Avenç espacial
La idea sorprenent de la NASA per arribar a Mart
El robot de la NASA InSight s’apaga per sempre: «El seu llegat continuarà viu»

Les agències públiques i les empreses privades estan aprofitant l’auge significatiu que s’està produint en l’avenç de la tecnologia per a l’exploració espacial per apostar i portar a terme missions noves. Un exemple és el nou sistema d’aterratge, SHIELD, impulsat per la NASA, pensat per substituir el que s’utilitza actualment.
Segons els investigadors responsables d’aquest nou projecte, el sistema SHIELD permetria l’aterratge a llocs on abans era inviable, i també podria reduir el cost actual de les missions espacials. Així, fer servir aquest mètode per aterrar a Mart, seria una alternativa més segura, fàcil i econòmica.
Fins al moment els experts han hagut d’enviar els robots coneguts com a rovers al planeta marcià, els quals no es poden controlar des de la Terra, i s’han hagut de fiar dels controls automàtics fets per un ordinador. Per aterrar a la superfície d’aquest planeta, la NASA ha utilitzat diverses tàctiques com descendir amb paracaigudes, propulsors, airbags gegants i, fins i tot, amb grues aèries.
La NASA utilitzarà el sistema SHIELD a la missió de recuperació de mostres a Mart i emprarà la nau Sample Retrieval Lander (SRL) per descendir en aquest planeta i recollir mostres del ‘rover’ Perseverance per impulsar-les a l’espai, on les agafarà la nau Earth Return Orbiter (ERO) per enviar-les a la Terra.
Aquest sistema innovador consta d’una base circular i un forma piramidal que es plega en el moment en què absorbeix l’energia que produeix quan xoca contra el terra. «Creiem que podríem anar a zones més complicades, on no voldríem arriscar-nos a l’intentar col·locar un rover de 1.000 milions de dòlars amb els nostres sistemes d’aterratge actuals», afirma Lou Giersch, director del projecte.
Disponibilitat per al 2023
Notícies relacionadesLa NASA va demostrar a l’estiu la capacitat del nou sistema quan va estampar un recipient al qual hi havia un mòbil, una ràdio i un acceleròmetre contra el terra a uns 177 km/h. Després de la prova, els enginyers van verificar com tots els objectes estaven intactes i no havien tingut cap dany.
«L’únic ‘hardware’ que va resultar danyat van ser alguns components de plàstic que no ens preocupaven. En general, aquesta prova va ser un èxit», va detallar Giersch. Després d’aquests resultats positius, l’equip preveu que el 2023 ja estarà finalitzada la resta del mòdul d’aterratge.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- BCN rebutja l’exigència dels EUA de retirar la inclusió en una biblioteca
- Retorn sonat Lady Gaga torna a Barcelona set anys després: anuncia dos concerts al Palau Sant Jordi a l’octubre
- Catalunya és la segona comunitat amb més baixes laborals: Pané proposa revisar si hi ha alguna "disfunció" al sistema
- «ARAUJO I RAPHINHA NO JUGARAN» Flick s’enfada per la data del duel amb l’Osasuna: «No estic content, no és el millor dia, però no busquem excuses»
- En el ple El TC anul·la el vot delegat de Puigdemont, però salva la constitució del Parlament
- Tribunals La fiscalia dona llum verda a la suspensió de l’ingrés a la presó de Laura Borràs fins que es tramiti l’indult