Ídols de les xarxes socials
Aquest és l’Olimp dels ‘influencers’, ‘youtubers’, ‘tiktokers’ i ‘streamers’ que més ho peta a Espanya
Els nous déus mil·lennistes i ‘centennials’ sumen milions de seguidors, subscriptors i zeros en el seu compte corrent «creant contingut» preparat per consumir al moment a la pantalla del mòbil
És probable que els segueixis o en sàpigues pels teus fills. Els ídols de les noves generacions mil·lennistes i ‘centennials’ no surten a la caixa tonta, sinó que tenen una legió de milions de seguidors fidels que xafardegen el seu dia a dia a través de la pantalla del mòbil. A més ‘likes’ més zeros en el compte corrent. ‘Instagramers’, ‘youtubers’, ‘streamers’ i ‘tiktokers’ són els déus de l’Olimp i la nova professió d’èxit per alguns escollits.
A Espanya, aquest és l’esquadró que talla el bacallà.
María Pombo
Més de 2,2 milions de fans segueixen María Pombo, la ‘reina de l’Instagram’ a Espanya i ja tota una ‘celebrity’ que tan aviat surt a l’‘¡Hola!’ que a l’edició espanyola de ‘Forbes’ de l’octubre del 2020, que la va retratar com la punta de l’iceberg d’aquesta nova professió de fama i èxit entre els joves amb talent comunicatiu. La madrilenya, mare d’un nadó de mesos anomenat Martín, va deixar Turisme i Protocol i mai va estudiar Magisteri, la seva gran passió, «per la pressió de trobar una sortida laboral». Un viatge als EUA li va canviar la vida i va decidir obrir un perfil a la xarxa social de les fotos. La besneta de l’escriptor Víctor de la Serna i exnòvia del jugador del Madrid Álvaro Morata suscita una curiositat màxima: la seva vida, casa seva, la seva maternitat, les seves operacions d’estètica (s’ha retocat el nas)... El seu va ser el primer casament d’una ‘influencer’ que un mitjà de comunicació espanyol va retransmetre en directe, i després, quan estava embarassada, va anunciar que patia esclerosi múltiple. És un dels rostres més demanats per les marques, i pot arribar a cobrar 4.000 euros per un post patrocinat. Emprenedora de soca-rel, també ha llançat dues marques de roba pròpia: Tipi Tent i Name The Brand, a més d’un festival de música, el Suavefest. A més, té l’honor de centrar una de les recerques més populars a Google: «¿Quants anys té María Pombo?». Doncs 27, va néixer el 17 d’octubre de 1994.
Dulceida
Amb gairebé tres milions de seguidors, Aida Domènech, més coneguda com a Dulceida, és la prescriptora de moda catalana amb més fidels a la xarxa. Segons el portal Coobis, l’‘it girl’ de 32 anys, ocupa el tercer lloc entre les principals ‘influencers’ espanyoles aquest 2021, rere María Pombo i l’actriu d’’Élite’ Ester Expósito. La de Badalona va iniciar la seva carrera professional en l’àmbit de la moda a través del seu blog de nom homònim. Des d’aquí va començar portar roba i accessoris d’altres, així com també explicava moments importants de la seva vida. Després del blog van venir Instagram i Youtube. Les marques l’adoren i els seus ’preciosos’, també, ansiosos de saber dels seus tatuatges, els seus ‘looks’, les seves operacions, el seu festeig, casament i separació d’Alba Paul. I tot això sense haver acabat els estudis («a 4t d’ESO vaig ser molt rebel i no vaig acabar l’institut»). Després de passar un any en blanc, va treballar 18 mesos de dependenta al Zara. Com Pombo, també ha organitzat un festival, però de moda, i a més ha escrit un llibre, ‘Dulceida. Guía de estilo’ (Cúpula), ha tret un perfum, ‘Mucho amor by Dulceida’, a la venda a les perfumeries Druni i la seva pàgina DulceidaShop, on també ven la seva línia de roba. Asseguren que els seus posts valen 6.000 euros.
