CONVERSES AMB L'EX PRIMERA DAMA

Michelle emprèn una gira d'estrella de rock

Michelle Obama posa en marxa la promoció del seu llibre de memòries amb esdeveniments en estadis esportius de 12 capitals

lmmarco45888649 thm04  chicago  estados unidos   13 11 2018   la ex primera 181114194247

lmmarco45888649 thm04 chicago estados unidos 13 11 2018 la ex primera 181114194247 / TANNEN MAURY

3
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia

Les gires promocionals delsgrans llibres que es publiquen als Estats Units tendeixen a fer parada a les llibreries de renom de les principals capitals. En casos extraordinaris, s'omplen teatres per escoltar l'autor, com va passar amb les últimes memòries deHillary Clinton.  

I després hi ha Michelle Obama, que sembla jugar en una lliga completament diferent, una cosa així com l'estratosfera de la indústria editorial. L’ex primera dama ha començat aquesta setmana a presentar ‘Becoming’ en estadis esportius a uns preus que oscil·len entre els 29.50 dòlars i els 3.000, el que costa una entrada vip per escoltar i conèixer breument l'autora en el Barclays Center de Nova York. Moltes de les entrades estan ja esgotades i el llibre copa les vendes d'Amazon. Michelle és la nova Beyoncé del mercat editorial.

La gira va començar aquest dimarts a Chicago, coincidint amb l'arribada a les llibreries de‘Mi història’,com ha titulat Plaza & Janes l'edició espanyola. Quatre-centes pàgines en les quals aborda des de la seva infància a Chicago, a lateràpia matrimonial a la qual es va sotmetre amb el seu marit, la fecundació in vitro de les seves dues filles o el ressentiment que guarda cap a Donald Trump per haver "posat en perill" la seva família al propagar la falòrnia que Barack Obama va néixer a Kenya i era suposadament un president il·legítim. La gira fa escala a 12 capitals, des de Boston, Los Angeles i Dallas a París i Londres, les úniques places internacionals del seu periple promocional.

La gira ha sigut organitzada per Live Nation, el promotor de concerts més gran del món, la mateixa companyia que organitza les gires d’U2Miley Cyrus o Beyoncé. I s'ha vestit metòdicament amb tots els elements per maximitzar el seu impacte, començant per una portada a ‘Elle’, on Michelle posa als seus 54 anys amb un vestit de Dior per després obrir-se a les preguntes de la seva amiga Oprah Winfrey a les pàgines interiors.

Aquesta mateixa Oprah la va acompanyar dimarts en la seva estrena davant de 14.000 fans a l'estadi dels Chicago Bulls, un esdeveniment que The ‘Hollywood Reporter’ va descriure com un espectacle a mig camí “entre un talk show, un míting polític i un concert de rock”.Allà va explicar com es va posar a plorar durant 30 minuts després d'assistir a la cerimònia d'investidura de Trump el 2016. “Crec que va ser simplement per la sensació d'haver-me alliberat després de provar de fer-ho tot perfectament durant vuit anys. Vaig dir a Barack: ‘Això ha sigut molt difícil', va dir Michelle durant el col·loqui.

Durant tots aquells anys el públic va reconèixer el seu carisma i la seva disposició a elevar la conversa quan les circumstàncies ho requerien. Però no tothom va apreciar la seva independència, el seu rebuig de blanquejar la història racial del país o la fermesa de les seves conviccions, menys susceptibles que les del seu marit, a ser sacrificades en funció del que aconsellava el moment.  Incapaç d'empassar-se una parella negra a la Casa Blanca, part de la dreta no va tardar a descriure-la com “una dona negra enfadada”.

Notícies relacionades

Michelle no ho ha oblidat i continua desafiant aquells que la qüestionen. “¿Com s'atreveixen a dir-me que no pertanyo, que no estimo el meu país?”, va dir a Chicago després de presentar la seva com una biografia purament americana. “Sí, soc negra; sí, soc dona; vaig ser part de la classe treballadora, els meus pares no van acabar la universitat. La meva història és part del somni americà”.

I en aquestes coordenades pretén seguir. Com molts altres polítics abans que ella, Michelle està fent caixa després del seu pas per les altes esferes del poder. En els seus esdeveniments, ven roba i complements creats per ella mateixa amb eslògans com “Troba la teva veu” o “Excel·lent des del principi”. Els beneficis els dedicarà a un programa de la Fundació Obama dedicat a finançar l'educació de les adolescents al voltant del món.