NOVETAT EDITORIAL

100 vestits que han fet història en la moda

La il·lustradora nord-americana Megan Hees rendeix homenatge als dissenys que «han fet vibrar, bé per la seva extravagància o per la seva bellesa»

combovestidos-1

combovestidos-1

4
Es llegeix en minuts
Efe / Carmen Martín / El Periódico

Des de la senzillesa del vestit d’Audrey Hepburn a ‘Esmorzar amb diamants’ fins a l’extravagant model fet amb carn de Lady Gaga passant per l’elegant disseny celeste de Grace Kelly a ‘Atrapa a un ladrón’ o la sumptuosa peça nupcial de Lady Di, 100 creacions han fet història de la moda.

«Amb els anys he après que el més important d’un vestit és la dona que el porta posat», deia Yves Saint Laurent, que assegurava que «és físicament dolorós veure una dona esclavitzada i rendida patèticament a la moda».

Potser per això, la il·lustradora nord-americana Megan Hees fa un recorregut per alguns dels dissenys més destacats al llibre ‘Historia de la moda en 100 vestidos’ (Lunwerg), «un homenatge a tots aquests dissenys que han fet vibrar, bé per la seva extravagància o per la seva bellesa», assegura l’autora.

Gravats en l’imaginari col·lectiu

En la memòria col·lectiva està gravada el vestit color ivori amb faldilla acampanada prisada que Marilyn Monroe va lluir a ‘La tentación vive arriba’ (1955) i el model vermell amb espatlles descobertes que Julia Roberts va portar a ‘Pretty Woman’ (1990).

Inoblidables resulten els ingenus models d’Audrey Hepburn a ‘Sabrina’ (1954) o el senzill vestit de Sharon Stone a ‘Instint bàsic’ (1987), un model de crep de llana, coll alt, sense mànigues i cenyit al cos, així com el vestuari que lluu Mia Farrow en ‘El gran Gatby’ (1974).

Tampoc passen inadvertits el vestit brillant conjuntat amb un tocat daurat i una estola d’or de 24 quirats que va lluir Elizabeth Taylor a ‘Cleopatra’ (1963), el model de Sofia Loren a ‘Arabesc’ (1966) o el disseny amb polissó atzabeja amb què Keira Knightley va donar vida a ‘Anna Karenina (2012).

A l’alfombra vermella dels Oscars, la passarel·la més prestigiosa del món, s’han vist creacions de somni com el vestit de tafetà de seda de Ralph Lauren que va portar Gwyneth Paltrow quan va recollir l’estatueta daurada a la millor actriu pel seu paper a ‘Shakespeare in love’ (1998).

En aquest mateix aparador, el 2005 una espectacular Hilary Swank va posar amb un Guy Laroche blau marí que deixava al descobert la seva esquena, un modelàs que va competir amb el de la ‘top’ Gisele Bündchen, un voluminós vestit blanc amb brodats de lluentó, d’estil imperi, firmat per Galliano per a Dior.

Gosadia a la ‘red carpet’

Un dels models més atrevits que s’han vist a l’alfombra vermella ha sigut el vestit negre transparent del dissenyador Bob Mackie que va lluir Cher el 1988 quan competia amb Meryl Streep per l’Oscar a la millor actriu pel seu paper ‘Encís de lluna’ (1987), que finalment es va emportar.

Damunt dels escenaris, Tina Turner ha sigut única, com únic va ser el model amb què el 2008 va tornar als directes: un minivestit brillant de comptes que realçava la seva figura, un disseny també de Bob Mackie amb què va deixar el públic bocabadat.

Madonna, la reina del pop, ha sigut capaç de reinventar-se una vegada i una altra i sorprendre amb el seu vestuari en multitud d’ocasions, tot i que va ser mític el vestit blanc amb faldilla de tul que va preparar amb vel, guants i cinturó amb les paraules ‘boy toy’ amb què va captivar el públic en els premis MTV de 1984.

Encara es parla del vestit verd de Versace amb què Jennifer Lopez va aparèixer en els Grammy de l’any 2000, una creació amb un pronunciat escot que arribava fins a diversos centímetres per sota de melic i també dels dissenys escultòrics d’Azzedine Alaïa per a Grace Jones.

I de l’icònic vestit d’imperdibles de Gianni Versace que va fer que Elizabeth Hurley brillés en l’estrena de la pel·lícula ‘Quatre bodes i un funeral» el 1994, de la mateixa manera que Michelle Obama va brillar en el seu primer ball inaugural de la presidència amb un vestit blanc amb plomes i pedreria i milers de cristalls de Swarovski, creat per Jason Wu.

Blanques i radiants

Quant als vestits nupcials, han destacat el de Grace Kelly, confeccionat amb 25 metres de tafetà de seda, 90 metres de tul i encaix antic de Brussel·les, una de les creacions mes famoses per donar el «sí vull» juntament amb el model de romàntic de Jacqueline Kennedy, imitats milers de vegades.

Notícies relacionades

També molt copiat ha sigut el de la princesa Diana, un disseny voluminós amb 7 metres de cua en la qual es van fer servir 37 metres de tafetà de seda i que aviat es tornarà a posar de moda, ja que apareixerà en la nova temporada de la sèrie ‘The Crown’. I el de duquessa de CambridgeCatalina Middleton, de tall tradicional i creat per Sarah Burton.

Tot i que si hem de parlar de vestits de núvia, ¿qui ha oblidat el minimalista disseny de Narciso Rodríguez per a Carolyn Bessette en el seu casament amb John John Kennedy? I l’esmòquing blanc de Bianca Jagger, de Yves Saint Laurent, amb el qual es va casar amb Mick Jagger. I l’estil vintage de Kate Moss, amb un John Galliano. Versos lliures de la moda nupcial. I, com deia Coco Chanel, «la llibertat sempre és elegant».