El Rubius
A principis de l’any vinent, Amazon Prime Video estrenarà un documental dedicat a El Rubius per celebrar el desè aniversari del seu primer vídeo pujat a Youtube. Amb més de 40 milions de seguidors en aquesta plataforma, Rubén Doblas Gundersen (31 anys) és l’‘streamer’ pioner al nostre país, qui abans es va fer famós pels seus vídeos de ‘gameplays’, ‘esquetxos’, paròdies, muntatges i videoblocs. El ‘youtuber’ més gran d’Espanya –i un dels 50 més importants del món– va néixer a Mijas (Màlaga), però té ascendència noruega, i les seves xifres són de rècord (més de 800 vídeos pujats, 40,3 milions de subscriptors i està per sobre les 9.000 milions de visualitzacions). També juga a Twitch, on ja és el quart usuari amb més seguidors del món (10 milions). En el seu historial té molts èxits, com que el 2016 la revista ‘Time’ el nomenés «conquistador ‘online’» i l’inclogués en la seva llista de «líders de la pròxima generació», i que el 2018 superés el rècord mundial d’espectadors en viu durant una transmissió en línia de Youtube d’un torneig presencial de ‘Fortnite’, o que a principis d’aquest mateix any es guanyés milers d’enemics a l’anunciar durant un directe de ‘Rust’ –un joc de supervivència– que marxava a Andorra per pagar menys impostos. En un comunicat que va aixecar polseguera a les xarxes socials va dir: «Aquests 10 anys de ‘youtuber’ he pagat gairebé la meitat que he guanyat en impostos. I estic molt content d’haver-los pagat. El que em molesta és que, tot i que porti des del primer dia fent les coses bé i de manera legal, com sens dubte s’ha de fer, Hisenda m’hagi tractat com si fos un ‘delinqüent’». El seu sou, el 2019, l’última xifra oficial disponible, s’estimava en 867.000 euros nets a l’any.
Vegetta777
«‘¡¡¡Madre mía, Willy, compañero!!!’» o «‘¿Casualidad? Mmm... lo dudo’» són, entre totes les falques, potser, les més representatives dels directes de Vegetta777, menys conegut com Samuel de Luque Batuecas (Madrid, 1989), el segon ‘youtuber’ espanyol amb més subscriptors –s’acosta als 33 milions– i el sisè de parla hispana, guanyats a base de ‘gameplays’ de molta varietat (‘Minecraft’, ‘GTA V’, ‘Rainbow Six’, ‘Hello Neighbor...’). La seva inconfusible veu aflautada és un dels seus segells marca de la casa, imitat moltes vegades per tots els que esperen tenir un futur ‘streamer’. Avorrit de la tele catòdica, aquest auxiliar d’infermeria va obrir el seu canal el 2008, i es va fer amic d’un altre noi que pujava contingut semblant al seu, Willyrex (el de «‘Willy, compañero’»). El 2014, i ja amb 600.000 subscriptors, tots dos van marxar un temps a Los Angeles. Altre cop a Espanya, el 2015, van escriure el seu propi llibre, ‘Wigetta, un viaje mágico’, el primer dels molts que ha creat Vegetta777 (també té sèries famoses, com ‘Karmaland’ i ‘Planeta Vegetta’). El 2017, va ser un dels primers ‘youtubers’ a marxar a Andorra (amb un canal valorat en 7,7 milions de dòlars).
Ibai Llanos
«Si a tu et treuen molt és perquè guanyes molta pasta, així que no t’hauries de preocupar perquè te la treguin, perquè vius bé», li va contestar l’’streamer’ i estrella de Twitch Ibai Llanos Garatea al seu company El Rubius quan la polèmica d’Andorra. El bilbaí, de 26 anys, que ara viu a Cerdanyola del Vallès (Barcelona), va defensar quedar-se a Espanya, «perquè es viu bé i es menja de meravella». Amb Gerard Piqué, és el fundador i propietari de l’equip d’esports electrònics KOI, a més de presentador a G2 Esports (on es competeix amb diversos videojocs, com ‘League of Legends’ i ‘Hearthstone: Heroes of Warcraft’). A Twitch té 8,3 milions de seguidors (el novè amb més audiència global) i 7,2 milions més al seu canal principal de YouTube. Per les seves retransmissions en directe ha guanyat el 2020 i 2021 el premi a l’Streamer de l’any, ‘Forbes’ l’ha declarat una de les persones més influents d’Espanya i ja s’ha convertit en tota una ‘celebrity’, a qui visiten famosos com Sergio Ramos i Rauw Alejandro. Ha recaptat 100.000 euros per ajudar els damnificats pel volcà de La Palma, i en el mateix directe se li va escapar per error el seu sou mensual, uns 125.000 euros. Això només com ‘streamer’ a Twitch, sense comptar altres contractes publicitaris i esdeveniments. La sort i l’audiència li somriuen. Si l’any passat mig milió de persones van seguir les campanades des del seu canal de Twitch, aquest 31 de desembre es proposa superar-se amb un convidat d’excepció, i un clàssic a l’hora d’acomiadar l’any, Ramón García.
