NOVA CAMPANYA NADALENCA DE CAMPOFRÍO

Isabel Coixet: "Tant me fa que em tornin a linxar"

La realitzadora assisteix a l'estrena del seu esperat espot conscient que "reflecteix el que estem vivint"

Assegura que votarà Iceta "encara que només sigui" perquè és "l'únic polític amb sentit de l'humor"

undefined41353500 madrid  18 12 2017  presentaci n del anuncio de navidad de c171218203846

undefined41353500 madrid 18 12 2017 presentaci n del anuncio de navidad de c171218203846 / JOSE LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts
Juan Carlos Rosado / Madrid

L’esperadíssim anunci nadalenc de Campofrío s’ha avançat aquest any a les eleccions catalanes, al sorteig de la Loteria Nacional, al Madrid-Barça del dia 23 i a la nit de Nadal. Convertit ja en un clàssic com el que enfronta culers i merengues, l’anhelat espot es va projectar ahir per primera vegada a La Casa Encendida de Madrid davant la mirada no menys encesa de la seva directora, Isabel Coixet, i la seva principal protagonista, Carmen Maura.

Dos llargs aplaudiments van segellar l’estrena de l’anunci, ja que el pati de butaques en va demanar una segona projecció per poder disfrutar una altra vegada de les delícies de l’amodi. Aquesta paraula, que s’han tret del barret de copa els cervells de l’agència McCann, serveix per condensar el missatge del curt: els espanyols som capaços d’estimar i odiar tot allò que ens importa segons el nostre estat d’ànim o les circumstàncies.

Estranya malaltia

La firma de productes carnis ha apostat aquest any pel talent espanyol i per disciplines com el futbol, el cine, el periodisme, la música i les xafarderies d’actualitat. La sàvia batuta de Coixet és l’encarregada de dirigir aquesta minipel·lícula, ambientada en un gran centre psiquiàtric al qual van pacients de diferent tipus afectats d’un problema d’amodi. Pels passadissos pul·lulen personatges com Risto Mejide, Serrat, Baltasar Garzón, Candela Peña, Irene Villa, Ona Carbonell, David Broncano, Estíbaliz Quesada i Dani Mateo. Tots ells se sotmeten a les prescripcions d’una circumspecta infermera en cap interpretada per Carmen Maura, que explica a càmera els símptomes de l’estranya malaltia.

Entre els detalls més sucosos de l’anunci figura l’homenatge que se li fa a Chiquito de la Calzada, un dels habituals en les set últimes campanyes de Campofrío. Immortalitzat en un enorme quadro amb el nom del Conde Mor, la infermera Maura s’acomiada d’ell amb un «hasta luego Lucas» dirigit al cel. Una altra de les homenatjades és Rocío Jurado, de qui es pren prestada la seva cèlebre cançó Como yo te amo per transmutar-la també en Como yo te odio. Aquesta nova versió adaptada a l’amodi serà la banda sonora de l’emblemàtica campanya.

A Coixet li feia tanta il·lusió dirigir aquest espot que no van poder amb ella ni els traumatòlegs. «Em vaig trencar el braç poc després de rebre l’encàrrec i vaig pensar que no podria fer-ho, però al final l’he fet amb el braç trencat», comenta a aquest diari orgullosa. Una de les principals motivacions de la realitzadora catalana era treballar amb Carmen Maura: «Aquesta era la meva primera oportunitat per tenir-la davant de la meva càmera i vaig pensar que ho havia de fer». A l’hora d’acceptar un anunci tan vinculat a la idiosincràsia espanyola tampoc la van acovardir les furibundes crítiques amb què la van premiar les xarxes per les seves opinions contra el procés. «No em vaig plantejar res més perquè no es pot viure amb el fre i jo dic sempre el que penso: a vegades pel camí perds amics i guanyes insults i linxaments, però ja soc gran», sentencia.

A la directora no se li escapa que el missatge de l’anunci pot ser interpretat en clau electoral catalana. «Ara tot es veu amb aquest prisma, però és veritat que quan em van passar l’anunci vaig pensar que reflecteix el que estem vivint i ho fa amb humor i distància, que és molt important, explica. També és conscient que l’espot pot remoure les aigües turbulentes i revifar el foc contra ella, tot i que tant li fa: «Estic segura que em plouran les crítiques, però tant me fa que em tornin a linxar. A mi no m’aturarà ningú per fer el que vulgui i el que hagi de fer. No pots viure amb por ni amb prevenció. La vida és així: hi ha gent que fa coses i gent que critica els que fem coses. Ells sabran».

Notícies relacionades

Pel que fa a la filosofia d’aquesta campanya, la realitzadora la resumeix en una frase: «Cal separar-se una mica de tot això de l’amor i l’odi i aprendre a riure’s d’un mateix». Parlant de rialles, es queixa que els polítics «tenen poc sentit de l’humor». «L’únic és Iceta, que va al programa de Bertín, diu que és baixet i grassonet i al pobre li plouen les crítiques: encara que només sigui per això jo el votaré», confessa divertida.

L’anunci es va rodar a Medina del Campo (Valladolid) durant tres dies amb un fred polar. «El rodatge va ser dur i intens, amb moltes hores de feina, però ha sigut una gran experiència», recorda.