Inserció laboral de l’FP

Mil hores de formació a la carta

Les empreses poden aprofitar les estades de pràctiques de l’FP Dual per formar l’alumnat en llocs de treball específics. Gràcies a això, l’entrada dels estudiants al mercat laboral és alta en molts sectors

Lourdes González, directora de l’Institut Mare de Déu de la Mercè: «L’alumne pot veure com seria el seu lloc de treball abans fins i tot d’acabar l’FP»

Mil hores de formació a la carta
1
Es llegeix en minuts

La inserció laboral, juntament amb l’interès i la vocació, és un dels factors definitoris a l’hora d’escollir una opció formativa. Aquest és, precisament, un dels avantatges de l’FP Dual, un model en el qual el 56% dels estudiants troben feina nou mesos després de l’acabament dels estudis, segons dades del 2021 a Catalunya. Es distancia d’aquesta manera de la Formació Professional tradicional, que voreja el 45% també en aquest període, marcat per la recuperació econòmica després del pas de la covid-19 per les nostres vides. Les xifres creixen en els Graus Superiors de l’FP Dual, arribant al 64% en alguns sectors, en una etapa formativa que es dedica a l’especialització. 

A l’avantsala de la Zona Franca, al barri de la Marina del Prat Vermell (Sants-Montjuïc), hi ha l’Institut Mare de Deu de la Mercè, un centre públic referent en matèria d’FP Dual. La seva trajectòria i proximitat amb el teixit productiu de la ciutat facilita el contacte amb les empreses i poder establir el conveni necessari per fomentar les estades de pràctiques. Lourdes González, directora del centre, destaca: «És una bona idea que hi hagi empreses implicades en la formació de l’alumnat, especialment si tenim en compte la demanda de mà d’obra que hi ha en alguns sectors». 

Notícies relacionades

L’FP Dual ofereix avantatges per a les empreses, que poden aprofitar l’estada de pràctiques de l’alumnat per incidir en els processos específics de la seva producció i veure si les dues parts encaixen. «Les empreses que s’estan plantejant contractar una persona tenen la possibilitat de formar l’alumnat en determinades tecnologies, conèixer-lo i provar la seva inserció a l’equip de treball», explica González. I afegeix: «L’alumne pot veure com seria la seva feina, no és una formació abstracta». 

Les estades en empreses a l’FP Dual no pretenen només que l’alumne posi en pràctica el que ha après a classe, sinó que interpel·la a estendre la formació en sectors específics: «Les empreses que acullen els alumnes els poden formar a la carta, actuen com a formadors». Gràcies a això, la inserció laboral d’aquesta opció formativa és alta. Un bon exemple d’això es dona en el Cicle Formatiu de Grau Superior d’Automoció en aquest institut: «Actuem com a planter de Talentia, un programa de Volkswagen’, afegeix González.

Temes:

Apunts