Oberta fins al 3 d’octubre
Balenciaga, una exposició per treure’s el barret
L’actual director creatiu de la casa Balenciaga, Demna Gvasalia, deixa estupefacte el món sencer amb les seves últimes Crocs ‘stiletto’
El Museu del Disseny de Barcelona acull la primera mostra internacional de les peces escultòriques i magnètiques amb les quals el ‘Maestro’ de l’alta costura rematava els seus ‘total look’ pioners
Per segon estiu consecutiu, el barret més venut a les botigues de centres comercials com el de Glòries de Barcelona és el de pescador. El ‘bucket hat’, amb un origen gens ‘fashion’ a principis del segle XX, es va convertir en objecte de desig quan el va adoptar Audrey Hepburn i quan, en els 80, el van encasquetar a rapers i estrelles del hip-hop. Ara viu el seu segon moment, i es ven com xurros entre els moderns que freqüenten arenals i festivals i entre els quals turistegen per la ciutat. No gaire lluny d’aquest eix comercial, a 400 metres, el Museu del Disseny de Barcelona acull des d’aquest dijous, i fins al 3 d’octubre, una exposició dedicada a un altre tipus de barrets que tenen a veure amb els que ara es produeixen en quantitats industrials.
A ‘Balenciaga. L’elegància del barret’ es rendeix homenatge a aquestes obres d’art escultòriques, úniques i exquisides, amb les quals el ‘Mestre’ de l’alta costura de Getaria (Guipúscoa) es va avançar diverses dècades al crear ‘total looks’, de cap a peus, per a les seves clientes d’alta importància, les ‘balenciagues’, entre les quals es comptaven dames de l’alta societat, la noblesa, artistes i fins i tot reines, des d’Ana María Torres de Gili, dona de l’editor Gustavo Gili, que va donar 200 barrets i conjunts a Barcelona –alguns dels quals s’exhibeixen ara–, a Marlene Dietrich, Greta Garbo, Ava Gardner, Jackie Kennedy, Grace Kelly, la marquesa de Casa Torres, àvia de la reina Fabiola de Bèlgica –totes dues clientes–, o la ‘netíssima’ Carmen Martínez Bordiú, el vestit de núvia de la qual va idear el cosidor basc poc abans de morir a Xàbia (Alacant) el 24 de març del 1972, als 77 anys.
El ‘Mestre’ va marcar un estil i una forma molt característics en els seus dissenys, amb volums depurats i estilitzats que es creen mitjançant formes molt simples, gairebé abstractes, unes autèntiques escultures. Bon coneixedor dels tocats històrics i populars, el modista els va actualitzar i els va posar de moda, sempre experimentant per crear nous models, que després es personalitzaven per a cada clienta (segons la mida del seu cap, coll, espatlles...).
Malgrat que molts models tenen més de 70 anys, el visitant acostumat a gorres viseres i barrets de pescador al·lucinarà amb les formes innovadores i imaginatives dels barrets de Balenciaga, la selecció de materials exquisits (visó, plomes d’estruç, pèl de mico...) i el caràcter artesanal de les peces que van elaborar les mans de dones anònimes. Per cert, els organitzadors de la mostra continuen buscant testimonis directes o indirectes, de familiars, d’aquelles treballadores sense la tasca de les quals els barrets de Balenciaga no haguessin conquistat el món.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.