FORMATS TELEVISIUS ESTRANGERS

La majoria dels xous es basen en idees foranes

1
Es llegeix en minuts
JUAN CARLOS ROSADO / OLGA LERÍN / MANUEL DE LUNA

Encara que pugui semblar que programes comMujeres y hombres... y viceversai¿Quién quiere casarse con mi hijo?són productes pensats per satisfer aquella immensa minoria de teleespectadors de l'Espanya més profunda, la realitat és que tots dosxoussón invents estrangers (delsubgènere busco parella) que, això sí, s'han sabut adaptar com un guant a les característiques i gustos d'aquesta part de la nostra audiència. És el que es denomina format, és a dir, la idea i estructura d'un programa que, sense perdre la seva essència, s'adapta a les peculiaritats d'una societat en concret, perquè aquesta l'entengui i l'accepti.

Així,Mujeres y hombres... y viceversaés l'adaptació deUomini e donne, programa que triomfa a Itàlia a través delCanale 5 de Mediaset(l'empresa propietària de laTele 5espanyola). Ideat perMaria de Filippi, un dels genis de la televisió més controvertit d'Itàlia (però també una de les grans estrelles de la petita pantalla),Uomini e donnees va estrenar el setembre del 1996, encara que el format que coneixem a Espanya (amb tronistes i pretendents) allà es va posar en antena el 2001. Cal dir que aquest xou congrega tant seguidors incondicionals com detractors ferotges, que qualifiquen aquest espai de purateleporqueria, i de denigrar homes i dones. Però la polèmica alimenta la popularitat dels tronistes, que arriben a ser autèntics fenòmens mediàtics a Itàlia. Aquest va ser el cas d'un delsliguesque ha lluïtAna Obregón,Costantino Vitagliano, que va saltar a la fama com a tronista.

Producte holandès

Notícies relacionades

Pel que fa a¿Quién quiere casarse con mi hijo?, es basa en Who wants to marry my son?, una idea d'Eyeworks, productora amb seu aAmsterdam que té un espectacular catàleg amb més d'un centenar de formats diferents, alguns de tan peculiars comMy kid is too fat(El meu fill està massa gras). Eyeworks, una de les empreses importants del sector, ha aconseguit amb¿Quién quiere casarse...?,que segueix la línia deGranjero busca esposai elrealityde laMTV Cita con mamá, un important èxit internacional: hi ha versions per a Noruega, Bèlgica, Holanda, Alemanya, França...

No es tracta de cap consol, però Espanya (on ja s'ha firmat la segona temporada de¿Quién quiere casarse con mi hijo?) no és diferent, i sí molt europea (en televisió, almenys).