Exemple de ‘slow fashion’ patri
Kaotiko, moda jove i sostenible, ‘made in Barcelona’ a la conquesta del món
La marca catalana s’ha convertit en un referent ‘cool’ dels mil·lennistes que busquen exclusivitat i un compromís amb l’economia local i el medi ambient
Els que ara vesteixen de Kaotiko a les portes de l’institut o la universitat no havien nascut o portaven bolquers quan Ángel Palacios i Katia Vilagines, un matrimoni d’un cordovès i una francesa establerts a Barcelona van obrir la primera botiga de la marca de les dues K al carrer de Cucurulla, al centre de la ciutat comtal. En aquells 30 metres quadrats venien Adidas, Nike o Levi’s a la joventut, però hi havia un tipus de producte que els clients els demanaven i que cap d’aquestes grans marques els oferia. Així que van fer un salt al buit i van decidir crear la seva pròpia línia per complir els desitjos dels clients. Eren a Barcelona, potència de la indústria tèxtil, amb Mataró i Igualada a quatre passes.
La idea del nom rotund i cacofònic se li va ocórrer en un ‘brain storming’ a un empleat de la botiga que havia estat pels EUA i el Japó i que tenia la teoria que els noms més sonors es quedaven en la memòria més temps. I així va ser, perquè des del 1999 fins ara ha plogut molt, però Kaotiko continua mantenint la mateixa filosofia amb què va apujar la persiana el primer dia: «Acostar la moda al carrer, creant una comunitat que comparteix molt més que un estil de vida». Però no només això, el segell ‘made in BCN’, que aposta per la producció local i el consum responsable, als antípodes de la ‘fast fashion’, ha dotat les peces d’un caràcter exclusiu molt apreciat pels mil·lennistes, d’entre 18 i 25, que, a més, valoren molt el respecte pel medi ambient.
El valor de l’artesà
«El nostre públic és el que prefereix una dessuadora original i bona a moltes de pitjor qualitat», diu amb orgull Germán Bernad, actual director executiu de la companyia. «Els xavals venen buscant una cosa diferent i saben que cuidem molt el producte. Fem artesania pura. Això ho valoren molt. I, sobretot, no trobar-se a classe amb 15 persones vestides amb el mateix».
El CEO no ha estat des dels inicis a Kaotiko, però gairebé. Les peces amb rotllo ‘cool’, urbà, ‘athleisure’ i surfista van connectar de seguida amb el públic i l’Ángel i la Katia van obrir més botigues a Barcelona (Gran Via 2, La Maquinista –que ha tancat aquest any–, al Maremagnum, una altra a la zona alta de la ciutat...). «Aquelles botigues compraven calçat a Diesel, on el meu germà Juan Ramón era el director comercial, i també a Puma Internacional, on jo era el director comercial», recorda Bernad. Quan el matrimoni Kaotiko va decidir expandir el negoci fora de la ciutat es va aliar amb la família Bernad, que el 2015 va comprar el 51% de la marca. I així van arribar les actuals nou botigues físiques que la marca té disseminades per la geografia: dos a Madrid (Fuencarral i el centre comercial Plenilunio), una altra a Barcelona (al centre comercial Glòries), Platja d’Aro, València, la Corunya, Mallorca i Sant Sebastià.
En aquest temps també hi ha hagut fructíferes incursions fora, amb ‘pop ups’ a Berlín (per tres mesos) i a Londres (dues setmanes). «Ho hem fet per sembrar i perquè la web en recollís els fruits», explica Bernad, que constata que Espanya és el principal mercat de la producció de la web, el 80%, i l’altre 10% és Alemanya, on Zalando els ha donat molta visibilitat. També venen a França, Bèlgica..., i «un percentatge minúscul» als Estats Units i Sud-amèrica.
Bernad és optimista, ja que l’empresa preveu facturar 2 milions d’euros el 2021 només a través de Zalando, amb qui va segellar un acord fa poc més d’un any, i arribar així als 10 milions d’euros aquest exercici.
«El nostre públic és el que prefereix una dessuadora original i bona a moltes de pitjor qualitat»
CEO de Kaotiko
Explosió de l’‘e-commerce’
L’últim any, Kaotiko s’ha bolcat en el seu ‘e-commerce’, que ha crescut un 150%, mentre que les botigues físiques s’han ressentit per la falta de turistes a causa de la pandèmia (els seus establiments són als centres de ciutats acostumades a rebre moltíssims viatgers). Per exemple, a Barcelona, la ‘concept store’ és a la Rambla de Catalunya, 54. «La botiga de Cucurulla se’ns va quedar petita i el 2019 ens vam traslladar a un edifici emblemàtic. Havia sigut una ferreteria i una galeria d’art a principis del segle passat. Vam voler conservar la façana, la placa i la tipologia de la lletra», explica el Germán, la família del qual té des del 2018 el 90% del capital de la societat (els fundadors, Palacios i Vilagines, en mantenen el 10% però no participen de la gestió).
«El que em va enamorar de la marca és que la producció era local i que els proveïdors són de tota la vida. El mateix tallador, el mateix planxador, el mateix brodador..., fins i tot han passat de generació en generació. Nosaltres hem sigut sempre així, no és una cosa d’ara de la pandèmia. I mira que és molt fàcil anar-te’n a Portugal o l’Àsia i que et costi tot la meitat, però jo m’hi nego perquè la meva marca perdria moltíssima frescor. ¿Saps com és de brutal que cada dilluns treguis una llista de vendes de les botigues i tu enviïs a fabricar només el que necessites, i que no facis un sobreestoc? ¿O el que és agafar el cotxe i en 20 minuts plantar-te a Mataró i fer-te un cafè amb el brodador, amb el tallador..., i veure com va la teva peça? Com la cusen, com la broden...», diu orgullós. «La pandèmia només ha fet que confirmar el que ja sabíem a Kaotiko, que cal fer un consum responsable, que no té cap sentit comprar quatre peces iguals, és millor comprar-ne dues de sostenibles», defensa.
Notícies relacionades
La companyia, que té més de 80 treballadors en plantilla i 130 més d’indirectes, ha traslladat la seva seu al carrer de Josep Pla, al Poblenou de Barcelona i manté el centre de producció a Mataró per a la confecció de dessuadores i samarretes, els seus ‘hits’, que representen el 90% de la producció total. La resta procedeix de tres proveïdors nacionals: el punt i la llana, d’Igualada; les peces texanes, de Granada, i el calçat, d’Elx, d’on procedeix Bernad i la seva família.
«El que em va enamorar de la marca és que la producció era local i que els proveïdors són de tota la vida. El mateix tallador, el mateix planxador, el mateix brodador...»
CEO de Kaotiko
Nous projectes
Des de fa un any i mig han obert la línia ‘Genderless’, amb talles des de la XS fins a la XL. «Fem fotos amb models home i dona, perquè cadascú es posi el que vulgui, quan vulgui i com vulgui. Aquesta col·lecció funciona molt bé. Ara mateix ja és un 20% de la producció», assenyala el CEO. I des de Nadal han estrenat una col·lecció Kids, de la qual també s’encarrega l’equip de disseny de Barcelona.
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última moda, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim crit al carrer i també a les xarxes socials, i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registreu-vos a Entre Tots i escriviu-nos per explicar-nos les vostres inquietuds o compartir les vostres experiències.