Avió emblemàtic

L’últim Boeing 747 de la història

La singular casa de pedra del segle XVI que pot ser teva per 1 euro

La companyia nord-americana deixa de produir l’aeronau més emblemàtica del món després de 53 anys i 1.574 unitats

L’últim Boeing 747 de la història

Boeing/Paul Weatherman

2
Es llegeix en minuts
Alexandra Costa

S’acaba una era. La del Boeing 747, l’avió més famós del planeta. L’últim ‘Jumbo’, el número 1.574, acaba de sortir de la línia d’acoblament de la companyia nord-americana. L’aerolínia Atlas Air serà l’encarregada de posar-lo en circulació a partir de principis de l’any que ve. Per primera vegada, i després de 53 anys ininterromputs produint aeronaus, la planta d’Everett, a Washington, és buida. I continuarà així, ja que l’empresa ha anunciat que no posarà cap avió en servei fins a la pròxima dècada.

El 747 va ser concebut durant l’edat daurada de l’aviació, durant la dècada dels anys 60 del segle passat. Els viatges amb avió estaven de moda i el sector tenia el repte de connectar grans distàncies. En aquest sentit, aquest model va ser un dels grans impulsors de les rutes intercontinentals. Però el seu disseny va significar molt més.

El mític quadrimotor i pioner a incorporar el fuselatge ample

Va ser el primer avió comercial a tenir un quadrimotor. Això es traduïa en un abast més gran i, en concret, en una autonomia de fins a 14.00 quilòmetres. I no només en això va ser pioner: també va incorporar el fuselatge ample. És a dir, va fer petites les altres aeronaus. Va deixar enrere les files de 2 a 6 seients amb un únic passadís per donar pas a múltiples classes de viatge amb files de 7 i fins i tot de 10 seients amb doble passadís.

D’aquesta manera, va sorprendre per les seves dimensions i, sobretot, per la porta al morro i la cabina elevada de dos pisos, cosa que va donar lloc al seu sobrenom ‘Jumbo’. Durant 36 anys va ser l’avió de passatgers més gran del món, capaç de transportar fins a 400 persones.

Primer vol: el 9 febrer de 1969

L’abril  de 1966, Pan Am, l’aerolínia  internacional més important dels Estats Units des de la dècada de 1930 fins a la seva fallida el 1991, va clavar un cop sobre la taula: va encarregar 25 unitats del primer model, el 747-100, per les quals va pagar gairebé 500 milions d’euros. Això va suposar el principi de l’era d’aquesta mítica i emblemàtica aeronau, que va solcar el cel per primera vegada el 9 de febrer de 1969.

Notícies relacionades

Amb els avenços tecnològics, els experts en aeronàutica van afirmar que el Boeing 747 quedaria obsolet quan s’haguessin venut les primeres 400 unitats. En canvi, va superar totes les expectatives amb escreix: el 1973 va ser l’avió de James Bond a ‘Viu i deixa morir’, des de 1990 és l’‘Air Force One’ del president dels Estats Units i el 1993 va arribar a les 1.000 unitats fabricades.

De tots, en l’actualitat només queden 447 versions en servei: 44 són de passatgers i més de la meitat (25) pertanyen a Lufthansa, segons indica l’empresa d’anàlisi aeronàutica Cirium. La resta són avions de càrrega i els 1.574 Boeing 747, part de la història.