col·loqui a barcelona

Youtube, el mitjà ascensor

Vuit joves expliquen el seu periple com a 'youtubers' d'èxit, part de la seva vida professional

tubb

tubb

2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Més de 1.000 milions de persones bussegen per Youtube, cosa que suposa un terç de la població mundial que té accés a internet. Les xifres dissipen els dubtes sobre quin és el mitjà audiovisual més potent del món i col·loquen la plataforma de vídeos al primer lloc. Una plataforma llançadora per a molts joves, els anomenats 'youtubers'

Aquest dimecres vuit d'ells -Valentí SanjuanEduard Esteller, Mel DomínguezNeus VicianaBelena Gaynor, Jordi CorSandra Pedrosa i Esther Molina - s'han reunit a Barcelona per explicar les seves experiències en una trobada organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, una organització que treballa en pro d'aquest sector. Tots guanyen diners publicant vídeos a Youtube -en diferents escales-, a cap li arriba per a un sou, però viuen d'això.

Sanjuan és un bon exemple de 'youtuber' d'èxit, que no es poden confondre amb les estrelles de Youtube, que sí que poden viure dels seus treballs publicats a la plataforma. "Tres milions de reproduccions no és un sou", diu qui després d'una mala ratxa personal va decidir començar una nova vida. A Espanya, el CPM (els diners que es guanyen cada mil reproduccions) se situa al voltant dels 0,5 euros, igual que al Vietnam, explica Xavier Alabart, d'UpVideo. La capacitat d'influir en la xarxa d'aquests 'youtubers' -a través dels seus àlies- és el seu verdader poder, una de les maneres de monetitzar la seva activitat a la xarxa, reconeixen. Per exemple, a través de prescripcions. Sanjuan, que aprofitant el seu èxit ja ha publicat tres llibres, va fundar Gordon Seen, una empresa que es dedica a ajudar les marques a tenir èxit a internet, i el seu principal ingrés econòmic.

No obstant, aconseguir l'èxit a la xarxa no té una fórmula matemàtica aplicable. "Fer el que t'agrada, el que de petit et sortia bé", recomana per triomfar Jordi Cor, que va deixar una empresa farmacèutica i va arribar a Youtube gairebé com a teràpia. L'ansietat d'un projecte que no funcionava li va fer començar a gravar hores i hores d'imatges de la naturalesa com a exercici de relaxació. Ara, de l'aprenentatge autodidacte s'ha convertit en un consultor de Youtube. 

PÚBLIC PER A TOT

Notícies relacionades

A Youtube hi ha públic per a tot, coincideixen els vuit. Hi ha usuaris especialitzats i hi hia qui toca diferents temes. Exemple del primer és Eduard Esteller, un jove que s'autodenomina "friqui dels mòbils". Va començar el 2012 amb un canal de tecnologia a Youtube que ja té més d'un milió de subscriptors. El gran èxit d'Esteller li ha fet requerir l'ajuda d'un col·laborador. A l'altre costat, Esther Molina, una enamorada de la cultura japonesa que ha tractat tota mena de temes, sempre amb un punt friqui, una paraula recurrent en els protagonistes de Youtube. 

EL MITJÀ 

La conclusió gairebé unànime d'aquests 'youtubers' és que Youtube és el mitjà a través del qual saltar a un altre espai professional. Cal recordar que alguns 'youtubers' han fet el salt als mitjans de comunicació convencionals, com la ràdio, per exemple. Sandra Pedrosa, la més nova d'aquests 'youtubers', ho té clar: "És el meu currículum. Millor que all`ningú em coneixerà".  "Suposo que a tots ens agradaria que fos la nostra feina, però és el mitjà", reconeix Esteller, dubtós sobre el futur de Youtube. "El futur és la realitat virtual", sentencia, fascinat des de la seva visita al passat Mobile World Congress