La nova fama

De portar-li els cafès a Paris Hilton a visitar la Casa Blanca per parlar de la reforma penitenciària: el fenomen Kim Kardashian

De portar-li els cafès a Paris Hilton a visitar la Casa Blanca per parlar de la reforma penitenciària: el fenomen Kim Kardashian

EPC

3
Es llegeix en minuts
Desirée de Fez
Desirée de Fez

Periodista i crítica de cinema.

ver +

Els mecanismes de la fama mai deixaran de ser motiu d’interès, fascinació i estudi. Per tant, aliment tant de la ficció com del documental. Aquests mesos s’han estrenat dues sèries de ficció que aborden les dinàmiques i els efectes de la fama des de diferents llocs: ‘Enjambre’ (Prime Video) i, més comentada, ‘The Idol’ (HBO Max), que han generat una controvèrsia que ha deixat en últim pla la seva (paròdica) exposició de com es crea una estrella.

El documental de dos episodis ‘Las Kardashian: Una dinastía multimillonaria’ (2023), que s’acaba d’estrenar a Movistar+, es pregunta sobre el concepte de fama a través del clan que millor la coneix: les Kardashian. El fil conductor és la història personal de Kim, la cara més visible, tot i que el documental apunta que la ment mestra de la dinastia és Kris Jenner, la matriarca. I la reflexió que creua el documental està clara: el famós no neix, es fa.

La fama com a producte (i sense motius concrets) és un dels eixos de ‘Leas Kardashian: Una dinastía multimillonaria’. L’altre és la confirmació del do innat d’aquestes dones per avançar-se als temps a l’intuir abans que ningú les eines que han d’utilitzar per continuar sent les més famoses. Kim Kardashian es va preparar (i ho va aconseguir) per ser famosa en temps de paparazzis, quan la premsa rosa decidia qui era famós i qui no. Va ser amb ‘Keeping Up With the Kardashians’ (2007-2021), la gran estrella de la telerealitat.

El programa, que mostrava el dia a dia de la família, va durar vint temporades i, segons un dels seus productors, responia al següent esquema: baralla multiplicada per tres + amor multiplicat per tres. És a dir, sarau i reconciliació familiar per tres, una fórmula que les va convertir en la família més popular dels Estats Units. I quan van aparèixer les xarxes no només van ser les primeres a intuir el potencial de Twitter i Instagram, sinó que van establir les bases d’un model de famós que encara perdura: el famós d’Instragram. En realitat, són pioneres en la combinació a les xarxes socials de la primera persona frontal i l’exhibició consumista.

Notícies relacionades

‘Las Kardashian: una dinastía multimillonaria’ no explica coses noves de Kim Kardashian i família. És un documental molt convencional i televisiu confeccionat a base de material d’arxiu i d’entrevistes a experts en cultura popular, periodistes i persones que en algun moment van formar part de l’entorn de les Kardashian. Però, tot i així, juga amb un avantatge: la quantitat de material visual que hi ha d’aquestes dones. ¿Com no hi ha d’haver imatges potents d’una família que ha fet d’aquestes imatges un empori? Fins i tot coneixent-los ja d’abans, a l’estar concentrats en una hora i mitja, els moments cabdals de les Kardashian encara resulten sorprenents.

Al documental es parla dels inicis de Kim Kardashian com a estilista i noia dels cafès de Paris Hilton, l’escàndol amb el seu vídeo sexual, el seu efímer matrimoni (72 dies) amb el jugador de l’NBA Kris Humphries, la dignitat amb què va inaugurar per molts diners uns lavabos públics a Nova York, la seva conversió, dirigida per Kanye West (el seu tercer marit), en icona de la moda i la gestació en comú d’una fortuna espectacular i la seva croada, en qualitat d’advocada, per reformar el sistema de presons als Estats Units. Kim Kardashian va passar de portar-li els cafès a Paris Hilton a visitar la Casa Blanca per parlar amb Donald Trump de la reforma penitenciària. Independentment de si fascinen o generen rebuig, tant ella com les altres Kardashian són clau per entendre els mecanismes de la fama durant els últims vint anys.