FENOMEN AUDIOVISUAL

'The Crown', acusada de ser «grotescament injusta» amb la família reial britànica

Historiadors, biògrafs reals i periodistes qüestionen la barreja de realitat i ficció en la sèrie

zentauroepp55826146 icult201110133827

zentauroepp55826146 icult201110133827 / Liam Daniel

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce

La quarta temporada de ‘The Crown’ ha provocat un ’electroxoc’ al Regne Unit. La sèrie ha sigut acusada de «caricaturitzar la família reial de la pitjor manera possible», presentant gairebé tots els seus membres de forma «immisericordiosa», com si fossin gent «detestable». Fins i tot «sembla simpatitzar amb l’IRA», la banda terrorista que acaba amb la vida de Lord Mountbatten en el primer capítol.

La controvèrsia arriba amb l’aparició de Margaret Thatcher i la princesa Diana, dues figures el record de les quals per als britànics està lluny d’haver-se esborrat. La primera dona elegida al capdavant del Govern el maig del 1979, és encara idolatrada per ciutadans a punt d’entrar en residències i provoca urticària a altra bona part de la població. De Thatcher s’han fet ja versions cinematogràfiques, televisives i teatrals. Segons ‘The Sun’, la de l’actriu Gillian Anderson és «totalment errònia», «una paròdia» segons els missatges dels espectadors que recopila el diari i que critiquen l’«entonació de la veu forçada» i la «grotesca caricatura de la dama de ferro», que presenten envellida i cansada, quan a principis dels 80 era tot energia certament devastadora.

Retrat cruel

A Diana, la sèrie la converteix, segons l’historiador Hugo Vickers, en «l’heroïna representada, sota el meu punt de vista sovint injustament, com la víctima d’una família sense cor». El popular presentador de televisió Piers Morgan, que va agafar experiència en la premsa tabloide, llança llenya contra de ‘The Crown’ per fer de la reina «una dona freda, sense cor i inhumana»,  i de Diana una criatura «il·lusòria, incapaç, infantil, d’una innocència enutjosa, petulant, bulímica i una mica sonada». D’altres han criticat les escenes «massa crues i gratuïtes» de la princesa, «amb el cap gairebé permanentment a la tassa del vàter», a causa dels seus desordres alimentaris.  

La biògrafa real, Penny Junor, critica el creador de ‘The Crown’, Peter Morgan, per haver fet «el més cruel, horrible i injust retrat» de cada membre dels Windsor i del príncep Carles en particular. L’hereu havia sigut pinzellat amb simpatia en les temporades anteriors, però no en aquesta. «Deu estar increïblement disgustat», afirma Junor. Altres ‘confidents’ del príncep es queixen de la «presentació realment poc afavoridora», d’ell i de Camila Parker Bowles. El seu fill Guillem, fan saber persones pròximes a ells, està també molt disgustat. Creu que «els seus pares han sigut explotats i presentats falsament i simplistament per fer diners». La fletxa, llançada o no pel duc de Cambridge, va dirigida contra el seu germà Enric, amb el qual ha trencat les relacions, i que, juntament amb Megan Markel ha firmat un contracte de col·laboració amb Netflix. Aquesta guerra dels Windsor encara s’ha de rodar.

Abús de la llicència artística 

Notícies relacionades

El perill amb ‘The Crown’, des que va començar a emetre’s, és que desenes de milions d’espectadors, subjugats per la posada en escena majestuosa, el vestuari diví, els preciosos paisatges bucòlics i un fil narratiu envoltant, prenguin el drama com una veritat històrica. Més encara quan la ficció es barreja amb veritables escenes documentals de l’època, com la matança del Bloody Sunday, mentre la reina a cavall participa en els fastos del Trooping the Colour.

A ‘The Guadian’, un diari que es declara a favor de la república, el columnista Simon Jenkis acusa la sèrie de ser «fake news» de «segrestar la realitat» i d’«abusar covardament de la llicència artística». Jenkis addueix que «s’han construït paraules i actes d’individus vius, per servir a una trama que sembla escrita pels majors fans de Diana». Aquest tipus de treball arriba a tots els racons del món i, segons Jenkis, s’ha de sotmetre «a algun tipus de regulació» sobre la veracitat d’uns continguts semi documentals que es presenten «basats en una història real».