EL DEBAT EN ELS CLUBS

¿I què es fa amb l'abonat?

El Barça estudia plans per a la pròxima temporada i l'Espanyol, mentrestant, reclama «comprensió i paciència»

lmendiola47832262 soccer football   la liga santander   fc barcelona v real so200513193008

lmendiola47832262 soccer football la liga santander fc barcelona v real so200513193008 / ALBERT GEA

2
Es llegeix en minuts
Marcos López

La pilota comença a rodar, els clubs s’espremen per mitigar l’impacte econòmic de la pandèmia, però el soci i abonat ja sap que no podrà tornar a anar al seu estadi fins d’aquí uns mesos. ¿Quan? Quan ho permeti el virus. Mentrestant, el seu abonament no té més valor que el sentimental perquè el manté lligat al club que estima. De moment, ni Barça ni Espanyol han revelat els seus plans sobre com gestionar el futbol a porta tancada ni si tornaran diners de l’abonament no utilitzat aquest any. Les dues institucions, una és propietat del soci (Barça) i una altra (Espanyol) de Chen Yansheng, multimilionari xinès, estan en el mateix procés d’anàlisi.

El club blaugrana, amb un dels abonaments més baixos d’Europa, estudia un altre tipus de mesures per als seus socis, disposat, això sí, com ha fet en els últims anys a ser flexible, de forma discreta, amb els abonats que passin per dificultats econòmiques ajornant el pagament. Quan es va suspendre el Barça-Nàpols pel coronavirus, el club va deixar d’ingressar sis milions d’euros i ja va anunciar, a través de Josep Vives, el seu portaveu, que no tornaria l’abonament als seus socis. Ara, la junta debat sobre quines mesures prendre per al nou curs.

El negoci digital

Notícies relacionades

En la memòria econòmica de la temporada 18-19, el Barça va informar que ingressava 61 milions en concepte de socis i abonaments. Però una de les potes del negoci estan, sobretot, en els 151 milions que va obtenir pel concepte d’estadi, tour, el Museu del Camp Nou, que és el segon més visitat de Catalunya, amb gairebé dos milions de persones cada any, i venda d’entrades. Ara, en canvi, són partides que no pot utilitzar des que va aparèixer el coronavirus. Per a aquest curs 19-20, el pressupost d’ingressos per socis i abonaments era de 62 milions (un més) i de 158 a l’estadi (set més). Li queda, per tant, explotar el negoci digital, com ja va planejar al seu dia el president Josep Maria Bartomeu, qui va fixar l’objectiu d’obtenir 300 milions d’euros en els pròxims cinc anys. Ara n’ingressa 100.

L’Espanyol,  per la seva banda, va enviar una carta als socis la setmana passada demanant-los «comprensió i paciència», a més de recordar que el seu «objectiu és trobar solucions equilibrades i coherents quant als abonaments de la temporada 2019-20». Només el Getafe, que és societat anònima esportiva, a través del seu president Ángel Torres, ha fet el pas. És l’únic equip que renovarà el carnet gratis del pròxim curs. Hi ha sis clubs més (Atlètic, Reial Societat, Alabès, Eibar, Valladolid i Osasuna), que han explicat reduccions entorn del 20%.