar un 22% del total de vots. 

En el PSOE i Ciutadans també es va observar un alt nivell de relació entre aquestes sèries amb diferències sempre inferiors a cinc punts. Altres, en algun cas com en les eleccions autonòmiques a Andalusia, es va observar un alt nivell de correlació entre la indecisió de vot entre dos partits.