AuronPlay
Segons TwitchTracker, AuronPlay és el primer creador de contingut espanyol amb més seguidors a Twitch (i el 10è d’àmbit global): gairebé 11 milions (més de 37.000 subscriptors actius per sessió). Raúl Álvarez Genes, nascut a Badalona el 1988, va deixar l’empresa d’arts gràfiques i enquadernació on treballava i des del 2006 es va dedicar a pujar vídeos d’humor a Youtube (fenòmens d’internet, bromes amb altres amics com Jordi Wild i ‘trolejos’ telefònics), en què suma gairebé 29 milions de subscriptors en el seu canal principal i 12,4 en el secundari (els seus vídeos s’han reproduït 5,72 mil milions de vegades). El que va començar com un «passatemps» es va convertir en el seu estil de vida. Fins que el 2019, com altres creadors de més edat, va decidir reinventar-se a Twitch. Amb tanta sort i seguidors, que el setembre passat va tancar el seu compte principal de Youtube per dedicar-se a les retransmissions. Durant aquest temps ha escrit tres llibres i ha protagonitzat diversos xous en teatres, amb companys com Wismichu. El seu sou mensual ronda els 110.000 euros en l’actualitat.
Naim Darrechi
El ‘tiktoker’ amb més seguidors d’Espanya (27,5 milions) és també un dels més polèmics creadors de contingut dels últims temps. La popularitat del mallorquí d’ascendència argentinaNaim Darrechi, de 19 anys, va créixer com l’escuma durant el confinament (ara es diu que guanya entre 12.600 i 21.000 euros per post). A l’institut havia provat amb el futbol i des del 2016 va començar a gravar contingut ‘humorístic’ a la ‘vella’ Musical.ly. El 2019 va publicar el seu llibre ‘Muy personal’, i va provar amb la música amb cert èxit, a causa del suport dels seus milions de fans. S’ho ha cregut de debò i ja ha tret diverses balades, com ‘Volver a empezar’ o ‘Te invito a volar’ (disponibles a Youtube). Unes lletres, per cert, que no tenen res a veure amb la polèmica que va protagonitzar fa uns mesos, quan en una xerrada amb el ‘youtuber’ Mostopapi va dir entre rialles: «No em poso condó i sempre acabo dins perquè crec que soc estèril». Fins i tot la ministra d’Igualtat, Irene Montero, va alçar la veu a les xarxes, i l’advocacia balear va presentar una querella per discriminació i engany contra les dones, per la qual cosa el jove podria ser castigat a una pena de presó de sis mesos a dos anys i una multa.
Julia Menu García
Amb gairebé 23 milions de seguidors a TikTok, i més de 800.000 milions de ‘likes’, la ‘Charli D’Amelio’ espanyola pels seus vídeos d’humor i entreteniment, amb paròdies sobre el dia a dia (vida en parella, situacions familiars, moments ridículs) es diu Julia Menu, una ‘referenta’ per a la Generació Zeta. A molts dels seus vídeos interpreta dos personatges que ella mateixa ha creat, conegudes com ‘Las hermanas de TikTok’ (protagonistes del seu primer llibre, publicat el 2020). També puja continguts d’un altre tipus, com reptes virals, vídeos musicals, tutorials de maquillatge i peces ‘making off’. La creadora d’Almeria, de 31 anys, i nòvia de Fran Callejón, un altre famós ‘tiktoker’, també té un perfil a Youtube, La Yubitera. Però malgrat els seus milions de fans, encara no guanya tant com els seus companys. «Molts de vosaltres penseu que tenim la vida resolta i això no és així», va explicar al juny. Assegura que porta guanyats a TikTok 18.000 euros. «Res, comparat amb què pots guanyar en altres plataformes», diu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.