VA VEURE LA LLUM EL 6 D'OCTUBRE DEL 2010
Una dècada d'Instagram: 10 curiositats, les fotos més icòniques i un trivial
Bufa espelmes la xarxa social que va democratitzar la foto perfecta, va canviar la nostra manera de menjar, viatjar i consumir i va propulsar encara més les 'celebrities'
La plataforma, a la qual cada dia es pugen unes 95 milions d'imatges i vídeos, compta amb més de 1.000 milions d'usuaris actius al mes
combo-laura-1
Amb un ‘portmanteau’ (joc de paraules) entre els termes ‘càmera instantània’ i ‘telegrama’, el 6 d’octubre del 2010 Instagram. Va arribar en el moment perfecte, ja que l’‘app’ de Facebook era rudimentària i Twitter no tenia manera de compartir imatges. A més, en aquella època molta gent tenia ja telèfons mòbils però les càmeres d’aquests ‘smartphones’ eren, literalment, un nyap.
L’invent de Kevin Systrom i Mike Krieger va ser una gran manera de fer que aquestes fotos dolentes semblessin artístiques. Segons la periodista de ‘Bloomberg News’ Sarah Frier, que acaba de publicar ‘Sin filtro. La historia secreta de Instagram’ (Conecta), la sisena xarxa social més utilitzada a tot el món «va agradar perquè era un lloc en el qual veure la vida dels altres a través de la càmera del mòbil». Vet aquí un viatge per les curiositats de la seva història.
¿Vols demostrar el que saps d’Instagram en un Trivial? Clica aquí
1. ABANS D’INSTAGRAM
Cada dia es pugen 95 milions de fotos a Instagram, xarxa el màxim valor de la qual per a l’usuari potser sigui el sentimental, una cosa que anys abans, en l’era analògica, es va dir ‘moment Kodak’, un instant encantador digne de capturar en una fotografia. Instagram és hereva d’aquest esperit, però el va millorar, ja que ja no feia falta revelar la foto perquè d’altres poguessin veure-la; el factor ‘temps real’ va jugar a favor seu, li va conferir humanitat i realisme, una cosa que la «gent estava buscant», assegura Frier. A tot això li va unir el rotllo ‘vintage’ de les mítiques Polaroid amb un Photoshop elemental integrat. Una combinació infal·lible.
Mike Krieger i Kevin Systrom, els fundadors d’Instagram.
2. ELS PARES DE L’INVENT
Mark Zuckerberg apareix i desapareix en aquesta història com el Guadiana. El 2004 va voler fitxar per al seu incipient i revolucionari projecte, Facebook, el programador de Standford Kevin Systrom, un enamorat de l’art i la fotografia, que va preferir acabar els seus estudis, conèixer Florència i treballar, juntament amb el seu company Mike Krieger, en un projecte de ‘check-in’ en el qual registrar on havies estat amb la possibilitat de compartir fotografies geolocalitzades. En els seus inicis, l’‘app’ era complicada, però al final es van quedar amb l’essència, les fotos. «Van crear una eina molt més senzilla i ràpida d’utilitzar que totes les altres, que robava menys temps a l’usuari mentre vivia les experiències que Instagram volia que capturés», explica Frier, que detalla el naixement els ‘influencers’: «Van elegir els primers usuaris amb compte, buscaven gent que fes bones fotos, sobretot dissenyadors amb molts seguidors a Twitter». El 9 d’abril del 2012 Zuckerberg va desemborsar 1.000 milions de dòlars per una companyia desconeguda per a molts, que només comptava amb 13 empleats i que no tenia un model de negoci clar. Fins aleshores ningú havia pagat tant per una ‘app’. I va fer diana, però les successives ingerències del seu equip en el model de Systrom i Krieger (publicitat, mencions i propietat de les fotos) van fer que tots dos fugissin per «explorar de nou» la seva «creativitat i curiositat».
3. MILIONS I MILIONS
Systrom i Krieger van deixar Instagram el 2018, a dalt de tot. L’‘app’, els empleats de la qual havien crescut fins al miler, amb oficines a tot el món, registrava 1.000 milions d’usuaris actius al mes. Des del principi el seu èxit va ser brutal: el primer dia la van utilitzar 25.000 persones; 100.000 la primera setmana, i als dos mesos ja havia aconseguit el milió d’usuaris registrats. Després d’una any de vida, va arribar a 10 milions. El 13 d’abril de 2012 l’‘app’ va disparar la seva popularitat amb la versió per a Android, i va arribar als 100 milions d’usuaris aquell any. Fins avui, s’han publicat a Instagram més de 40.000 milions de fotos (el 20% des dels EUA) i s’envien una mitjana de 4.200 milions de ‘likes’ cada dia.
De la Polaroid a la icona minimalista.
4. L’EVOLUCIÓ DELS LOGOS
L’homenatge a les Polaroid està a la icona d’Instagram des del principi. El primer disseny és obra del mateix CEO Systrom. El 2011, amb l’‘app’ mundialment famosa arriba el segon logo, obra del fotògraf Cole Rise. Es mantenia el mateix esperit retro però simplificant les formes i adaptant-les a un quadrat. Aquest logo es va retocar poc després per donar-li textura, volum i més color. I quan tothom es va acostumar a aquesta imatge va arribar el gran i controvertit canvi, el 2016. L’obra minimalista i acolorida de dissenyadors com Robert Padbury va tardar a entendre’s: «Volíem crear una imatge que representés la varietat d’expressió de la comunitat: passat, present i futur», es van justificar.
