Feminisme

'Ms. Monopoly' i dones soldat: per què nens i nenes necessiten referents d'igualtat en les joguines

L'empresa que fa el Monopoly ha anunciat una versió de dones innovadores, mentre una empresa fabricarà dones en els clàssics soldats de plàstic

La igualtat en les joguines és una demanda del feminisme, que reclama una transformació i proposa claus i joguines diferents

zentauroepp46369194 barcelona 27 12 2018 regalos de navidad tienda de juguetes t181227204510

zentauroepp46369194 barcelona 27 12 2018 regalos de navidad tienda de juguetes t181227204510 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
María Aragón

Ninots per a elles i pilotes per a ells, rosa per a les nenes i blau per als nens. Des que neixen, els petits de la casa conviuen habitualment amb estereotips de gènere que fan que no creixin en igualtat. Modificar aquests comportaments socials és una de les grans lluites del feminisme, que busca en l’educació un element essencial perquè nens i nenes se sentin iguals al llarg de tota la seva vida. 

En aquesta lluita hi ha un camp difícil de batallar, les joguines. Malgrat els nombrosos intents i campanyes realitzades durant anys per conscienciar sobre això, són pocs els que varien el que veníem veient en les últimes dècades. ‘Aquest Nadal regala igualtat’, deia una iniciativa de la Junta d’Andalusia el 2016, alertant que aparadors, espots i catàlegs continuaven influint-hi de manera negativa. 

Precisament en l’últim Nadal, el ninot de moda va ser acusat de sexista. Ksi-Merito es va convertir en objecte de polèmica, però no serà l’últim ni va ser el primer. Acabar amb això s’ha convertit en una prioritat cada Nadal. 

De cara a la pròxima campanya, hi ha empreses que ja comencen a escoltar aquestes veus. Una d’elles és Hasbro, coneguda per fabricar Ms. Monopoly, que ha anunciat el primer joc de taula que reconeixerà dones pioneres i emprenedores. La primera franquícia a prendre aquesta decisió va anunciar una versió als Estats Units en què no hi haurà propietats, sinó invents i innovacions realitzades per dones al llarg de la història i en les quals haurà d’invertir una assessora. 

Aquesta notícia arriba al mateix temps que l’èxit de la carta viral d’una nena de sis anys que ha vist els seus desitjos fets realitat al comprovar que una companyia de joguines de Pennsilvània (EUA) està modificant els clàssics soldats de plàstic gràcies a la seva sol·licitud. Els ‘Plastic Army Men’ que hem vist fins i tot en pel·lícules com ara Toy Story donen pas ara a tropes de dones amb la fabricació per part de BMC Toys. Vivian Lord, una nena que desitjava tenir-los, va ser qui va iniciar aquesta petició a Arkansas a través d’una carta. «¿Pots fer noies de l’exèrcit que semblin dones?», preguntava. El pròxim Nadal podrà acudir a la botiga. 

¿Per què és tan important?

Autoestima, entreteniment i diversió són conceptes que estan en joc en el creixement dels nostres fills, per això la importància de ressaltar l’ús de joguines no sexistes i la necessitat de fer aquesta transició.

Notícies relacionades

Per aquesta raó, psicòlegs i experts sempre recomanen escoltar les decisions dels nostres fills, i no imposar-los una cosa que no desitgen pel mer fet de ser nen o nena donant per tancats els rols que socialment se’ls adjudica. 

Les claus per créixer en igualtat

  • Transmissió de valors: no passa res per regalar a una nena una joguina que històricament ha sigut associada a elles o viceversa, però l’important és que puguem transmetre als fills que això no estableix el seu rol en la societat i que té capacitat de decisió per escollir les seves joguines. Cal fer-los veure que no hi ha joguines per a nenes i joguines per a nens, sinó que tenen llibertat i capacitat d’aprenentatge conjunt. Exactament el mateix passa amb els colors.
  • Assegurar-nos que van d’acord amb la seva edat i que estan lluny de prejudicis sexistes. 
  • Buscar que a través de les seves joguines puguin desenvolupar totes les seves habilitats i ho facin en espais compartits. 
  • Potenciar la igualtat.  

¿Quins jocs podem trobar?

Per resoldre aquesta necessitat, en els últims anys han promogut regals més aferrats a aquestes idees:

  1. Trivial ‘Feminismos reunidos’.
  2. ‘Mujeres de la NASA’ a LEGO. 
  3. ‘Quién es quién’ versió dones, per conèixer 28 figures que han canviat la història.
  4. ‘Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes’: llibres que fomenten aquesta igualtat.
  5. Joc de cartes ‘Mujeres de ciencia’. 
  6. ‘Roominate’, un joc de disseny i construcció. 
  7. Pel·lícules: ‘Matilda’, ‘Brave’, ‘El viatge de Chihiro’.