Entrevista al cofundador de l’escola Waldorf-Steiner El Til·ler
Klaus Esser: «El mòbil causa més distraccions que beneficis»
Segons Esser, els ‘smartphones’ no són eines útils per a l’aprenentatge
En la pedadogia Waldorf, les pantalles queden fora de l’equació educativa. Per contra, la pissarra, els guixos, els exercicis pràctics i el treball en grup són tendència.

El professor de música Klaus Esser és un dels impulsors de la formació Waldorf a secundària a Bellaterra, a través de la fundació de l’escola Waldorf-Steiner El Til·ler. Esser desgrana un dels pilars de la pedagogia Waldorf: dins de l’aula, els mòbils estan prohibits, mentre que l’èmfasi es posa en les capacitats socials i intel·lectuals i el fet d’estar present.
¿A El Til·ler, mòbils dins o fora de l’aula?
-Fora de l’aula. La presència del mòbil no ajuda que els adolescents es concentrin millor, sinó que en general és més aviat al revés: causa més distraccions que beneficis.
-En aquest sentit, ¿quina influència té el mòbil en la conducta dels joves?
Quan tenen el telèfon, tenen tendència a aïllar-se, a estar més dispersos i amb menys capacitat d’aprendre. La presència del mòbil disminueix molt la voluntat dels alumnes: en la realitat, les coses no són immediates ni tan fàcils com en l’entorn virtual.
-¿Quin posicionament proposa la metodologia Waldorf respecte a l’‘smartphone’?
-El més important per a nosaltres és que els nens i nenes estiguin presents, que facin coses pràctiques, per la qual cosa allunyem les pantalles el màxim temps possible, també a la secundària. En aquest sentit, les capacitats intel·lectuals i socials no es desenvolupen a través del mòbil, sinó en la realitat. A l’escola, es busca que l’alumne pugui viure amb el grau més elevat de llibertat possible i moltes vegades, justament davant de la pantalla, no som tan lliures. Realment, ¿utilitzem les pantalles com a eines útils o l’únic que fan és controlar-nos, fins al punt que no podem desenganxar-nos-en?
-¿I al batxillerat?
-La formació sí que està més relacionada amb les pantalles, ja que l’alumnat de vegades necessita buscar informació per fer els deures, per exemple.
Notícies relacionades-¿Quin paper juguen els adults a educar un adolescent sense mòbil?
-Hem de fer un ús responsable del mòbil perquè ens prenguin com a exemple. També els professors: som responsables de parlar amb ells sobre les noves tecnologies i conscienciar-los de la influència i els efectes addictius de les xarxes socials, per exemple.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Relacions Govern-ERC Junqueras no garanteix el suport al segon suplement de crèdit d’Illa i li demana que segui a negociar
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Successos Detingut a França l’‘assassí en sèrie d’agricultors’: va fer un recorregut mortal de Tudela a Lleida en 40 dies