DILLUNS COMENÇA LA 25a EDICIÓ DE LA 080

La passarel·la catalana es queda sense premis

El Recinte Modernista de Sant Pau torna a ser l'escenari de les desfilades

lmmarco46830355 grafcat3411 barcelona 4 2 2019 dos modelos visten las prop200131170808 / Enric Fontcuberta

lmmarco46830355 grafcat3411 barcelona 4 2 2019   dos modelos visten las prop200131170808
lmmarco46829503 gente 080 barcelona fall winter 2019 2020  maite by lola cas200131162943

/

5
Es llegeix en minuts
Luis Miguel Marco

Si s’hagués de resumir amb un teixit què és la 080 Barcelona Fashion la resposta seria el patchwork. Ja ho sabeu, la unió de petites peces de roba cosides entre elles per la vora. A la passarel·la hi cap de tot, des de qui comença fins a un Custo. Però una cosa sí que està clara: no hi ha al món una passarel·la pagada amb diners públics com aquesta, sense grans patrocinadors i impulsada, gestionada i finançada gairebé en la seva totalitat, el 80%, per la Generalitat, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM).

Hereva del que en el passat va ser la Passarel·la Gaudí, la 080 va debutar l’estiu del 2007 i ha conegut tota mena de retocs, com l’èxode dels dissenyadors catalans consagrats que se’n van anar a desfilar a Madrid (Sita Murt, Andrés Sardá, TCN) i els seus canvis successius d’emplaçament a diferents espais de la ciutat. També els vaivens polítics, que s’han reflectit a la passarel·la. 

Mentre amb la boca petita alguns protagonistes, llegiu-hi els dissenyadors, asseguren que el model de la 080 s’apaga i que tant la repercussió mediàtica com les vendes són escasses, els seus responsables asseguren que la 080 es troba ara en una fase de transformació, que el patró s’està ajustant a la nova realitat, llegiu-hi les retallades. Fem una revisió al moment i les novetats que presenta la nova edició, la 25a, que, sense premis a la vista, comença aquest dilluns. 

El sector

El sector«Hi ha un canvi de paradigma en el sector. Les estratègies de promoció són tantes com models de negoci», explica la ‘project manager’ de la O80, Marta Coca. Quan veiem marques i dissenyadors –els poso a tots al mateix sac– veiem que hi ha qui continua apostant per dues col·leccions a l’any, treballant per temporades, i els que fan ‘fast fashion’ i van traient petites col·leccions més petites, les anomenades càpsules, quan els va bé. La gran irrupció d’Instagram ho afavoreix i els ‘followers’, els seguidors de la marca, ho volen ja. Per això veurem el ‘see now, buy now’ (ho veig i ho compro) portat a l’extrem i també la tardor-hivern 2021. Volem adaptar-nos al que necessiten les marques».

El cartell

El cartell«El cartell ve molt renovat i hi haurà absències i incorporacions», continua Coca. Lera Mamba, Accidental Cutting, Las Antonias, Sonia Carrasco, el dissenyador peruà Esaú Yori. Això, juntament amb noms consagrats com Naulover, Mayte by Lola Casademunt, Custo i Txell Miras. Hi seran també Boris Bidjan Saberi, alemany d’origen iranià que desfila a París i que ha triat Barcelona, la ciutat on viu, per acomiadar-se de les passarel·les. I veurem la tornada de Joaquin Verdú. La festa final arribarà amb Avellaneda en actitud Studio 54.

L’escenari

L’escenariLa 080 s’ha adaptat bé a l’espai del Sant Pau Recinte Modernista. Se celebra aquí des del 2014, una vegada completada la recuperació i restauració del conjunt arquitectònic. Abans la 080 s’havia celebrat al Palau de Pedralbes, al Disseny Hub de les Glòries, al Museu Marítim, etcètera.

El pressupost

El pressupost«El pressupost de la 080 és d’1,3 milions d’euros per edició i en això no hi ha cap novetat. El 80% es finança amb diners públics i tant de bo pogués funcionar a nivell privat, però és el que hi ha. Sabem que la inversió que es fa no es trasllada a les vendes, però sí que ens agradaria que tingués més repercussió», explica Coca.

Els premis

Els premisPer primera vegada sí que se suprimeixen els premis, que eren tot un al·licient (un jurat d’experts que anava canviant premiava el millor dissenyador emergent amb una dotació de 15.000 euros, també la millor col·lecció, i s’atorgava el premi MODACC a la firma amb més projecció internacional). La Generalitat manté el Premi Nacional de Moda, però es donarà en unes altres dates i estarà obert a tot el sector, no només a la 080.

Les ‘càpsules’ 

Les ‘càpsules’ Dijous, l’última jornada, està reservada a les col·leccions càpsula, més reduïdes. «Veurem presentacions de 10 o 15 ‘looks’, algunes, en exclusiva, i d’altres, no, amb peces que s’han adaptat o transformat, però que potser ja s’han vist en les xarxes. Hi seran presents Juanjo Villalba Bermúdez, Laagam (de la ‘influencer’ Inés Arroyo), Las Antonias, Alled Martínez i la ‘performance’ de Juan Avellaneda. Era obligat obrir-nos a noves propostes. Volem que la gent vibri».

Les altres passarel·les

Les altres passarel·lesLa consellera Àngels Chacón ja ho va advertir en l’anterior edició: «És un error comparar-nos amb altres passarel·les internacionals. No som Milà ni París. Però estem obligats a recolzar aquest sector. Darrere de les desfilades hi ha una indústria que representa el 7,5% del PIB». Marta Coca afegeix: «Hem de pensar en el nostre ecosistema i intentar que la indústria tèxtil recolzi el disseny emergent, que apadrini directament nous noms. El talent creatiu necessita la indústria i la indústria necessita el talent. I això reforçaria el ‘made in Barcelona’ i facilitaria la seva projecció internacional».

El negoci

El negoci«Tornem a tenir el 080 Barcelona Fashion Showrooom, un espai professional d’exposició i comercialització que impulsen 080 i el Clúster Català de la Moda (MODACC). Vindran uns 30 compradors internacionals, de Nova York, París, Varsòvia, Praga, Mont-real, Hamburg, Londres, Osaka... Allà tenen una mostra de les col·leccions i el director comercial per atendre’ls i tancar comandes. Estem intentant que també hi siguin els emergents i que tinguin, és clar, un pla de negoci; que no es concentrin només a fer patrons i estampats». Segons xifres oficials, en l’última edició, celebrada en la passada temporada de l’estiu, es va tancar amb 2 milions d’euros de negoci generat, cinc acords comercials internacionals i 300 interaccions comercials entre expositors i compradors. 

La premsa

Notícies relacionades

La premsa«Vull pensar que molta premsa especialitzada no ha deixat de venir pel moment polític que vivim. Però és veritat que la premsa també està vivint el seu propi procés i nosaltres tenim la inversió que tenim en publicitat. Així que la cobertura és la que és». Les xifres oficials amb què treballa la 080 parlen de 1.400 professionals de 500 mitjans diferents, entre periodistes i bloguers, però, tenint en compte les edicions anteriors, la presència és molt més limitada. 

El càsting

El càsting«Hi haurà molta varietat de models, que és el que ens demanen els dissenyadors. Volen els valors de marca: interracial, inclusió, varietat de talles... 

Temes:

Moda