5. ‘HASHTAGS’ A TOT ARREU
El gener del 2011, Instagram va afegir ‘hashtags’ per ajudar els usuaris a descobrir les fotos que els altres usuaris compartien sobre un mateix tema. D’aquesta forma, i si feien ‘like’ a les fotos amb certes etiquetes l’algoritme de l’aplicació mostrava més contingut relacionat amb aquest tema. Aquest 2020, increïblement, ni Covid-19 ni coronavirus han triomfat a Instagram, i sí en canvi les etiquetes #Love, #Beautiful, #tbt, #Smile, #instafood, #travel, #instastyle, #foodporn, #vegan, #sun, #Fashion, #Photography, #picoftheday i #food.
6. GENERACIÓ ‘SELFIE’
Les estadístiques indiquen que els joves entre 18 i 29 anys són els que més utilitzen la plataforma (un 64%) als Estats Units, seguits d’un 40% per part d’adults entre 30 i 49 anys. Quant a la resta del món, l’ús més gran l’obtenen els joves d’entre 18 i 24 anys (31%) seguit molt de prop per adults les edats dels quals estan compreses entre els 25 i 34 anys (30%). El públic està compost principalment per mil·lennistes, generació Z i generació X.
Canvis en la interfície al llarg dels anys.
7. ‘STORIES’ I PUBLICITAT
Entre el 2015 i 2016 van arribar els anuncis (que van permetre a Facebook fer caixa) i una nova alternativa per aniquilar la competència, sobretot a Snapchat. Tot i que el contingut de les ‘stories’ s’autodestrueix a les 24 hores, el seu èxit és tal que cada dia uns 300 milions d’usuaris en publiquen una. Van arribar com una alternativa i han acabat convertint-se en el reclam principal. Tota l’interfície de l’‘app’, fotos, vídeos i ‘stories’ s’ha renovat en els últims anys.
8. UNA MÀQUINA DE FER DINERS
Per a les marques de luxe i les de ‘fast fashion’, Instagram permet transformar en clients els milions d’usuaris, gràcies a una funció de compres que inclou enllaços que el redirigeixen cap a un portal de vendes. Les marques poden ara trobar els consumidors allà on siguin. «Al publicar contingut de manera gratuïta s’obren a tots, se sacseja la imatge d’esnobisme que se’ls adjudicava», remarca la historiadora de la moda Audrey Millet. El 2017, més del 70% de les empreses dels EUA ja tenien un perfil d’Instagram.
Ronaldo, Ariana Grande i ‘la Roca’, les persones amb més (centenars de milions) seguidors a Instagram.
9. MÉS ‘INFLUENCERS’ QUE MAI
Notícies relacionadesSegons l’experta de Bloomberg «l’aplicació s’ha convertit en una màquina de fer famosos com mai abans s’ha vist. Més de 200 milions d’usuaris d’Instagram tenen més de 50.000 seguidors, el nivell necessari per poder viure en representació de les marques. Menys d’una centena part d’usuaris d’Instagram tenen més d’un milió de seguidors. En la massiva escala d’Instagram, aquest 0,00603% equival a més de 6 milions d’instacelebrities, i la majoria han arribat a la fama gràcies a la mateixa aplicació». En la cimera ‘instagrammer’ es troben el mateix compte d’Instagram (més de 370 milions de seguidors); Cristiano Ronaldo (@cristiano), amb 239 milions; Ariana Grande (@arianagrande), amb 203 milions; ‘la Roca’ Dwayne Johnson (@therock), amb 199 milions; Kylie Jenner (@kyliejenner), amb 197 milions; Selena Gómez (@selenagomez), amb 194 milions; Kim Kardashian (@kimkardashian), amb 157 milions –guanya un milió per cada publicació patrocinada-; Beyoncé (@beyonce), amb 155 milions; Justin Bieber (@justinbieber), amb 148 milions, i Taylor Swift (@taylorswift), amb 140 milions de seguidors.
10. DEL POSTUREIG A LA REIVINDICACIÓ
Les fotos de platges paradisíaques i panoràmiques a les cingles més boniques del planeta, així com les pizzes, sushi i bistecs –els plats més ‘postejats’ – dels amants del postureig estan donant pas en els últims anys a eslògans ambientals, feministes i moviments antiracistes, com el ‘Black Lives Matter’. El confinament, a més, ha accelerat aquesta transformació d’Instagram en una plataforma privilegiada per als activistes. «Molts usuaris s’han sentit una mica tontos al publicar una foto d’un batut pensant en el que li està passant de veritat a la gent», comenta Rebecca Davis, creadora el 2016 de Rallyandrise, un compte dedicat al compromís polític. L’activista sueca Greta Thunberg ha reunit joves de tot el món en la seva lluita pel clima principalment a través de l’aplicació. I a Egipte, el ressorgiment del moviment feminista #Metoo va començar amb la publicació de testimonis en el compte d’Instagram Assault Police.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic