Malgrat la pandèmia

Bad Bunny: 2020, un any pletòric d’èxits

  • La vandalització d’un mural dedicat a l’estrella boricua a la seva localitat natal no entela en absolut la gesta que ha aconseguit aquests mesos: ha tret tres discos, ha sigut portada de diverses publicacions i ha fulminat diversos rècords

4
Es llegeix en minuts

La vandalització d’un mural de Bad Bunny en el seu municipi natal de Vega Baja és un incident que en absolut reflecteix els èxits que han envoltat l’artista, que en plena pandèmia de Covid-19 ha tret tres discos, ha sigut portada de diverses publicacions importants i ha trencat nombrosos rècords.

El succés va passar dilluns, 21, tard a la nit i va ser confirmat dimarts a Efe per Rosa Valle, membre de la gerència del restaurant Costa Norte, a l’exterior del qual s’ubica l’obra creada per l’artista porto-riqueny Eric Chacón el maig del 2019.

En entrevista amb Efe, Valle va lamentar el succés ocorregut a l’establiment, administrat pel seu marit –el comerciant i pescador comercial Alberto González–, en funcions des del 1980 i localitzat al sector de Marbella, abans conegut com a Playa Puerto Nuevo.

«És ben lamentable aquest succés, perquè independentment que sigui Bad Bunny i que no és del seu grat, hem de veure sque és una peça d’art amb dret de propietat i autor. Independentment de qui sigui, això no es fa», va expressar.

Segons va relatar Valle, va ser una amiga de la seva filla que va albirar el moment en què els sospitosos fugien del lloc en un vehicle. Fins i tot, diversos veïns van fer vídeos i fotos del moment en què els desconeguts portaven a terme l’acte de vandalisme i es retiraven.

¿Què presenta l’obra?

El mural va ser fet per l’artista porto-riqueny Eric Chacón el maig del 2019. La pintura presenta el rostre de Bad Bunny amb línies de diferents colors, com blanc, vermell, blau, groc, ataronjat, verd i negre, ensenyant la llengua, utilitzant les seves distintives ulleres, un tercer ull al seu front i els seus dos dits petits assenyalant la cara.

El mateix Bad Bunny ha gravat vídeos davant el mural, va dir Valle. «Aquest mural és patrimoni nacional», ha afirmat.

Benito Antonio Martínez, nom de pila de Bad Bunny, es va criar específicament al sector d’Almirante Sur, àrea pròxima al poble de Vega Baja.

Valle va dir que encara no ha presentat cap querella davant la Policia, i que el mateix Chacón li va trucar per dir-li que estava disposat a refer el mural, davant el qual centenars de persones, tant locals com turistes, s’han fet fotos.

Gestes musicals

Aquest succés, no obstant, no desacreditarà les gestes musicals aconseguides aquest 2020 per Bad Bunny.

Després que l’artista boricua es presentés el 2 de febrer juntament amb Jennifer López i Shakira a la Superbowl de futbol americà, a finals del mateix mes va llançar ‘YHLQMDLG’, el primer dels seus tres àlbums d’aquest any.

El disc va trencar rècords mundials amb 20 contagiosos talls com ‘Yo perreo sola’, ‘La santa’, ‘Si veo a tu mamá’ o ‘La difícil’, portant l’«urbà llatí» a un lloc de prestigi amb les seves fusions i el seu respecte per la dona i el públic.

‘YHLQMDLG’ (Yo Hago Lo Que Me Da La Gana) va imposar una marca com l’àlbum en espanyol que més temps porta entre els 10 més venuts de Billboard 200 dels Estats Units.

El segon disc, ‘Las que no iban a salir’, el va llançar sorprenentment el 10 de maig, Dia de les Mares a Puerto Rico. El disc de 10 cançons inèdites va comptar amb les col·laboracions d’artistes com Don Omar, Nicky Jam, Jhay Cortez, Zion y Lennox, i Yandel, entre d’altres.

Diversos dies més tard, Bad Bunny es va convertir en el primer artista urbà llatí a ser la portada de la revista nord-americana ‘Rolling Stone’. A la portada apareix l’intèrpret amb una mascareta, indumentària prioritària a l’hora d’ajudar a evitar la Covid-19.

El 20 de setembre, data del tercer aniversari del pas del devastador huracà ‘Maria’ sobre Puerto Rico, Bad Bunny va oferir un concert de més d’una hora i mitja enfilat en un contenidor de càrrega simulant un vagó del metro i recorrent diverses zones de la ciutat de Nova York.

Més de 10 milions de persones van presenciar l’espectacle a través d’UforiaLive, per la cadena d’Univision i la pàgina de YouTube de Bad Bunny.

Finalment, el 26 de novembre Bad Bunny va llançar la seva tercera producció de l’any, ‘El Último Tour del Mundo’. El disc consta de 16 cançons i de col·laboracions juntament amb l’espanyola Rosalía, la cantautora nord-americana ABRA i el porto-riqueny Jhay Cortez.

‘El Último Tour del Mundo’ es va convertir el 6 de desembre en el primer àlbum íntegrament en espanyol a encapçalar la llista de musical de Billboard 200, i així va fer història en la música. Era la primera vegada en els 64 anys d’història de la llista que s’aconseguia aquesta fita.

El rei de Spotify

Notícies relacionades

Així, Bad Bunny tanca el 2020 com l’artista més escoltat a Spotify aquest any, amb més de 8.000 milions de reproduccions, gairebé la meitat d’aquestes procedents de l’àlbum ‘YHLQMDLG’, també el disc més escoltat a tot el món a través de la plataforma.

‘YHLQMDLG’ va ser l’àlbum més reproduït a nivell mundial, amb més de 3.300 milions de reproduccions, seguit d’‘After Hours’ de The Weeknd i ‘Hollywood’s Bleeding’ de Post Malone.

Temes:

Bad Bunny