Plataforma de negoci

L'epicentre del vi espanyol

La Barcelona Wine Week aterra en el panorama firal de Barcelona per donar a conèixer un relat diferencial del sector vitivinícola en un certamen que uneix 'networking' amb activitats lúdiques

chica-catando

chica-catando

4
Es llegeix en minuts
Anna Solà

La potència econòmica, social, cultural i gastronòmica del vi espanyol és àmpliament reconeguda al nostre territori, però fa temps que el sector reivindica una plataforma unitària de projecció que li permeti fomentar i continuar el seu creixement internacional. La resposta a aquestes necessitats la té Barcelona Wine Week, el nou aparador del vi espanyol que se celebra entre els dies 3 i 5 de febrer al pavelló 8 del recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona.

L’objectiu d’aquesta plataforma creada fa poc és establir un espai expositiu dedicat únicament al sector vitivinícola des del qual visibilitzar l’oferta excepcional de vins de les diferents regions productores d’Espanya. Organitzada per la Fira de Barcelona a través de la seva societat Alimentaria Exhibitions, ocuparà el pavelló 8 del recinte de Montjuïc, amb al voltant de 20.000 m2 de superfície expositiva. 

L’esdeveniment ha tingut una gran acollida en el sector. Compta amb la col·laboració de la Federació Espanyola del Vin (FEV) i ICEX España Exportaciones e Inversiones, i amb el suport de les principals empreses, cellers, institucions i organismes de les regions vitivinícoles del país. L’organització del certamen ha treballat per oferir el màxim d’oportunitats  al sector; per aquesta raó comptarà amb més de 550 empreses expositores, moltes de les quals pertanyen a les 40 denominacions d’origen (DO) amb presència al saló.

Aire fresc 

BWW és el primer gran esdeveniment de l’any del sector del vi al calendari firal internacional i compta com a precedent amb la trajectòria del saló Intervin, la mostra que fins ara reunia l’oferta vinícola espanyola al saló Alimentària. «Hi havia ganes i interès en un nou projecte que posés de relleu el vi espanyol de qualitat, aprofitant l’experiència del saló Intervin d’Alimentaria, però amb aire renovat i trencador», afirma José Luis Benítez, director general de la FEV, en relació amb aquesta nova aposta. 

L’espai expositiu del saló es vertebra en diverses àrees: la principal, BWW Lands, reuneix els cellers organitzats per DO i posa de relleu el producte i les característiques de cada territori productor; i BWW GroupsComplements, en la qual es troben grans grups de cellers juntament amb empreses que ofereixen equips, accessoris i serveis orientats al sector. Així mateix, al saló hi seran representats els destil·lats, protagonistes de l’espai Barcelona Cocktail Art.

La BWW es posiciona com un punt de trobada on aprendre,  fer negocis i maximitzar el retorn de les empreses expositores, que podran establir contactes amb compradors estrangers per incrementar les seves exportacions.  Per fer-ho disposen de diferents oportunitats: d’una banda es convida prop de 300 professionals d’alt nivell procedents de 50 països (principalment dels Estats Units, Alemanya, Xina-Hong Kong, el Canadà, el Regne Unit, Suècia, Rússia, Dinamarca, Colòmbia i els Països Baixos), i de l’altra s’ha impulsat l’assistència de 1.000 compradors nacionals. Cadascun d’aquests compradors durà a terme un mínim de deu reunions amb els expositors.

El saló serà un espai en el qual establir xarxes de negoci / ALIMENTARIA

Potència mundial

La presència de la pràctica totalitat de comunitats autònomes espanyoles i de 40 DO permet a la BWW traçar un recorregut pel territori vitivinícola espanyol, en el qual es posen valor i es visualitzen les regions productores. Per superfície contractada i nombre d’empreses expositores, Catalunya és la comunitat autònoma amb més presència, seguida per Castella i Lleó, La Rioja, Euskadi i Navarra. A través de les propostes de les diferents regions, el saló ofereix un relat diferencial del vi espanyol, en el qual la sostenibilitat guanya rellevància. L’objectiu final és augmentar el valor del segell espanyol davant de competidors de la talla de França i Itàlia en matèria de comercialització i exportacions. 

Notícies relacionades

Amb 953.000 hectàrees dedicades al cultiu de vinya, Espanya s’erigeix com una potència mundial del vi, tenint en compte que té la superfície més gran del món i el 13% del total d’hectàrees dedicades a aquest cultiu, segons dades de l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi. És, a més, el tercer productor mundial, amb una producció mitjana anual de most i vi d’entre 42 i 44 milions d’hectolitres, i el líder en vinya ecològica, amb 400.000 tones de raïm de vinificació.

Amb aquests resultats, la facturació dels cellers espanyols ascendeix a més de 7.000 milions d’euros i el sector en conjunt representa al voltant de l’1% del PIB estatal. Espanya és, a més, el primer país en exportació de vi, amb més de 21 milions d’hectolitres anuals que es venen als principals mercats destinataris dels vins espanyols: el Regne Unit, Alemanya, França, Portugal, el Japó, el Canadà i Rússia.

Experimentar el vi amb els cinc sentits

No cal ser un expert en enologia per saber que el vi actua com un factor multiplicador. Potencia qualsevol recepta, distén l’ambient d’una vetllada, alleuja un mal dia, incrementa la intensitat de la música, permet aprofundir en una història escrita o narrada... Dit d’una altra manera, regala una miqueta de felicitat. Però, alhora, l’equació també funciona a la inversa: la cultura, el coneixement, la cuina o la companyia converteixen cada copa de vi en una cosa única i especial. Sota aquest prisma, el d’una experiència de 360 graus, la Barcelona Wine Week (BWW) ha organitzat tota mena d’activitats, tastos i sessions formatives. Tot això per fer que els cinc sentits intervinguin a l’hora de disfrutar d’un vi i, al seu torn, reconeixent la complexitat d’aquest món des de tots els seus perfils.