FUTBOL

La Lliga F salta als cromos de Panini, un altre pas per a la igualtat

  •  «La primera reacció del mercat és positiva. Crec que ajudarem a fer el futbol femení més popular», assegura Lluís Torrent, director general de l’empresa que els publica

La Lliga F salta als cromos de Panini, un altre pas per a la igualtat

ORIOL CLAVERAT

5
Es llegeix en minuts

«Quan va sortir l’àlbum de les noies li vaig demanar al meu avi si me’l podia comprar perquè em feia molta il·lusió. Em fa il·lusió tenir-lo. Molta», diu Vinyet amb timidesa: només té 10 anys. Respon a l’acabar l’entrenament, al camp de futbol de Torelló (Osona). Ha començat a jugar aquest curs: fins ara feia atletisme, a la pista que hi ha a prop el camp, i corria mirant els nens que jugaven al futbol, creuant els dits perquè alguna pilota caigués al tartan per poder tornar-la. Li encanta el futbol des de sempre: és l’única nena de la seva classe que juga a futbol durant el pati. I li encanta col·leccionar cromos, tot i que fins ara sempre havien sigut masculins.

Al final de l’entrenament intercanvia cromos de la nova col·lecció de la lliga femenina. Encara no en té gaires, però remarca que la vol completar: «Sobretot la pàgina del Barça». Atresora una samarreta blaugrana amb el seu nom i l’‘11’, per Alèxia Putellas. Per ara ja té Patri Guijarro i Mariona Caldentey. Diu que la sensació d’obrir el primer sobre va ser «molt maca». Però matisa: «Gairebé no coneixia cap jugadora perquè gairebé no surten enlloc».

«És molt injust perquè els jugadors guanyen molts més diners que les noies i surten en molts més llocs», afirma. La seva mare, l’Ester, explica que durant mesos Vinyet li va repetir que era injust que no hi hagués una col·lecció femenina. Li deia que volia un cromo d’Alèxia, d’Aitana Bonmatí, i ella buscava per Amazon, per Panini, sense èxit. Només hi trobava pòsters. I ara Vinyet en té l’habitació plena. «Un dia vam dir que enviaríem un correu a Panini per demanar-los que fessin l’àlbum femení. Però no ha fet falta», celebra l’Ester.

Reacció positiva

No ha fet falta perquè la col·lecció es va presentar el 7 de març, editada per Panini España. L’empresa publica la col·lecció de la lliga masculina des del curs 1979-1980. El seu director general, Lluís Torrent, afirma que «és la primera col·lecció a escala mundial basada en una competició nacional femenina». Admet que «la primera reacció del mercat és esperançadora, molt positiva». Per ara s’han posat a la venda 1,5 milions de sobres. 

Torrent també emfatitza que si s’ha fet la col·lecció és perquè es té la certesa que el futbol femení interessa i que la col·lecció interessarà: «Som en una empresa i les empreses es mouen per paràmetres econòmics. Nosaltres a Espanya traiem unes 60 col·leccions cada any: la gent es pensa que Panini és només el futbol, però també traiem temes de Disney, la Barbie, Peppa Pig, sèries de televisió, etcètera. Quan en comprem els drets, lògicament, és perquè pensem que pot tenir èxit de venda». «Crec que ajudarem a fer el futbol femení més popular i això també farà que creixi», assenyala Torrent.

«Quan et veus per primera vegada amb el cromo a les mans és una mica ‘heavy’, perquè quan eres petita i feies col·leccions de cromos mai podies arribar a pensar que algun dia podies sortir en aquesta col·lecció»

Berta Pujadas, futbolista del València

La defensa Berta Pujadas (Barcelona, 2000), jugadora del València i internacional amb Espanya des d’aquest febrer, admet que «quan et veus per primera vegada amb el cromo a les mans és una mica ‘heavy’, perquè quan eres petita i feies col·leccions de cromos mai podies arribar a pensar que algun dia podies sortir en aquesta col·lecció».

De fet, ella no podia arribar a pensar-ho perquè no hi havia col·lecció femenina: «Aquest pas és superimportant perquè penso que se’ns ha de donar molta més visibilitat i que amb aquest tipus de coses t’acostes a la igualtat». Desborda alegria. La setmana passada va anar a una papereria i ja no hi quedaven cromos: «Encara queda molt per fer, però avui el futbol femení és una realitat. Interessa, importa».

«L’única llàstima és que no hi surten totes les nostres companyes», perquè només hi ha 16 jugadors per equip, «però és un primer pas i això és una cosa a corregir de cara a l’any que ve. A mesura que tinguem més visibilitat les nenes tindran més referents femenins. És una cosa que ja està passant en els últims anys i és superpositiva. Nosaltres no els vam tenir». El seu ídol va ser Carles Puyol, mentre que els referents de Vinyet són Alèxia, Aitana, Mapi León. Vinyet vol ser futbolista, mentre que Pujadas no sabia que podia ser-ho.

Sense referents femenins

La centrecampista Anna Torrodà (Barcelona, 2000), també del València i internacional amb la selecció sub-23, explica que al seu camp, l’Antonio Puchades, «hi ha una nena a qui li agrado bastant i a mi em sorprèn veure que realment els interessem i que es fixen en nosaltres. Encara em sorprèn molt la il·lusió que els fa veure’ns. Està guai que les nenes comencin a tenir referents femenins. Bé, no comencen a tenir-los, sinó que ja els tenen».

Notícies relacionades

 Ella tenia pòsters d’Andrés Iniesta. Somriu a l’imaginar que potser avui hi ha nenes al pati de l’escola Arrels de Barcelona, el seu, negociant pel seu cromo. «Hòstia, això no ho havia pensat. Que guai», sospira. Respon per telèfon mentre obre sobres i enganxa cromos: les jugadores han rebut com a regal l’àlbum i 50 sobres. Tant Torrodà com Pujadas admeten que segurament serà la primera col·lecció que acabaran, ja que en la infantesa els àlbums sempre quedaven a mig fer. «Ja ens veig en els viatges amb autobús intercanviant cromos amb les companyes», somriu Torrodà.

Amb passat a la Masia, aquest divendres (19.00) s’enfrontaran a un Barça intractable a la Lliga F. Vinyet serà a les grades de l’Estadi Johan Cruyff. Va ser el seu regal de Reis.