Canvis en les audiències

Benvinguts a Twitch, el nou Netflix

  • El 81% dels usuaris de la plataforma de vídeos en directe creuen que es convertirà en el nou rei del ‘streaming’ malgrat oferir un contingut diferent, segons un estudi

  • Un 41% dels pares assegura que els seus fills consumeixen diàriament els continguts de la xarxa social d’Amazon, que s’ha convertit en la quarta en què més inverteixen les marques

Benvinguts a Twitch, el nou Netflix
4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan l’últim Cap d’Any Ibai Llanos va causar sensació amb les campanades més transgressores, amb un espai de cinc hores emès des de casa seva a través de Twitch, que va reunir en el moment del raïm més de 550.000 dispositius connectats (segur que més persones) i que va arribar a superar de sobres l’audiència de les cadenes ‘clàssiques’, com La Sexta o Cuatro, vam assistir en directe al naixement d’una nova manera de fer i veure contingut audiovisual. I no tots van ser joves, fins i tot l’exministre de Sanitat i candidat socialista a les eleccions catalanes d’aquest diumenge,Salvador Illa, va explicar a Twitter que va donar la benvinguda al 2021 amb la seva família veient l’‘streamer’ basc (Bilbao, 1995), que ni TVE ni Antena 3.

La plataforma propietat d’Amazon des del 2011, que va néixer el 2007 sota el nom de Justin.tv com un lloc per retransmetre videojocs, ha anat evolucionant en els últims mesos per difondre contingut d’allò més variat, com vídeos còmics, crítiques, reaccions i fins i tot comentaris sobre política i actualitat, que han elevat la seva popularitat, sobretot entre els més joves, els que veuen pocs al·licients a prémer el comandament a distància de la tele convencional i fins ara s’entretenien amb Youtube.

Per ells Twitch s’ha convertit en una opció d’entreteniment al nivell de Netflix, HBO o Movistar+. I no només això, a més de canviar el comportament del consum televisiu entre els usuaris, la plataforma està canviant la forma d’inversió de les marques a les xarxes socials.

Milions de visites diàries

Així ho certifiquen els 17,5 milions de visitants diaris (amb una mitjana d’1,5 milions d’espectadors), els més de 4 milions de creadors de contingut o ‘streamers’ que cada mes realitzen directes a través la plataforma, on, a més d’Ibai, triomfen també El Rubius, AuronPlay o The Grefg, que superen el milió de seguidors i es troben entre els més populars del món.

I així ho ratifica una enquesta realitzada a 1.576 persones majors d’edat, entre les quals, molts professionals del màrqueting, que ha publicat la companyia de recerca ‘online’ Toluna.

L’estudi destaca que Twitch és el «nou ‘place to be’» d’‘influencers’ habituals d’altres xarxes socials, i de personalitats del món de l’esport, i fins i tot la política (potser van veure la congressista demòcrata Alexandria Ocasio Cortez jugant a l’Among Us per demanar el vot als joves). És per això que el 93% dels professionals del màrqueting enquestats auguren a aquesta xarxa social una llarga vida.

El futur de la TV i les marques

Les marques, que busquen estar on hi hagi les audiències, ja tenen identificada aquesta plataforma en creixement com un espai on ser visibles i actives. En aquest sentit, el 92% dels professionals del màrqueting enquestats afirmen que la seva marca està present a Twitch o hi estarà, i gairebé un 40% ja hi són presents.

El 49% dels professionals enquestats creuen que estem davant el futur de la televisió i que la deixarem de consumir de la manera tradicional. Cal destacar que gairebé el 81% apunten que es convertirà en una plataforma com Netflix o Movistar+, malgrat oferir un altre tipus de contingut, bastant distant de la ficció.

Les dades de l’estudi de Toluna situen Twitch com la quarta xarxa social en inversió per part de les marques, el 59% dels professionals enquestats admeten dedicar a Twitch entre la meitat i la majoria del pressupost destinat a RRSS, una clara adaptació a l’entorn digital, en continu moviment, i que ara, sens dubte, regeix Twitch.

Usuaris i pares

Com moltes altres xarxes socials, Twitch té continguts gratuïts i d’altres de pagament, i són els mateixos usuaris els que poden activar-los. Prop del 73% dels pares enquestats creuen que hi hauria d’haver més regulació de l’ús de diners en els menors d’edat dins de la mateixa plataforma.

Notícies relacionades

Gairebé el 41% dels tutors asseguren que els seus fills utilitzen Twitch diàriament, davant el 6%, que desconeix l’ús que fan els seus fills de la plataforma. A més, es pot destacar que el 71% dels pares enquestats fan que els seus fills utilitzin Twitch des dels telèfons o ordinadors familiars per poder tenir-ne un control.

El ‘boom’ d’aquesta plataforma s’ha disparat durant la pandèmia, ja que ha sigut el lloc on s’han refugiat multitud de ‘gamers’, ‘youtubers’ i ‘influencers’ a fi de compartir contingut amb els seus seguidors, i s’ha convertit en una xarxa social coneguda per tot el món. Més d’un 40% dels enquestats estan subscrits a algun canal de Twitch, ja que pel simple fet de tenir contractat Amazon Prime tens avantatges de pagament de manera gratuïta.